Eerst maar het waarom, want het boek verkoopt nog steeds goed en krijgt positieve feedback over de praktische toepasbaarheid en herkenbaarheid. Wij vonden het belangrijk om de inhoud up to date te brengen want zonder dat je het merkt is er op het gebied van teamcoaching heel veel ontwikkeling geweest. Meer dan 10 jaar geleden realiseerde men zich in organisaties dat teamcoaching wezenlijk iets anders is dan individuele coaching in een groep. Als teamcoach kijk je naar de kwaliteit van de interactie en niet naar individuele mogelijkheden alleen. Versterk je die interactie in het Hier-en-nu dan versterk je het potentieel van de teamleden. Het is anders kijken, anders interveniëren. Hoe wordt de huidige situatie in stand gehouden en hoe kun je dit betekenisvol in de interactie bijstellen? Bij teamcoaching gebeurt het voor je neus en kun je direct ‘zaken doen’ met het team. Inmiddels is er veel nieuwe kennis over zelforganisatie en ook over stagnerende teams, naast de klassieke basis van teamontwikkeling die je ook nodig hebt voor gelegenheidsteams en kortdurende teams. Teams zijn de bouwstenen van een organisatie, de kracht van teams. Top.
Dan het hoe: wat is er veranderd aan het boek? In de eerste plaats is de opbouw veranderd. In de eerste hoofdstukken is uitgebreid aandacht besteed aan het verantwoord handelen als teamcoach en je basishouding als teamcoach. De theorie over systeemdenken en progressiegericht teamcoachen vormt de basis, en is nu aangescherpt. De hoofstukken basisbegrippen voor zelforganisatie en de 5 Kritieke Succesfactoren (KSF’s) zijn nieuw. De KSF’s Context, (gemeenschappelijke) Meetlat, (collectief) eigenaarschap, (team-)IJsberg en Hier & Nu vormen het kader voor het opbouwen van een gemeenschappelijke taal voor managers, teamcoaches en teams. De lezer kan zichzelf direct toetsen aan de basishouding die hier uit voortvloeit en betekenisvolle acties ondernemen voor het versterken van de eigen profilering. Vervolgens is de theorie over ontwikkelingsfasen en teamvolwassenheid uitbereid over vier hoofdstukken weergegeven, vanzelfsprekend met veel praktische interventies. De praktijksituaties zijn aangescherpt. De factor herkenbaarheid en praktische toepassing blijft hoog.
Nieuw zijn de aansluitende hoofdstukken over stagnerende teams die andere competenties van een teamcoach vragen en het laatste hoofdstuk afsluiting van een teamcoachtraject. Op dit moment zie je veel verlies van leervermogen in organisaties, terwijl de intentie anders is. Wil een organisatie lerend zijn, dan is aandacht voor afsluiting van een teamperiode van belang. De afronding wordt bewust gekoppeld aan eerder expliciet genoemde individuele en team leerdoelen. Essentieel is de reflectie daarover (reflectieve by doing) en de aansluitende betekenisvolle acties. Het bewust meenemen van deze leerervaringen naar volgende teams, waar dit ook weer opgevraagd wordt, is een troef voor lerende organisaties in de praktijk. Een perfectie toepassing van de PDCA.
Het betekent ook dat we afscheid nemen van het werkboek ‘En nu echt aan de slag met Teamcoaching’. Geheel nieuw en wel aansluitend is het Praktijkboek Teamcoaching, aan de slag van Marijke Lingsma en Roy de Brabander (2018). Dit boek bestaat uit 2 delen. Deel 1 biedt 72 oefeningen, opdrachten, vragenlijsten over (erkend) competentieprofiel om je als teamcoach te bekwamen in aansluiting met het ‘theorie’ boek Aan de slag met Teamcoaching. Deel 2 bestaat uit 43 werkvormen kenmerkend voor teamcoaching, waaronder walking scale met teams, quickcans, teamreflectiemodellen vragenlijst voor competentieprofiel zelforganiserende teams. Deze is uniek, elders kom je alleen competentieprofielen voor zelfsturing op individueel niveau tegen, maar niet voor teams.
Aan de slag dus!
Marijke Lingsma is partner/directeur van het opleidingsinstituut Coachboulevard, met erkende PHBO-opleidingen waaronder Teamcoaching en Agile- leanteamcoaching. Zij heeft teamcoaching als aparte vorm van coaching binnen organisaties op de agenda weten te krijgen en geldt als inspirerend en innoverend op het gebied van systeemgerichte teamcoaching. Ze is de auteur van Aan de slag met teamcoaching.
Over Marijke Lingsma
Marijke Lingsma is oprichter en ex-directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, nu mastercoachopleider, en wordt binnen het coachvak gezien als toonaangevend en inspirerend. Ze is auteur van diverse succesvolle boeken over coaching. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen.