‘Wellbeing may seem like soft and fuzzy stuff, but in the end, it’s actually about what really matters.’ Paul Krugman – Nobelprijswinnaar Economie (2008)
Ondernemingen betreden onbekend terrein. Voor het eerst in de geschiedenis maakt Europa een periode door waarin economische groei niet wordt ondersteund door een groeiende bevolking.
arbeidspopulatie
Vanaf 2040 krimpt de arbeidspopulatie met zo’n 2 miljoen mensen per jaar. Als Europese ondernemingen niet veel productiever worden, zal Europa haar ambities moeten laten varen om wereldwijd een rol van betekenis te spelen. Om mee te doen in nieuwe technologieën en dit op een duurzame manier te combineren met een solidair stelsel voor sociale zekerheid. Hoe kan een organisatie in een wereld met een krimpende arbeidspopulatie vruchtbaar ondernemen? Zijn er manieren om echt veel productiever te worden? Wellbeing in business laat ondernemers, managers, bestuurders en professionals zien hoe dat wel kan.
6 lessen
De 6 lessen over ‘Wellbeing in business’ die elke bestuurder, manager en HR-professional moet kennen:
- Sturen op productiviteit verlaagt wellbeing, sturen op wellbeing vergroot productiviteit; Medewerkers vinden het leuk om meer uit zichzelf te halen en productief te zijn, maar niet als iemand anders dat voor ze doet, met meer controle en druk.
- Wellbeing bloeit niet naast het werk, maar in het werk; Wellbeing in business is geen privé- en stafzaak naast het werk, maar een managementzaak in het werk.
- Overleven is niet gezond; Zolang mensen bezig zijn met overleven, hebben ze geen ruimte om bezig te zijn met gezondheid en floreren.
- We kunnen ons hier niet uit yoga’en; Wellbeing is geen wellness, het draait niet om individuele interventies. Het verwennen van medewerkers leidt tot verwende medewerkers.
- Tevreden medewerkers zijn nog geen productieve medewerkers; Bestaanszekerheid en gezondheid creëren tevreden medewerkers; de meeste waarde voor klanten en aandeelhouders ontstaat als medewerkers ook floreren.
- Het grootste rendement van wellbeing zit in hogere productiviteit; Wellbeing reduceert aantoonbaar verzuim en verloop. De meeste impact zit in de extra waarde die wordt gecreëerd voor klanten en aandeelhouders door meer productiviteit.
wellbeing van medewerkers
Het fundamenteel vergroten van de wellbeing van medewerkers door mensgericht ondernemen is de sleutel om mensen aan te trekken, te behouden en te laten floreren. Dat maakt medewerkers trots en betrokken bij hun werk en kan hun productiviteit structureel, fundamenteel en significant vergroten. Het vergroten van wellbeing in business vraagt een gedegen veranderaanpak op basis van denken, delen en doen. Die aanpak staat centraal in Wellbeing in business.
Wellbeing verbeteren vraagt geen losse initiatieven, maar een systemische aanpak waarin leiderschap, teams en organisatiecultuur samen optrekken. Dat begint met meten hoe het eigenlijk gaat met de bestaanszekerheid, gezondheid en het floreren van medewerkers. Op basis van deze data kunnen bestuurders en managers met medewerkers verbeterpunten bepalen en hier structureel aan werken. Betere scores op die punten leiden aantoonbaar tot impact in extra productiviteit, minder verloop en minder ziekteverzuim. De aanpak in Wellbeing in business geeft daarmee concrete handvatten voor een gestructureerde veranderaanpak, inclusief het bepalen en berekenen van meetbare resultaten voor klanten, investeerders en natuurlijk medewerkers zelf.
Over Jeroen Kemperman
Senior Manager Strategie, Business Development & Duurzaamheid Zilveren Kruis (Achmea).
Over Nisha Alberts
Nisha Alberts is Senior Business Developer (Workplace) Wellbeing & Health bij Zilveren Kruis (Achmea).
Over Dilia Leitner
Dilia Leitner is Senior Consultant Strategie, Business Development & Duurzaamheid bij Zilveren Kruis.
Over Mirande Groener
Mirande Groener is Senior Business Developer Health & Wellbeing bij Zilveren Kruis.