Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Tussenpersoon zonder provisie

Tussenpersoon zonder provisie gaat in op thema's als hybride dienstverlening, integraal advies, onafhankelijkheid en klantintimiteit. Fred de Jong biedt concrete handvatten om met het 'provisieloze' model aan de slag te gaan. Een preview.

Fred de Jong | 19 oktober 2016 | 3-4 minuten leestijd

Provisie is een bedrijfseconomisch raadsel. Dat schreef ik al in 2009. Sindsdien is er veel veranderd in de financieel adviesmarkt, met als grootste verandering het provisieverbod in 2013. Maar dit provisieverbod geldt alleen voor complexe en impactvolle producten. Omdat de meeste tussenpersonen vooral actief zijn met schadeverzekeringen, is provisie nog steeds het meest voorkomende verdienmodel in de branche. Daar is op zich niks mis mee, maar dit model is steeds minder rendabel voor veel tussenpersonen.

Door het provisiemodel ter discussie te stellen, wordt een gevoelige snaar geraakt in de financieel adviesmarkt. Alleen al suggereren dat provisie geen goed beloningsmodel meer is levert veel commotie op. En toch heb ik er voor gekozen om het wel aan de kaak te stellen. Niet omdat provisie per definitie slecht is, maar wel omdat provisie in mijn analyse niet meer duurzaam is voor de tussenpersoon zelf.

Ik pleit in mijn boek nadrukkelijk niet voor een wettelijk provisieverbod. Maar ik analyseer wel de marktontwikkelingen rond financieel advies en kom tot de conclusie dat het voor tussenpersonen bedrijfseconomisch veel beter is om ook bij schadeverzekeringen te stoppen met provisie. Om daarmee niet meer afhankelijk te zijn van het beleid van verzekeraars, verzekeraars die steeds vaker de tussenpersoon overslaan en direct met de klant zaken willen doen. Door echt onderscheidend van banken en verzekeraars te zijn en vooral door daarmee baas te worden over je eigen beloningsmodel.

Dit boek wil tussenpersonen inspireren om hun business- en verdienmodel te veranderen, in het belang van de klant, de samenleving en de tussenpersoon zelf. Ik noem dat de transitie naar maatschappelijk verantwoord geld verdienen met financieel advies.

Goed financieel advies verhoogt het welzijn en de welvaart in de samenleving. Onafhankelijk financieel advies via tussenpersonen is van grote toegevoegde waarde voor de klant. Nederland telt bijna 7000 tussenpersonen die miljoenen consumenten en duizenden bedrijven adviseren over financiële zaken. Goed financieel advies kan helpen om beter grip te krijgen en te houden op hun financiën.

De positie van de tussenpersonen in de financieel adviesmarkt is de afgelopen jaren sterk onder druk komen te staan. Door digitalisering, door regelgeving, door concurrentie van verzekeraars en banken. De inkomsten dalen, de kosten stijgen, en de concurrentie komt van verzekeraars die ook de provisie betalen aan de tussenpersoon. De tussenpersoon moet zorgen dat hij niet meer ‘stuck in the middle’ is, maar evolueert naar onafhankelijk financieel adviseur voor de klant. Dit boek kan daarvoor het duwtje zijn.

Is er nog een toekomst voor tussenpersonen? Hoe kunnen zij succesvol zijn en blijven in een turbulente marktomgeving? In mijn boek Tussenpersoon zonder provisie geef ik antwoord op deze vragen. Ik beschrijf een nieuw businessmodel voor de tussenpersoon om succesvol te kunnen blijven in de toekomst. Een model waarin financieel adviseurs onafhankelijk zijn en zij hun klanten integraal en optimaal kunnen adviseren.

Het boek gaat in op thema’s als hybride dienstverlening, integraal advies, onafhankelijkheid en klantintimiteit. Het inspireert en geeft adviseurs tips voor het maken van strategische keuzes, zodat zij hun bedrijf ‘toekomstbestendig’ kunnen maken. Hiervoor moeten zij wel afscheid nemen van het provisiemodel, want de tussenpersoon van de toekomst werkt provisieloos.

Tussenpersoon zonder provisie zet tussenpersonen aan tot nadenken over de toekomst van hun bedrijf en biedt concrete handvatten om met het ‘provisieloze’ model aan de slag te gaan. Banken, verzekeraars, serviceproviders, beleidsmakers, toezichthouders en andere geïnteresseerden vinden in dit boek een uitgebreide analyse van de financieel adviesmarkt en de rol van de tussenpersoon daarin. 

En tot slot bevat het boek enkele concrete aanbevelingen voor verzekeraars, regelgevers, toezichthouders en brancheorganisaties om de drempels naar

Dr. Fred de Jong is onafhankelijk onderzoeker en consultant en is gespecialiseerd in de financieel adviesmarkt. De Jong is verbonden aan het Amsterdam Centre for Insurance Studies en geeft colleges aan de UvA Master Verzekeringskunde. Hij is de auteur van Tussenpersoon zonder provisie

Over Fred de Jong

Dr. Fred de Jong is onafhankelijk onderzoeker en consultant en is gespecialiseerd in de financieeladviesmarkt. Zijn missie is om de financieeladviesmarkt begrijpelijk te maken. Hij publiceert regelmatig in landelijke en vakmedia, houdt presentaties en verzorgt sessies over actualiteiten in de financieel adviesmarkt. De Jong is verbonden aan het Amsterdam Centre for Insurance Studies en geeft colleges aan de UvA Master Verzekeringskunde. In 2010 promoveerde hij op zijn proefschrift Marktfalen bij tussenpersonen. De Jong heeft meer dan 16 jaar ervaring in de financieeladviesmarkt, waarvan ruim 6 jaar zelfstandig ondernemer.
www.freddejong.eu | twitter@Jongfred

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden