Tederheid in detail
Als klein meisje kende ik de naam van Jan Mankes al. De straten in de wijk in Amsterdam Nieuw-West waardoor ik naar school liep, droegen (en dragen nog steeds) de namen van Nederlandse schilders van rond 1900. Verder wist ik niet wie Jan Mankes was. Laat staan dat ik zijn werk kende.
Dat kwam pas jaren later, toen ik een tentoonstelling bezocht in Museum MORE in Gorssel. Een tentoonstelling van het werk van Nederlandse, realistische schilders, die diepe indruk op me maakte. Hier hingen onder meer enkele schilderijen van Jan Mankes: het ene nog mooier en verstilder dan het andere. Niet onbegrijpelijk werd hij direct publiekslieveling: men kwam superlatieven te kort om de meestal kleine landschappen, vogelstudies en stillevens te bewieroken.
In 2020 is het 100 jaar geleden dat Jan Mankes overleed. Net geen 31 jaar oud. Datzelfde Museum MORE zou daarom dit voorjaar een tentoonstelling openen, nu geheel aan zijn werk gewijd. De omstandigheden beslisten anders… voorlopig is er in elk geval een fraaie virtuele rondleiding over deze expositie beschikbaar.
Én – gelukkig – een boek! Een biografie over ‘de schilder van tederheid’: min of meer autodidact, liefhebber van natuur, rust en eenzaamheid, dromer en, helaas al op jonge leeftijd, tuberculosepatiënt. Een fascinerend kunstenaarsleven, tot in detail onderzocht en beschreven, dat zijn werk nog meer diepte geeft.
Een heerlijke uitgave, waarin van mij nog veel meer afbeeldingen van die unieke schilderijen hadden mogen staan…
De spiegel & het licht
De spiegel & het licht is het daverende slotdeel van de trilogie, waarin Hilary Mantel de laatste jaren traceert in het leven van Thomas Cromwell, de jongeman die vanuit het niets de toppen van de macht weet te bereiken. Ze smeedt een portret van jager en prooi, van een strijd tussen zowel het heden en het verleden als tussen de koninklijke wil en de visie van een common man: van een modern land dat zichzelf door conflict, gedrevenheid en moed vormgeeft.
Berlijn 1932: Sala en Otto zijn tieners als ze verliefd worden. Vlak voor het einde van de oorlog wordt Otto door de Russen gevangengenomen. Sala, Joodse, is dan ondergedoken. Pas in 1950 keert Otto huiswaarts, naar een verwoest Berlijn. Sala vertrekt na de oorlog naar Buenos Aires, in de hoop daar een nieuw leven op te bouwen. Lange tijd zien de twee elkaar niet, maar als Sala Otto’s naam in het telefoonboek vindt, weet ze dat ze hem nooit vergeten is…
Over Marjan Maandag
Marjan Maandag is redacteur bij Managementboek.