De overname riep gelijk wel heel veel vragen op omtrent gebruikersdata, privacy, verdienmodel en advertenties. En niet alleen van de paranoïde gebruikers van het internet, maar ook de serieuze internet-onafhankelijkheidsstrijders van Bits of Freedom wezen op de schaduwzijden.
En al snel verschenen er ronkende persberichten dat Nederlanders ‘massaal’ over zouden overstappen naar het Russische Telegram. Dat is een app die gestart is door de makers van het grote Russische sociale netwerk VK. Zij claimen veiligheid van gegevens en privacy hoog in het vaandel te hebben staan. Met servers onder andere in Londen en een zelf gebouwd encryptiesysteem willen zij buiten de handen van de Russische overheid blijven.
Ook loven zij een beloning van 200.000 dollar in bitcoins aan wie de encryptie van de app weet te breken. Prima in orde zou je denken.
En kijk; Telegram vertelde via Twitter dat er op 21 februari, de dag van de aankondiging van de overname, ruim 800.000 nieuwe gebruikers bij waren gekomen. Whatsapp voegt 1 miljoen gebruikers per dag toe, maar toch.
Maar wat mij toch licht verbaasd heeft in de afgelopen dagen is hoeveel mensen in mijn omgeving wel niet riepen dat zij ‘omwille van de privacy’ zijn overgestapt naar Telegram. Mensen die zich bij mijn weten nog nooit hebben bekommerd om privacy leken dat nu wel te doen.
Ik hoor namelijk nooit iemand buiten mijn vakgebied (sociale media en technologische trends) spreken over gebruikers-voorwaarden van sociale netwerken, Apple- of Google diensten. Klikken op OK of akkoord gaat immers sneller dan het lezen van 188 pagina's juridische taal. Ook bij mij gaat dat vaak zo. En de zaak van Edward Snowden en de NSA heeft daar wel iets aan veranderd, maar de AH bonuskaart en ‘gratis’ Apps uit de Appstore worden nog altijd zonder blikken of blozen gebruikt.
Vooropgesteld: ik ben geen privacy deskundige of hardliner. Ik gebruik alle sociale media en heb mijn mail bij Google. Maar de snelheid waarmee sommigen nu zijn overgestapt naar Telegram wekt eerder het vermoeden van een golfbeweging van hipsters en mensen die bang zijn de boot te missen, dan van mensen die nou echt serieus bezorgd zijn om hun privacy en datagegevens. Uitzonderingen vanzelfsprekend daargelaten.
En begrijp me niet verkeerd, ik vertrouw Facebook niet als het gaat om privacy en databescherming. In mijn werk kan ik soms kijken naar de achterkant van deze medaille en dan zie ik dat het met de nobele idealen van Mark Zuckerberg en de zijnen niet bijster goed gesteld is. Maar hard rond toeteren dat je naar Telegram gaat en gewoon je Facebook, Gmail, Twitter, Instagram (is ook gewoon van Facebook) aanhouden wekt bij mij wat fronsende wenkbrauwen. Want Telegram is geen charitatieve instelling.
If you’re not paying for the product then you’re the product being sold.
(Jarno Duursma - www.jarnoduursma.nl - is zelfstandig consultant en trainer op het gebied van sociale media en technologische trends. Auteur van het boek Sociale media strategie in 60 minuten. Jarno is oprichter van de Social Media Club Groningen en blogger en trainer voor Frankwatching.com)