Bedrijven en ondernemers die zinvol innoveren hebben dan ook de toekomst. Zoals bijvoorbeeld Tony Choconelony, Tesla of Patagonia. Pionier! is geschreven met als doel jou in staat te stellen hier zelf mee aan de slag te gaan in jouw branche of op jouw gebied.
Deel 1 De Theorie - Hoe ontsteek je de pioniersgeest in jou en je organisatie?
Dit deel van het boek gaat over hoe je weer als pionier kan denken, durven en handelen. Een pionier heeft een purpose die verder reikt dan zelf groeien. Het doel is om zijn industrie, categorie of markt te veranderen zodat iedereen daar op vooruitgaat. Dat onderscheidt de pionier van de veroveraar, die groeit ten koste van anderen, waardoor er geen absolute vooruitgang is.
Pionieren betekent ook het vormen van een gedurfde visie, diep verbinden met anderen, het kunnen creëren van nieuwe oplossingen om het tenslotte met je poten in de modder te realiseren.
Deel 2 De praktijk: Hoe kun jij je innovatie project leiden, groot of klein, zodat je tot waardevolle resultaten komt die iedereen en alles in bloei zet?
Het tweede deel van het boek is als een handboek geschreven. Hier geeftik alles weg wat ik als innovatie strateeg voor en achter de schermen doe tijdens een traject naar zinvolle innovatie. Hierbij maak ik gebruik van voorbeelden uit eigen werk zoals Sensation, Deloitte, De Nationale Vacature bank, KPN en kleinere organisaties en startups en andere initiatieven uit tal van categorieën zoals onderwijs, mode en tech zorg en farma.
Fase 1 - Trust. Pionieren doe je samen. Iedereen in het team zal zich daarom op een diepe manier aan elkaar en aan het project moeten verbinden. Dit deel staat vol met praktische tools die je helpen om in authentieke verbinding met elkaar te komen. En hoe je commitment en ownership realiseert op alle elementen van je uitdaging - De scope, de aanpak, de uitkomst en de rollen.
Fase 2 - De Why - De Why van Simon Sinek is bekend, maar deze definitie gaat verder. Naast hetgeen waar je in gelooft gaat de WHY ook over waar je kracht ligt. Waar de passie de kracht ontmoet is waar jij kunt gaan pionieren. Dit kun je ontsluiten door naar de geschiedenis van de organisatie te kijken, naar de gepassioneerde werknemers te luisteren en te leren van de klanten die echt van je houden. Met dit model ontdek je wat jouw vertrekpunt is om te pionieren.
Fase 3 - De Who - Een diepe duik in de toekomstige behoeftes van eindgebruikers en andere stakeholders. De klant weet niet wat hij in de toekomst wil, laat staan wat hij nodig heeft. Het is jouw taak om dat te weten. De kunst is om hem geven wat hij nodig heeft op zo'n manier dat hij het wil. Deze proposities hebben ook de toekomst - willen én nodig hebben. Denk maar aan Tesla vs Volkswagen of Tony Chocolonely vs Verkade.
Om dit te ontsluiten moet je een stuk dieper, verder en creatiever te werk gaan dan dat gewone marktonderzoekje. Dit hoofdstuk helpt je je eigen plan te maken en deze ook uit te voeren.
Fase 4 - The Where - Hier komt alles samen en kies je de richting voor de toekomst; jouw punt op de horizon. Hier stel je je speelveld vast (domein), wat daar mis is (Visie) en wat jij er aan gaat doen om dat op te veranderen (Missie). De uitkomst is wat je gepassioneerd op een zeepkist aan de hele wereld wilt vertellen: Jouw manifest. Dit vormt de pioniersrol voor de komende jaren.
Fase 5 - The How - Dit is de creatie fase. Hoe komen we op dat punt op de horizon? Hoe moet ik mijn organisatie veranderen, me positioneren of manifesteren? Hoe zien de nieuwe producten of diensten er uit die ik op de markt moet brengen om mijn pioniersrol waar te maken?
Het gaat hier over de creatieve sessies en technieken om tot de vernieuwde organisatie, de herpositionering, het nieuwe product en de markt proposities en de frisse activatie te komen.
Fase 6 - The What - Dit is de brug naar de realiteit. Wat we bedacht hebben moet gaan verkopen, uitvoerbaar en winstgevend zijn. Hier co-creëer je alle ideeën tot in het kleinste details in de levens van je eindgebruikers. Soms veranderen de oorspronkelijke ideeën nog 180 graden van vorm en uitvoering alvorens het een werkbaar concept is. Hier valt ook het business model in elkaar en de rest van de financials. Het is de praktische overgangsfase naar de uitvoering waar de organisatie direct mee aan de slag kan.
Met deze holistische en praktische aanpak kun je zelf bepalen hoe uitgebreid je de fases uitvoert. Het is als het ware een gids en handboek om je te helpen om als pionier jouw gebied blijvend te veranderen zodat iedereen daar maximaal op vooruit gaat.
Pionier ze!
Arjan Polhuijs is oprichter van Flare, een toonaangevend strategiebureau dat bedrijven helpt een positieve impact te maken. Hij is de auteur van Pionier!
Over Arjan Polhuijs
Arjan Polhuijs is oprichter van Flare, een toonaangevend strategiebureau dat bedrijven helpt een positieve impact te maken.