Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Gijs Mensing - Identiteit en innovatieflow

Als je mijn column vaker gelezen hebt, dan weet je dat je als bedrijf continue op zoek moet naar nieuwe waarde. Om zo relevant te blijven in deze snel veranderende wereld. Daarvoor is het noodzakelijk dat u de innovatiekracht binnen het bedrijf vergroot.

Gijs Mensing | 25 januari 2019 | 2-4 minuten leestijd

Deze innovatiekracht neemt toe wanneer de organisatie in een ‘flow’ komt waarbij mensen geïnspireerd zijn om het verschil te maken, de ruimte nemen om dat te doen en daarin ook ondersteund worden. Door deze ‘organisatieflow’ wordt het verbeteren en innoveren om klantwaarde te creëren een heel normale zaak.

Er zijn vier drijvers voor deze ‘organisatieflow’: committeer aan je identiteit, creëer een innovatiecultuur, durf te kiezen, en activeer deze drie in dagelijkse praktijk. Alle vier zijn even belangrijk. Negeer er één en echt lekker gaat het niet. Deze column gaat over de identiteit.

De identiteit en visie van een ondernemer en bedrijf zijn allesbepalend voor de richting waarin de organisatie zich beweegt. Dat is vaak het startpunt, al dan niet getriggerd vanuit ambitie of noodzaak. Het klinkt als een open deur, maar wanneer je als ondernemer of organisatie geen visie hebt, dan zullen de medewerkers niet in beweging komen in een dezelfde richting. Waarom zou je als het nu goed gaat?

Om te ‘committeren aan je identiteit’, moet je eerst een identiteit hebben. De identiteit van een bedrijf wordt bepaald door de gedeelde waarden van de mensen die er werken (je DNA) en de visie en ambitie die het bedrijf nastreeft (je ‘point of view’). Over het DNA van je organisatie zul je ongetwijfeld al een beeld hebben. Dit beeld kan je aanscherpen met een waardenonderzoek onder al je medewerkers of heel pragmatisch door het gesprek met elkaar aan te gaan over wat men belangrijk vindt en waardoor deze organisatie zich onderscheidt. Dat vertaalt zich en een korte lijst van kernwaarden die uniek zijn voor jou bedrijf, je DNA.

De ‘point of view’ geeft aan welke impact je als organisatie wilt maken op lange termijn. Dat bestaat uit je visie (richting) en ambitie daarin (wat willen we bereiken). Je ‘point of view’ creëer je door goed te kijken naar wat er om je heen gebeurt en wat daarin belangrijk is, wat de sterke en zwakke punten zijn in je businessmodel en wat de behoeften en ‘pijnen’ van je klanten zijn. In dat plaatje (context, businessmodel en klant) bepaal je welke rol je als bedrijf wilt spelen, waar je het verschil wilt maken en welke impact je wilt maken. Dat is je ‘point of view’. En tezamen met je DNA vormt dat je identiteit.

Nu is het zaak om jouw identiteit overal te verkondigen en door te voeren (‘durf te kiezen!’). Als eerste moet je de identiteit zoveel als mogelijk intern communiceren en activeren. Door het verhaal te vertellen, door het visueel te maken, door het op allerlei bijeenkomsten terug te laten komen en door alle lopende initiatieven erop af te stemmen. Vervolgens ga je aan de slag om interne trots te creëren rondom datgene waar je voor staat. Nodig mensen uit om erover mee te denken. Om er verder invulling aan te geven. Om te benoemen wat er nu al goed gaat. Door successen te vieren. En door dingen te doen waardoor mensen zich trots voelen over wie jullie zijn als bedrijf.

En duur? Nee hoor! Het is namelijk de identiteit die als vanzelf de innovatie aanjaagt.

Over Gijs Mensing

Gijs Mensing is Strategy Designer bij Business Models Inc.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden