Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De ecologische leider

De natuurlijke cyclus van kernwaarden en organisaties

Specificaties
E-book, 189 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Business Contact | 1e druk, 2012
ISBN13: 9789047004929
Rubricering
Juridisch :
Business Contact Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2012 9789047004929
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In dit unieke boek geeft organisatiedeskundige Peter Robertson een frisse en inspirerende kijk op groei in organisaties. Hij neemt hierbij de ecologie, de dynamiek in levensgemeenschappen, als uitgangspunt.

Robertson toont aan dat er ook in bedrijven een natuurlijke groeicyclus is: in de 'lente' moet u zaaien (creativiteit aanwakkeren, innoveren), in de 'zomer' kunt u bloeien (markt uitbreiden), in de 'herfst' moet u oogsten (winst maximaliseren) - en in de 'winter' valt u terug naar een nieuw beginpunt om weer te gaan innoveren. Een ecologisch leider herkent elke fase en weet wie en welke middelen hij daarvoor moet inzetten

Ecologisch leiderschap is ook het besef dat de kernwaarden van een bedrijf niet van bovenaf opgelegd kunnen worden. Die waarden moeten eveneens groeien - en ze komen alleen naar voren uit het gedrag van medewerkers. Het bedrijf is wat de medewerkers doen.

Elke leider moet zich bewust zijn van deze processen om de kracht van zijn bedrijf of team te maximaliseren.

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789047004929
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:189
Druk:1
Verschijningsdatum:7-6-2012

Expertrecensies (1)

recensie
De ecologische leider
Han van der Pool | 29 juni 2017
Een bedrijf is wat de medewerkers doen. Natuurlijke groei, ook de kernwaarden van een bedrijf kunnen niet van boven opgelegd worden, maar alleen naar voren komen uit het gedrag van medewerkers.
Lees verder

Over Peter Robertson

Peter Robertson heeft een achtergrond als psychiater/ psychotherapeut, gecombineerd met een vijfentwintig - jarige internationale consulting-ervaring die begon bij KPMG. Momenteel is hij partner bij Human Insight. Hij combineert zijn consulting met werk aan diverse universiteiten in Azië, Europa en de VS. Robertson heeft diverse managementtools ontwikkeld.

Andere boeken door Peter Robertson

Inhoudsopgave

Voorwoord door Harry Starren

Inleiding
-Waarom waarden belangrijk zijn voor organisaties
-Wat zijn organisatiewaarden?
-Waarden: hoe we het nu doen
-Een nieuw verhaal over waarden
-Verlies van waarden
-Het hebben van waarden

1. Zelforganiserende systemen
-Wat is een emergente, zelforganiserende eigenschap?
-Het belang van 'dingen laten gebeuren'
-Oorzaak-gevolg versus voorwaarde-gevolg
-Het belang van diversiteit en slordigheid
-Het belang van dynamiek en patroonherkenning
-Attractoren: een speciaal soort emergente eigenschappen
-Eerlijkheid – een casestudy: hoe waarden ontstaan en verdwijnen
-Juist wanneer je niet te vertrouwen bent, kun je bewijzen dat je dat wel bent: beslissende momenten
-We hebben geen waarden, we zijn waarden
-Belangrijke punt in dit hoofdstuk

2. Groeien en in verval raken
-Leven en groei
-Feedbackcontrole
-Feedbackforwardsturing
-Twee vormen van onderzoek
-Feedback en feedbackforward samen: het proces van groei en verval
-De groeicyclus in kaart brengen
-Vernieuwing is vernietiging
-De boer en de waardegedreven zakenman zouden vrienden moeten worden
-Bied altijd je excuus aan, geef altijd uitleg – maar doe ook iets
-Paradoxen die je helpen met waarden om te gaan

3. De ecologisch leider
-Wat is een leider?
-De basis van leiderschap en waarden
-Goed communiceren
-De (kleine) dictator in ons hoofd: oorzaak en gevolg en de afwezigheid van controle
-Op welk niveau ben ik actief?
-Consistent zijn betekent dingen niet herhalen

4. Het ontstaan van waarden bevorderen
-De varifocale blik: zowel het patroon als de belangrijke details zien
-Het is de taak van een leider om toe te zien op de voorwaarden voor groei
-Leiders accepteren risico's
-Weten waar je je op de S-curve bevindt: de worsteling van iedere leider
-Verschillende mensen leveren verschillende bijdragen ij verschillende fasen van de S-curve
-Wie ben ik?
-Mensenmensen
-De gevaren om succesvol te zijn
-Laat je niet tegenhouden door bezitterig gedrag
-Pr- en communicatiebureaus zijn hulpmiddelen, geen gevangenbewaarders

Nawoord
Een nieuwe synthese en alledaagse wonderen

Bijlage
Het meten van ecosystemen

Woordenlijst
Verder lezen
Noten
Dankbetuiging
Register

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De ecologische leider