
Lees verder
Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over Jan JonkerDuurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond thema's die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. We noemen dat de opkomst van de WEconomy. Er zijn veel initiatieven, maar deze gaan ook (snel) weer ten onder. Zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven.
Samen ‘werkenderweg’ de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet gewoon door mensen georganiseerd worden, met elkaar en terzake kundig. Dat is lastig. De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen.
In de afgelopen drie jaar is onderzoek gedaan door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs). De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen.
Samen met ruim dertig co-auteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig vormgegeven lees doe-het-zelf boek. Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wel succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.
De nieuwe economie: dat zijn wij!
nieuwe businessmodellen duurzaamheid waardecreatie weconomy transitie klaverbladmodel meervoudige waardecreatie community coöperatief organiseren verandermanagement derde-ordeveranderen samenwerken transacties circulaire economie organisatieverandering verdienmodel waardepropositie organisatieontwerp horizontaal organiseren vertrekpunt organisatiekunde strategie transactiewaarden innovatie succesfactoren ondernemerschap crowdthinking zelforganisatie wasstraat deeleconomie
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books