Achter twee ankers
Interstatelijk vervoer over de binnenwateren
Samenvatting
Het interstatelijk vervoer over de binnenwateren is van alle tijden. Maar het is een begrip geworden sinds er supranationaal vervoerbeleid op basis van Europees recht moest worden gecreëerd. Dat samen met de voorafgaande commotie betreffende de strekking en doorwerking van artikel 70 EGKS-Verdrag.
De bevoegdheden van de communautaire orde inzake het vervoerbeleid leidde tot grote spanningen tussen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de Europese Commissie. Want de Europese Commissie wilde het gemeenschappelijk vervoerbeleid en daarmee ook de Europese binnenvaart regelen. Betwijfeld werd of de lidstaten wel buiten de supranationale kaders mochten overleggen en initiatieven uitvoeren. De CCR verdedigde echter steeds dat zij bevoegd was om de Rijnvaart te regelen.
Dit onderzoek beantwoordt de vraag of de Herziene Rijnvaartakte heeft bijgedragen aan een ruimer kader van het communautaire vervoerbeleid over de binnenwateren binnen het territorium van de Europese Gemeen-schap/Unie. Tevens of dit ook heeft geleid tot mutaties in de positie van de instellingen van de Gemeenschap/Unie ten opzichte van de lidstaten. Voordat die vraag kan worden beantwoord moet er duidelijkheid zijn over het discours aangaande de Europese opvattingen binnen de complexe transitie van intergouvernementele naar communautaire vervoersystemen. Om tot die klaarheid te komen zijn aparte hoofdstukken gewijd aan zowel het debat binnen het institutioneel kader van de Europese Gemeenschap/Unie alsook aan de dominante positie van het Rijnvaartverdrag daarbinnen. Bovendien wordt het chauvinistische gedrag van bepaalde lidstaten binnen dit krachtenveld besproken.
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Lijst van afkortingen 11
Inleiding en afbakening van het onderzoek
0.1 Inleiding 17
0.2 De methode 19
0.3 Het ontstaan van het internationaal vervoersrecht 20
0.4 De belanghebbenden 21
0.5 De achtergrond 23
0.6 De E(E)G 26
0.7 Leeswijzer 27
Hoofdstuk 1 Ontwikkeling van de Rijnvaart
1.1 Inleiding 29
1.2 Historische ontwikkeling 31
1.3 Het Rijnoctrooi 33
1.4 Oorlog en Napoleon 39
1.5 Het slotbal 41
1.6 De worsteling na Wenen 47
1.7 De verdere uitbouw naar liberale en rustige Rijnvaart 57
1.8 Ontwikkelingen tijdens het interbellum 62
1.9 Ontwikkelingen na de Tweede Wereldoorlog 68
1.10 Conclusie 77
Hoofdstuk 2 Supranationale integratie
2.1 Inleiding 81
2.2 Prille stappen naar een Europese integratie 82
2.3 Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal 90
2.4 Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap 96
2.5. Institutionele wijzigingen tussen 1965 en 2009 97
2.6 Oprichting van de Europese Unie 100
2.7 Wijzigingen na Maastricht 102
2.8 Van Europese Conventie naar scharnierpunt in Europa 105
2.9 De instellingen van de Europese (Economische) Gemeenschap 109
2.10 De Europese instellingen en de wijzigingsverdragen 113
2.11 Uitbreiding door toetreding 117
2.12 Historisch overzicht secundair gemeenschappelijk vervoersrecht 119
2.13 Conclusie 135
Hoofdstuk 3 Ontleden en spiegelen
3.1 Inleiding 139
3.2 Het Rijnvaartregime 140
3.3 Het vervoersregime van de Europese Unie 145
3.3.1 Op weg naar een Europees sectoraal vervoerbeleid 145
3.3.2 De EEG en het interstatelijk vervoer over de binnenwateren. 148
3.3.3 Een chronologische samenvatting van de
Verdragswijzigingen 150
3.4 Gemeenschappelijk vervoersbeleid 151
3.4.1 Inleiding 151
3.4.2 De eerste streng 153
3.4.3 Het takelgaren 155
3.4.4 De tweede streng 157
3.4.5 De derde streng 170
3.5 Conclusie 182
Hoofdstuk 4 Europees binnenvaartvervoerbeleid
4.1 Inleiding 185
4.2 Rijnvaartregime 185
4.3 Gemeenschappelijk optreden 187
4.3.1 Vervoer in een gemeenschappelijke markt voor
kolen en staal 187
4.3.2 Vervoer in een economische gemeenschappelijke
vervoermarkt 189
4.3.3 De Raad van vervoerministers 191
4.4 Overeenkomsten en verschillen 202
4.5 Conclusie 203
Hoofdstuk 5 De verdragsrechtelijke rangorde
5.1 Inleiding 207
5.2 Internationaal perspectief 207
5.3 Verdragsdoel en bedoeling 208
5.4 Voorrangsregel tussen de Verdragen 210
5.5 Invloed op het interstatelijk vervoer in de Europese Unie 213
5.6 Imponerend gezag 218
5.7 Conclusie 223
Hoofdstuk 6 Conclusie
6.1 Inleiding 225
6.2 Van rust naar ramp 226
6.3 De scheidsrechter 229
6.4 Invalshoek 231
Samenvatting 235
Summary 239
Bibliografie 243
Documenten van de Europese Commissie 257
Zittingsdocumenten Europees Parlement 259
Jurisprudentie 260
Publicatiebladen 262
Tractatenblad, Staatsblad en Staatscourant 265
Nationaal Archief 266
Gebruikte websites 267
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht