Veel boeken over ondernemerschap beloven financiële vrijheid, succes en autonomie. Maar in dat verhaal wordt één cruciaal element onderschat: tegenslag. Ondernemen om rijk te worden, daar geloof ik niet zo in. Succes ontstaat niet door het starten, maar door doorzetten. In mijn boek Tussen dromen en dalen deel ik de lessen die ik jonge ondernemers en startups wil meegeven.
Tegenslag hoort erbij
Wie begint met ondernemen, krijgt vaak vooral bevestiging. Je kunt gebruikmaken van subsidies, je omgeving reageert enthousiast en je voelt vrijheid. Maar zodra de eerste tegenslag zich aandient - een klant die vertrekt, een product dat niet aanslaat, een fout die geld kost - komt de twijfel. Veel ondernemers voelen zich dan alleen. Ze denken dat zij de enigen zijn die falen en dat stoppen misschien verstandiger is. Maar tegenslag hoort erbij. Sterker nog: ik gun elke ondernemer tegenslag. Je wordt er beter van.
We spreken vaak over succesverhalen, maar veel minder over volhouden. Terwijl de cijfers duidelijk zijn: 92% van alle startups redt het na drie jaar niet meer. Als we het romantische beeld van ondernemerschap willen doorbreken, moeten we veel vaker praten over die realiteit.
ondernemer
Ik vind dat we het begrip ondernemer te snel gebruiken. Niet elke eenpitter is ondernemer. Niet elke zzp’er is ondernemer. Echte ondernemers ontstaan pas na een paar jaar, wanneer de eerste hobbels genomen zijn. Ondernemerschap is voor mij continu leren en aanpassen. Je schrijft een businessplan, maar dat is niet genoeg. De truc is om ieder kwartaal opnieuw naar je bedrijf te kijken. Wat verandert er in de markt? Wat doen concurrenten? Hoe ontwikkelt je prijsstelling? Wie dat vier keer per jaar doet, bouwt aan een toekomstbestendig bedrijf.
Groei is niet altijd de juiste route. Soms is stoppen, afschalen of focussen juist het meest ondernemende wat je kunt doen. Ondernemers willen vaak alles pakken wat ze kunnen, maar met te veel dingen tegelijk bezig zijn is gevaarlijk. Soms moet je durven stoppen.
switch
Ik heb dat zelf meegemaakt met onze skivakanties in Slovenië. Jarenlang liep dat als een speer. Tot Slovenië bij de EU kwam en de kosten explosief stegen. Onze reizen werden duurder dan die naar Oostenrijk. We hebben toen de switch gemaakt en zijn verhuisd naar Maria Alm. De vervoerskosten daalden, de prijs steeg en daardoor onze marge ook.
Maar nieuwe tegenslagen lieten niet lang op zich wachten: concurrerende jongerenreizen met stuntprijzen kwamen op. Van zes touringcars per week gingen we terug naar één of twee. Het werd tijd voor een radicaal besluit: stoppen met de wintersportreizen. We kozen voor actieve natuurvakanties en survival in Nederland. Dat bleek een gouden greep.
flexibiliteit de sleutel
Ook in andere bedrijfsactiviteiten was flexibiliteit de sleutel. We organiseerden jarenlang ponykampen voor kinderen. Met succes, totdat maneges hun eigen kampen gingen aanbieden en de kwaliteitseisen veranderden. De kritiek was dat ons niveau te laag lag. We hebben toen bewust gekozen voor een nieuwe focus: beginners. Kinderen die voor de eerste keer naar een ponykamp gaan. Dat sloeg opnieuw aan. Maneges kregen nieuwe instroom en de kampen kregen een duidelijke positionering.
De rode draad in al mijn bedrijven is simpel: blijf kijken waar de behoefte ligt. Niet één keer bij de start, maar voortdurend.
Daarom adviseer ik ondernemers om strategisch vooruit te kijken, vier keer per jaar. De sectoranalyses van de grootbanken zijn fantastisch. Lees ze elk kwartaal en pas je koers daarop aan. Veel ondernemers kijken alleen naar de waarde van hun bedrijf nu. Maar hoe ziet dat er over tien jaar uit? Is je bedrijf dan nog steeds iets waard? Ondernemerschap betekent vooruitdenken.
Wie verder wil kijken dan de romantiek van ondernemerschap, vindt in Tussen dromen en dalen een eerlijk, bewezen en inspirerend kompas. Ronald Valenteijn laat zien hoe veerkracht en strategisch vooruitdenken het verschil maken. Bestel bij Managementboek.
Over Ronald Valenteijn
Ronald Valenteijn is ondernemer in hart en nieren. Al op jonge leeftijd zette hij zijn eerste stappen in het bedrijfsleven. Als oprichter van verschillende succesvolle ondernemingen in de recreatie- en vrijetijdssector bouwde hij met passie aan bedrijven waarin beleving, veiligheid en persoonlijke groei centraal staan.