Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

7 Principes van Succesvol Ondernemen

Wanneer ik ondernemers spreek valt me op dat ze vaak vele uren werken en druk bezig zijn met alle ‘ballen in de lucht te houden’. Ze verliezen hierdoor het einddoel uit het oog en dat is jammer want hierdoor is men vaak opgebrand en groeit het bedrijf niet.

Rob van den Borne | 29 juni 2017 | 3-4 minuten leestijd

Dat kan anders!

In het boek 7 Principes van Succesvol Ondernemen bespreek ik welke principes belangrijk zijn om succesvol te zijn als ondernemer. Deze handvatten leveren de ondernemer (en ondernemende manager) veel op zoals inzicht in de denkwijze van succes maar vooral in verandering in het maken van beslissingen en het overzicht houden op taken.

Door een duidelijk doel te stellen kan men de richting bepalen die nodig is om hier te komen. ‘Zonder doel kun je niet scoren’ zei ooit een beroemde voetbalcoach. In hoofdstuk 1 ‘creëer de ideale situatie’ ga ik in op de juiste manier van het stellen van een doel. Want hoe stel je een doel? Waaraan dient dit doel te voldoen?

De verantwoordelijkheid voor de huidige situatie ligt bij de ondernemer. Natuurlijk is het gemakkelijk om de economische malaise de schuld te geven van omzetdaling, maar is dat wel zo? Wist je dat er in de afgelopen crisis meer miljonairs zijn bijgekomen dan in de 10 jaren daarvoor? Hoofdstuk 2 gaat over acceptatie en het nemen van verantwoordelijkheid en waarom dit belangrijk is om succesvol te worden.

Doordat de ondernemer dagelijks druk bezig is met het ‘blussen van brandjes’ is de ondernemer niet de eigenaar van zijn eigen agenda en komen de taken op de planning vaak niet af. Hierdoor worden er veel extra uren gemaakt, ’s avonds of in het weekend. Dit zorgt voor spanningen in persoonlijke relaties en een burn-out ligt op de loer. Dat kun je gemakkelijk veranderen met de tips uit hoofdstuk 3: ‘werk met een planning’.

Doelen stellen is een, het bereiken ervan is wat anders. Door flexibel te zijn lukt dat veel beter. Ruimte creëren om flexibel te kunnen zijn wordt uitgelegd in hoofdstuk 4. Niet alleen het volbrengen van je taken maar ook het bereiken van je doelen zoals omzet targets wordt hierin besproken. In dit hoofdstuk wordt het voorbeeld van een vliegplan besproken ter vergelijking van een onderneming. Want hoeveel procent van de vliegtijd denkt u dat het vliegtuig uit koers is?

Hoe maak je een deal die ervoor zorgt dat je een langdurige relatie opbouwt? Hoofdstuk 5 geeft het inzicht in het creëren van een ‘win-win situatie’. Tegenwoordig is het opbouwen van relaties het bestaansrecht van elk bedrijf. De basis ligt in het belang van de partners, in dit hoofdstuk worden enkele voorbeelden gegeven hoe een bedrijf dit kan bereiken.

Hoofdstuk 6 gaat over samenwerken en netwerken. Niet alleen zeer nuttig maar een absolute must voor de moderne ondernemer. Onder het motto ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’ worden in dit hoofdstuk tips gegeven over het uitbreiden van je netwerk zodat het daadwerkelijk bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Het kiezen van een netwerk is echter moeilijker dan men denkt, of men moet ‘bitterballenparty’s’ interessant vinden.

Tenslotte gaat hoofdstuk 7 over het continu blijven ontwikkelen van vaardigheden. De bekende managementgoeroe Stephen Covey noemde dit ‘sharpen the saw’. Door continu te blijven leren ontwikkel je een ijzersterke persoonlijkheid die het bedrijf ten goede komt. Het bijspijkeren van kennis kan op verschillende manieren, zelfs zonder te studeren. In dit hoofdstuk vind je de tips hiervoor.

De reacties van de lezers zijn dat het boek gemakkelijk te lezen is. Elk hoofdstuk eindigt met een overzicht en praktische tips waardoor de lezer o.a. efficiënter om kan gaan met z’n tijd. Het boek zet je aan tot actie!

Rob van den Borne is ondernemer sinds 1998. Hij schreef het boek 7 Principes van Succesvol Ondernemen en is de bedenker van de M.A.S.T.E.R. methode, een effectieve manier om in 6 stappen focus te houden op je productiefste activiteiten. Hij spreekt, coacht en traint ondernemers en managers om maximaal te presteren, persoonlijk en professioneel.

Over Rob van den Borne

Rob van den Borne is ondernemer sinds 1998. Mede door zijn eigen ervaringen van succes en een faillissement helpt hij ondernemers om succesvol te zijn met hun bedrijf en in hun privéleven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden