Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

DID® in uitvoering

Handboek voor uitvoerende business-informatiemanagement professionals

Specificaties
E-book, 228 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Van Haren Publishing | 1e druk, 2023
ISBN13: 9789401810906
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch : Management
Van Haren Publishing Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2023 9789401810906
Onderdeel van serie Best practice
Direct te downloaden

Samenvatting

Business-informatiemanagement (BIM) speelt een grote rol in de aansluiting tussen business en IT. In 2001 is voor het eerst een model beschreven voor business-informatiemanagement: BiSL® (Business information Services Library). In die tijd was er veelal sprake van watervalsgewijze systeemontwikkeling. Bovendien was de wereld nog lang niet zo gedigitaliseerd als nu en was het samenwerken als partners tussen business en IT nog maar weinig aan de orde.

Vanwege de toenemende digitalisering in de wereld om ons heen is een nieuwe versie van BiSL ontwikkeld: DID. Bestuurders en managers van organisaties willen graag weten waarom een goede governance en een goed management van de informatievoorziening cruciaal zijn voor het effectief kunnen verbeteren en veranderen van de diensten van een organisatie aan haar klanten. BiSL Next, zoals beschreven in het boek Digital Information Design (DID®) Foundation - Hoger rendement bij business informatiemanagement door beter gebruik van informatie en technologie, geeft veel aandacht aan het vergroten van het inzicht en begrip hierin. Het gaat in op het ‘waarom’ en geeft vervolgens een breed overzicht van het ‘wat’ van business-informatiemanagement.

Niet alleen het management van een organisatie moet op de hoogte zijn van het belang van business-informatiemanagement en de ondersteunende rol van BiSL daarin. Het is ook prettig als de medewerkers dit kunnen vertalen naar de daadwerkelijke uitvoering: dat ze weten hoe de principes aansluiten op de dagelijkse praktijk. Dit boek biedt een overzicht van DID als geheel, gevolgd door een verdieping van de activiteiten en producten op het uitvoerende niveau om een bijdrage te leveren aan de vertaling naar de praktijk.

Specificaties

ISBN13:9789401810906
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:228
Druk:1
Verschijningsdatum:1-11-2023
Hoofdrubriek:Management
ISSN:

Over Yvette Backer

Yvette Backer is medeoprichter van het adviesbureau BiSLSmart, dat zich richt opeen slim gebruik van modellen als BiSL en DID bij de inrichting en professionalisering van business-informatiemanagement. Ze heeft diverse publicaties op het vakgebied op haar naam staan, waaronder de ASL en BiSL pocketguides, heeft vele trainingen over de verschillende frameworks gegeven en heeft met haar adviesbureau één van de eerste trainingen over DID ontwikkeld.

Andere boeken door Yvette Backer

Over Machteld Meijer

Machteld Meijer (Maise) is zelfstandig senior consultant. Ze heeft belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van BiSL en ASL en is een ervaren trainer en examenontwikkelaar voor deze framework. Ook heeft ze deze op diverse plaatsen geïmplementeerd. Ze heeft talrijke publicaties en gastcolleges verzorgd op haar vakgebied.

Andere boeken door Machteld Meijer

Inhoudsopgave

DID® Model V
Voorwoord VII

1. INLEIDING 1
1.1 INHOUD EN CONTEXT 1
1.2 DOELSTELLING VAN DIT BOEK 2
1.3 LEESWIJZER 3
1.4 TERMEN 5

2. BUSINESS-INFORMATIEMANAGEMENT 11
2.1 INLEIDING 11
2.2 WAT IS BIM? 14
2.3 WAT IS DID? 17

3. HET DID-MODEL 19
3.1 INTRODUCTIE 19
3.2 OPBOUW DID-MODEL 20

4. DRIJFVEREN, PERSPECTIEVEN EN DATA 25
4.1 INLEIDING 25
4.2 DRIJFVEREN 25
4.3 PERSPECTIEVEN 34
4.4 STURING 40
4.5 DATA EN DATAKWALITEIT 42

5. HET DOMEIN GOVERNANCE 49
5.1 INLEIDING 49
5.2 BUSINESS-GOVERNANCE 55
5.3 DATA-GOVERNANCE 59
5.4 SERVICE-GOVERNANCE 64
5.5 TECHNOLOGIE-GOVERNANCE 67

6. HET DOMEIN STRATEGIE 71
6.1 INLEIDING 71
6.2 BUSINESSSTRATEGIE 76
6.3 DATASTRATEGIE 80
6.4 SERVICESTRATEGIE 83
6.5 TECHNOLOGIESTRATEGIE 86

7. HET DOMEIN VERBETERING 91
7.1 INLEIDING 91
7.2 BUSINESSVERBETERING 95
7.3 DATAVERBETERING 105
7.4 SERVICEVERBETERING 110
7.5 TECHNOLOGIEVERBETERING 112

8. HET DOMEIN OPERATIE 117
8.1 INLEIDING 117
8.2 BUSINESSOPERATIE 118
8.3 DATA-OPERATIE 128
8.4 SERVICE-OPERATIE 134
8.5 TECHNOLOGIE-OPERATIE 140

9. BIM EN ONTWIKKELINGEN BINNEN IT 145
9.1 SYSTEEMONTWIKKELAANPAK: WATERVAL OF AGILE? 145
9.2 SCRUM 147
9.3 DevOps 151
9.4 CLOUD EN SaaS 153
9.5 TRENDS OP DE WERKPLEK 157

10. ROLLEN BINNEN BIM 161
10.1 INLEIDING 161
10.2 ROLBESCHRIJVINGEN 162

11. BIM ORGANISEREN11.1 INLEIDING 173
11.2 PROFESSIONALISERING VAN BIMACTIVITEITEN 174
11.3 PLANNING VAN EEN VERANDERINGSTRAJECT 178
11.4 EINDOPMERKINGEN 179

Bijlage 1 – Gebruikte termen en definities 181
Bijlage 2 – Soorten informatiesystemen in organisaties 188
Bijlage 3 – Cross-reference met BiSL 192
Bijlage 4 – Afkortingen 194
Bijlage 5 – Literatuur 196

Index 198
Over de auteurs 203

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        DID® in uitvoering