Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Basisboek social media

Specificaties
E-book, 348 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Boom Lemma uitgevers | 1e druk, 2011
ISBN13: 9789460943645
Rubricering
Juridisch :
Boom Lemma uitgevers Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2011 9789460943645
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Social media: revolutie of slechts een nieuw middel? Zowel wetenschappers, vakprofessionals als het onderwijs zijn er druk mee. Er zijn al veel boeken verschenen over de inzet van social media die antwoord geven op allerlei vragen uit de praktijk. Inmiddels bestaat er behoefte aan een boek dat de theorie uit de wetenschap samenbrengt met de praktijk vanuit meerdere disciplines. Een boek dat verder gaat dan alleen advies over de inzet van social media, dat een brede basiskennis biedt en inzicht geeft in de theoretische aspecten. Dit is het eerste boek in Nederland dat de kennis over social media uit wetenschap en beroepspraktijk samenbrengt tot één verhaal.

In 'Basisboek social media' schetsen wetenschappers vanuit de theorie het ontstaan en de gevolgen van social media. Daarna belichten vakspecialisten de praktische kant van social media. Onderwerpen zijn: social media in de netwerkmaatschappij, communiceren, overheid, journalistiek en organisaties met social media, impressiemanagement en storytelling via social media, interne communicatie, public relations, projectmanagement en mediaplanning met social media.

Maar ook:
- do's en don'ts van social media-innovator Erwin Blom;
- een katern facts and figures;
- een nawoord van bestseller-auteur Menno Lanting.

'Basisboek social media' is geschreven voor het hbo- en wo-onderwijs. Het boek is echter ook onmisbaar voor vakspecialisten en andere geïnteresseerden die een volledig beeld willen krijgen van de theoretische én praktische kant van social media.

Specificaties

ISBN13:9789460943645
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:348
Druk:1
Verschijningsdatum:7-11-2012

Expertrecensies (1)

recensie
Basisboek social media
Louis Thorig | 14 november 2011
'Basisboek social media' is het eerste boek in Nederland dat kennis over social media uit wetenschap en beroepspraktijk samenbrengt tot één overzichtelijk verhaal. De samenstellers Désirée van Osch en Renée van Zijl zijn er, door hun keuze voor deskundige auteurs, prima in geslaagd om een volledig beeld te schetsen van de ontwikkelingen op social mediagebied.
Lees verder

Over Désirée van Osch

Désirée van Osch is expert communicatiemanagement, auteur van o.a. Communicatiekunde, hoofdredacteur van Basisboek Social Media en MarComSignalen, werkt in het hoger beroeps- en universitair onderwijs.

Andere boeken door Désirée van Osch

Over Renée van Zijl

Renée van Zijl is adviseur voor opleidings- en examineringsvraagstukken, en tevens ontwikkelaar van educatieve content. Zij is eigenaar van onderwijsadviesbureau Zelma Consulting en uitgeverij Econtentenzo. Al jaren is zij bezig met onderwijs: adviseren, doceren, examineren, schrijven en ontwikkelen. Sinds 2006 heeft zij haar eigen adviesbureau Zelma Consulting. Zij is gespecialiseerd in het ontwikkelen van leermiddelen en exameninstrumenten én in kwaliteitsaudits. Zij adviseert onderwijs- en kennisinstellingen en bedrijven over de inrichting van opleidingen en trainingen. Zij beoordeelt ook, als auditor, als lid van een examencommissie en van een vaststellingscommissie. Schrijven doet zij al jaren. Renée heeft meegewerkt aan meerdere boeken, en ontwikkelt regelmatig content voor uitgeverij Edu’actief. In 2015 ontstaat het plan voor uitgeverij Econtentenzo, een kennisplatform voor auteurs. Het idee komt voort uit de behoefte om meer invloed te hebben op de inhoud en distributie van eigen content, om samen met auteurs aan een platform te werken en kennis te delen, en om andere professionals een kans te bieden zich te profileren. Dit plan krijgt langzaam vorm: door te praten met experts, door het ontwikkelen van de website Econtentenzo, maar vooral door een eerste boek helemaal zelf uit te geven. Haar eerste boek in eigen beheer is ‘De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning’.

Andere boeken door Renée van Zijl

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Social media in de netwerkmaatschappij
1.1 Netwerkmaatschappij en netwerkindividualisering
1.2 Social media tussen interpersoonlijke en massacommunicatie
1.3 Verklaringen voor de opkomst van social media
1.4 Maatschappelijke effecten van social media
1.5 Tot slot

2. Social media, hoe mensen daarmee communiceren
2.1 Communicatieve functies van social media
2.2 Social media en het intermenselijk gedoe
2.3 De inbedding van social media in de dynamiek van dagelijkse
ontwikkelingen
2.4 Betekenis van social media voor de communicatieprofessional
2.5 Tot slot

3. Burgers in oppositie: de rol van social media
3.1 Micromobilisatie en de rol van social media
3.2 Handelingsmogelijkheden voor de overheid
3.3 Tot slot

4. Waarom bedrijven social media gebruiken
4.1 Consumenten beïnvloeden consumenten
4.2 Social media: een lastige omgeving voor bedrijven
4.3 Motieven om actief te worden in social media
4.4 Marketing van producten en diensten in social media
4.5 Pr en reputatiemanagement in social media
4.6 Klantenservice in social media
4.7 Klantenparticipatie in social media
4.8 Organisatorische inbedding
4.9 De rol van privacy
4.10 Tot slot

5. Journalistiek en social media
5.1 Hoe social media de journalistiek veranderen
5.2 Massamediale journalistiek
5.3 Een nieuwe journalistieke werkelijkheid
5.4 Netwerkjournalistiek
5.5 Social media als publiekstrekkers voor nieuwssites
5.6 Social media in de journalistieke praktijk
5.7 Nieuwe dilemma's voor de journalistiek
5.8 Tot slot

6. Impressiemanagement via social media
6.1 Impressiemanagement
6.2 Zelfpresentatie en impressievorming via social media
6.3 Zelfpresentatie via social media
6.4 Impressievorming via social media
6.5 Praktische implicaties
6.6 Tot slot
Facts and figures social media

7. Storytelling met social media
7.1 Transmedia en de participatiecultuur in de social media-mix
7.2 Transmedia storytelling als strategische methode
7.3 Tot slot

8. Social media binnen interne communicatie
8.1 Intensiteit in het gebruik van social media
8.2 Social media voor interne communicatie
8.3 De communicatiefuncties
8.4 Het Nieuwe Werken
8.5 Stappenplan voor invoering social media
8.6 Praktische tips bij het invoeren van social media
8.7 Tot slot

9. Social media en public relations
9.1 Public relations
9.2 De invloed van social media op public relations
9.3 Social media-strategie
9.4 Tot slot

10. Social media binnen projectcommunicatie
10.1 Veranderende visie op communicatiemanagement
10.2 De opkomst van social media
10.3 Projectcommunicatie en projectplan
10.4 Stap 1: Projectdoelstellingen en social media
10.5 Stap 2: Online omgeving in kaart brengen
10.6 Stap 3: Kansen voor social media in kaart brengen
10.7 Stap 4: Concepten en mediaplan
10.8 Stap 5: Organisatie van de communicatie
10.9 Stap 6: Meet het effect
10.10 Casus: Werkzaamheden aan de A325/N325
10.11 Tot slot

11. Social media: van mediaplanning naar communicatieplanning
11.1 Mediaplanning versus communicatieplanning
11.2 Marketingstrategie
11.3 Communicatiestrategie
11.4 Mediastrategie
11.5 Social media-strategie
11.6 Gaming
11.7 Verdien- of afrekenmodellen
11.8 Tot slot

Do's en don'ts van social media

Nawoord
Register
Literatuur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Basisboek social media