Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De slangenkuil van Twitter

De beursgang van Twitter vandaag moet maar liefst 1,6 miljard dollar gaan opleveren. Voor de vier oprichters zal het waarschijnlijk een bitterzoete dag worden. Vanuit een ondernemersperspectief is hun bedrijf een enorm succes: in minder dan zes jaar hebben ze een bedrijf gebouwd met meer dan driehonderd miljoen actieve gebruikers, waaronder beroemdheden als de paus, premier Rutte, Lady Gaga, Oprah Winfrey en zelfs de Amerikaanse president Obama.

Jeroen Ansink | 7 november 2013

Op het persoonlijke vlak is Twitter voor de betrokkenen echter uitgelopen op een drama: ze zijn van vrienden gezworen vijanden geworden en hebben elkaar een voor een uit het bedrijf weggetreiterd. In het goed getimede Hatching Twitter (dat op 15 november als De Twitter Story in Nederland verschijnt) beschrijft New York Times-journalist Nick Bilton hoe het zo ver heeft kunnen komen. Het is het verhaal over vier hackers die bijna per ongeluk een sociale media revolutie ontketenden om vervolgens te belanden in een bittere strijd om geld, invloed en publiciteit. En om controle, die uiteindelijk aan niemand toeviel: het bedrijf wordt inmiddels gerund door de 55-jarige oud-komiek Dick Costolo.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden