Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Is er nieuw bewijs dat u dit artikel gaat lezen?

Blijkbaar. Nieuw onderzoek naar koppen op Twitter en FINN, de Noorse versie van marktplaats.nl, stelt dat koppen met een vraagteken en een verwijswoord naar de lezer aanzienlijk meer aangeklikt worden.

Ger Post | 17 februari 2014 | 1-2 minuten leestijd

Het onderzoek bestond uit twee experimenten. Ten eerste testen de onderzoekers op het Twitter-account van een van hen (degene met 6000 volgers) welke tweets de meeste klikken opleverden. Ze maakten daarbij verschil tussen drie soorten ‘headlines’: de verklarende kop (‘De jacht op status in de marketing industrie’), een vraag (‘Waarom zijn adverteerders zo geobsedeerd met het winnen van prijzen?’) en de vraag met een directe referentie naar de lezer (‘Is je baas vergiftigd door macht?’). Koppen met een vraag bleken 150 procent meer lezers te genereren – althans mensen klikten vaker op het bericht. Op een link bij een vraag met een referentie naar de lezer werd zelfs 175 procent meer geklikt.

Tijdens het tweede experiment testten de onderzoekers of advertenties (voor een iPhone4, een bank, televisie en wasmachine) ook meer bezoekers kregen als ze werden voorzien van een vraag. Ze hielden de headlines dit keer zo simpel mogelijk, zoals ‘zwarte iPhone4 16GB’, ‘Iemand een nieuwe iPhone4 nodig?’ en ‘Is dit je nieuwe iPhone 4?’. Gemiddeld kreeg een advertentie met een vraag 137 procent meer klikken, terwijl een vraag met een referentie naar de lezer een denderde 257 procent toename aan klikken genereerde, vergeleken bij de beschrijvende kop.

Dus wat wordt uw volgende tweet?

(Voor meer tips om op te vallen op Twitter, zie Ontdek Twitter, van Miriam van der Have.)

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden