

Désirée te Nuijl is werkzaam aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Meer over Désirée te NuijlHandboek voor productieleiders en crew
Samenvatting
Als Napoleon destijds een goede productieleider had gehad, dan werd er nu absoluut Frans gesproken in Moskou. Helaas klopte de planning niet, werd het belang van de jaargetijden over het hoofd gezien, was het vervoer ver onder de maat en de catering slecht. De productieleider van een speelfilm, televisieprogramma of welke audiovisuele productie dan ook, moet alle mogelijke problemen voor zijn. Hij moet zorgen voor een goede organisatie en logistiek, voor gedetailleerde planningen en een optimale communicatie tussen de crewleden.
Het 'Handboek voor productieleiders en crew' is het eerste boek waarin alle facetten van de vier fases van het productieproces gedetailleerd aan bod komen: de ontwikkeling van het scenario, de preproductie, de opnamen en de post-productie. Aan de hand van internationaal gehanteerde werksystemen en -planningen, modelcontracten, praktijkvoorbeelden, foto’s en vele anekdotes, schetst de auteur een totaalbeeld van het werk van een productieleider.
In deze geheel herziene derde druk wordt bovendien aandacht besteed aan het duurzaam produceren.
Dit boek is bestemd voor studenten en docenten film en televisie. Daarnaast ook voor professionals binnen deze vakgebieden.
"Een must-read voor iedereen die verder wil in de filmproductie!" - Pim van Hoeve, regisseur
"De productieleider vormt de spil van het filmproductieproces en moet net als de regisseur of cameraman (beide m/v) een ambacht beheersen, juist in een omgeving die met de dag complexer wordt. Dit boek is dan ook onmisbaar voor productieleiders in spe en verplichte kost op onze sets voor iedereen met ambities in het vak." - Chris Derks, gedelegeerd producent
"De ultieme versie van een film kan alleen worden uitgevoerd als je begrijpt hoe die film productioneel moet worden gemaakt." - Roel Reine, regisseur Michiel de Ruyter
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Fase 1 - De algemene fase
1. De capaciteiten en taken van de producent
2. De productionele haalbaarheid van een idee, concept of verhaal
3. De eerste versie van het scenario, de scènelijsten en de timing
4. Het maken van de productieplanning
5. Van scenario tot produceable script
6. Muziek- en sound design
7. Financiering en begroting
8. Verzekeringen en rechten
Fase 2 - De preproductie
9. De productieleider binnen de verschillende productieprocessen
10. Het productiekantoor, administratie en organisatie van tijd
11. Crewfuncties, taken en verantwoordelijkheden
12. De breakdown als basis van de organisatie
13. De breakdownlijsten, inventarisatie en offertes
14. De breakdownvergaderingen: communicatie en voortgang
15. Studio en locatie: de plaats van opnamen
16. Cast en casting
17. De opnameplanning
18. De découpage tijdens de preproductie
19. Het draaiboek en het draaischema
20. De laatste voorbereidingen, de callsheet en het productieboekje
21. De shots, de slates , de takes en de setrapportage
Fase 3 - De opnamen
22. De opnamen
Fase 4 - De postproductie
23. De postproductie
Begrippenlijst
Register
Dankwoord
Over de auteur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht