,

Psychomotorische kindertherapie

een theoretische onderbouwing

Specificaties
Paperback, 135 blz. | NL
Praktijk Bewegenderwijs | 1e druk, 2019
ISBN13: 9789462286818
Rubricering
Hoofdrubriek : Psychologie
Juridisch :
Praktijk Bewegenderwijs 1e druk, 2019 9789462286818
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Specificaties

ISBN13:9789462286818
Taal:NL
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:135
Uitgever:Praktijk Bewegenderwijs
Druk:1
Verschijningsdatum:30-10-2019
Hoofdrubriek:Psychologie

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding
1 De ontstaansgeschiedenis van de psychomotorische kindertherapie in Nederland
2 De neurobiologische ontwikkeling van het brein en het gedrag
2.1 De neurobiologische ontwikkeling van het brein: anatomie en fysiologie
2.1.1 De anatomie van het brein en de functie van de hersengebieden
Het reptielenbrein
Het zoogdierenbrein
Het mensenbrein
Linker- en rechterhersenhelft
Afstemmen: kinderen leren om hun beide hersenhelften te verbinden
2.1.2 De fysiologische werking van de hersenen
Neurale netwerken
Complex dynamisch systeem
2.1.3 Ervaring vormt ons brein
2.2 Gedrag en het OGM-model
2.2.1 Het OGM-model
2.2.2 Variatie in gevoeligheid voor omgevingsinvloeden
2.2.3 Beperkingen, belemmeringen en gedragsproblemen
2.2.4 Basisbehoeften voor een gezonde ontwikkeling
Drie stadia
Praktijkruimte als onderdeel van kindmilieu
2.3 Neurobiologie en het Milieu (OGM)
3 Gedragscomponenten
3.1 De biologische gedragscomponent
Fysische processen
Chemische processen
Fysiologische processen
3.2 De sensorische en motorische gedragscomponent
3.2.1 De sensoriek
Ritme
Prikkelverwerking
Autisme en waarneming
3.2.2 De motoriek
3.2.3 Sensomotoriek en handelingsbetekenissen
3.2.4 Psychologie van het lichaam
1. Lichaamsplan en zelfplan
2. Zelfkennis: lichaamsbesef en zelfbesef
3. Zelfbeeld: lichaamsidee en zelfidee
Onderwijs
Psychomotorische kindertherapie
Bijlage 1: Praktische aandachtspunten sensorische gevoeligheid
Bijlage 2: Ontwikkelingsmijlpalen motoriek
3.3 Emotionele gedragscomponent
3.3.1 Emotie versus gevoel
3.3.2 Basisemoties
3.3.3 Het proces van emotieregulatie op celniveau
3.3.4 Het proces van emotieregulatie in het brein
Hyper-arousal: actief overlevingsmechanisme
Hypo-arousal: passief overlevingsmechanisme
Fysieke waarneembare signalen en arousal niveau
3.3.5 De emotieregulatie vanaf de geboorte
3.3.5.1 De invloed van interacties van ouder en kind op de affectregulatie
3.3.5.2 De bouwstenen van de gehechtheidsontwikkeling
3.3.5.3 Gehechtheidsvormen
3.3.5.4 Hechtingsontwikkeling en psychomotorische kindertherapie
Bijlage 3: Emotionele ontwikkeling van het kind
Bijlage 4: Hechtingsblokken van Truus Bakker
3.4 De cognitieve gedragscomponent
3.4.1 Mentaliseren
3.4.2 Geheugen en herinnering
De werking van het geheugen en herinneringen
Invloed van ernstig trauma op geheugen en gedrag
Invloed van chronische stress op geheugen en gedrag Geheugen, mentale modellen en gedrag
3.4.3 Het belang van taal
Communicatie bij jonge kinderen en bij kinderen met ASS
3.4.4 Executieve functies
3.4.5 Leerstrategie volgens Pijning
Bijlage 5: De spraak- taalontwikkeling van het kind
3.5 De sociale gedragscomponent
3.5.1 De sociale ontwikkeling
3.5.2 Sociale interactie volgens het model van Leary Aangepast of onaangepast gedrag
3.5.3 ToM
Bijlage 6: Sociale ontwikkeling van het kind
3.6 De functie van het spelgedrag
Spel en gedragscomponenten
Spelontwikkeling
Bijlage 7: Spelontwikkeling
3.7 Totale ontwikkeling van het kind (0-5) uitgaande van de hechtingsblokken
Betekenis van de theorie voor de psychomotorische kindertherapie
4.1 Korte samenvatting van de theorie
4.2 Therapiestappen
1. Regulatie
2. Relatie
3. Gedragsverandering
4. Transfer
Bibliografie

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Psychomotorische kindertherapie