Dit boek bleek geweldig overzichtelijk ingedeeld. De hoofdstukken volgden logisch op elkaar, jou wegwijs makend in de bijzondere ‘drone-wereld’. Van uitleg, ‘wat is wat’ tot aanschaf, rekening houdend met verschillende prijsklassen (de 2e druk is nu al weer aangepast aan het huidige aanbod). De voorbereiding voor het vliegen en het vliegen zelf komen natuurlijk aan bod, evenals de basisbegrippen en instellingen van de camera. Wat nu zo aardig is, is dat alles voor een beginner te snappen is. En heeft een bepaald hoofdstuk voor jou weinig geheimen meer dan blijkt het toch een goede reminder/opfrisser en ga je er gewoon wat sneller doorheen.
Wiebe gaat nog wat dieper in op de fotografie en noemt een aantal zaken die betrekking hebben op het bewerken van je foto’s. Heb je zelf nog niet gevlogen en gefotografeerd dan word je wel enthousiast van de foto’s die je in het boek ziet. De beelden zijn ook betoverend vanuit een drone, jouw drone. Ook wordt het maken van een panorama en zelfs een 360 graden beeld – heel populair aan het worden – even aangestipt. Media, social media en handige websites waar je nog meer informatie kunt halen: ze worden allemaal genoemd. Dat Wiebe helemaal van deze tijd is en van delen houdt, merk je overal in zijn boek.
Ben je ondertussen al meer geoefend dan komen er nog een aantal items voor gevorderden achteraan. Om vervolgens te besluiten met een checklist en de Nederlandse wetgeving. Want let op: wil je je drone ook commercieel gebruiken dan is er nog wel wat meer nodig dan het lezen van boeken! Mogelijk een must voor jou of zelfs een verplichting voor de hobbymatige drone-piloten in de toekomst. Het boek eindigt met een handige afkortingenlijst en een index. Dat de schrijver niet gaat voor een quick win met een boek blijkt ook uit zijn website www.dronewatch.nl waarbij hij je op de hoogte blijft houden van ontwikkelingen.
Wiebe bedankt, ik was meteen verslingerd aan het ‘dronen’. Ik registreerde mijn drone, deed een opleiding/voltooide mijn RPAL theorie, nam vlieglessen, zorgde voor een verzekering en kwam zo in het bezit van een ROC-Light. Ook nam ik edit-lessen om niet alleen foto’s maar ook films te bewerken, zorgde voor samenwerking met anderen in de branche en maak nu ook commerciële films die ‘verbinden.’
Ik gun ook u evenveel plezier en voldoening en raad dit boek daarom van harte aan. Wiebe tref je inmiddels ook op tv en vooral op social media. Ik ben fan van hem geworden en nu al benieuwd naar zijn volgende boek.
Over Paul Kruijssen
Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek ‘Het MerkMenu’ en freelance docent in het HBO onderwijs.