Het onderzoek bestond uit twee experimenten. Ten eerste testen de onderzoekers op het Twitter-account van een van hen (degene met 6000 volgers) welke tweets de meeste klikken opleverden. Ze maakten daarbij verschil tussen drie soorten ‘headlines’: de verklarende kop (‘De jacht op status in de marketing industrie’), een vraag (‘Waarom zijn adverteerders zo geobsedeerd met het winnen van prijzen?’) en de vraag met een directe referentie naar de lezer (‘Is je baas vergiftigd door macht?’). Koppen met een vraag bleken 150 procent meer lezers te genereren – althans mensen klikten vaker op het bericht. Op een link bij een vraag met een referentie naar de lezer werd zelfs 175 procent meer geklikt.
Tijdens het tweede experiment testten de onderzoekers of advertenties (voor een iPhone4, een bank, televisie en wasmachine) ook meer bezoekers kregen als ze werden voorzien van een vraag. Ze hielden de headlines dit keer zo simpel mogelijk, zoals ‘zwarte iPhone4 16GB’, ‘Iemand een nieuwe iPhone4 nodig?’ en ‘Is dit je nieuwe iPhone 4?’. Gemiddeld kreeg een advertentie met een vraag 137 procent meer klikken, terwijl een vraag met een referentie naar de lezer een denderde 257 procent toename aan klikken genereerde, vergeleken bij de beschrijvende kop.
Dus wat wordt uw volgende tweet?
(Voor meer tips om op te vallen op Twitter, zie Ontdek Twitter, van Miriam van der Have.)