Bloggen, twitteren, hyven - termen die toen nog niet eens bestonden - zijn inmiddels werkwoorden geworden. Maar wat is het, wat moet je ermee? Moet je er wel iets mee? 'Handboek communities' van Erwin Blom geeft vuistregels voor het inzetten van sociale netwerken en laat aan de hand van voorbeelden zien hoe sommige Nederlandse sites groot geworden zijn op dit immer uitdijende speeldveld.
Erwin Blom is al jaren actief met sociale netwerken en brengt in 'Handboek communities' tips, trucs en ervaringen daarmee in beeld. Zijn eigen praktijk is daarvoor de belangrijkste bron, maar ook andere communityvoorbeelden worden op enthousiaste wijze gepresenteerd.
Het boek staat bovendien vol met quotes van externe deskundigen. De ondertitel, 'De kracht van sociale netwerken', is veelzeggend en introduceert de samenballing van vijftien jaar internet, ervaringen en deskundigheid van in totaal 130 specialisten, verwerkt in een boek dat wil informeren en inspireren. In beide doelen, informeren en inspireren, is Blom wat mij betreft geslaagd, al geeft Blom zelf al aan dat de wereld van sociale netwerken nog te ongrijpbaar is en nog te snel in betekenis toeneemt om te kunnen beschrijven als een weg van a naar b. Er staan dus geen kant en klare recepten in dit handboek. In die zin mag de titel van het boek wel als wat misleidend gezien worden. Het zij de auteur vergeven ...
Bij eerste lezing lijkt het handboek wat meanderend van start te gaan. Zo is het voorwoord het langste hoofdstuk. Een nieuwe wereld, zullen we maar zeggen, die wereld van sociale netwerken. Vervolgens gaat hij meer gestructureerd te werk in hoofdstukken met bondige titels als 'Voorwaarden', 'Wie?', 'Wat?', 'Waarom?' en 'Hoe?'
Heel tekenend is dat Blom pas in het laatste hoofdstuk aandacht besteedt aan de factor geld, in de vorm van kostenbesparing, het verhogen van inkomsten of het genereren van winst. 'Wie social media niet inzet omdat-ie gelooft in de kracht van samen, maar om geld te verdienen, maakt een valse start. Begin overnieuw (sic). Zet ze in omdat je denkt dat je meer uit je publiek kunt halen, zet ze in omdat je weet dat klanten of bezoekers of gebruikers mee willen denken en doen. Doe het om je publiek zo goed mogelijk te bedienen. Doe het om ze een rol te geven. Wie de band met zijn publiek sterk maakt, haalt daar waarde uit. Simpel.' De essentie van de inzet van sociale netwerken is met dit citaat wel heel pakkend neergezet. Blom zelf geeft met dit boek en al wat daar omheen gebouwd is - de site www.socialmediahub.nl, het gratis aanbieden van het boek als download, etc. - handen en voeten aan de kracht van het fenomeen. Zowel aan het begin als aan het einde van 'Handboek communities' wordt deze site aangehaald, met de mededeling, eerder: uitnodiging, dat dit boek niet een eindpunt is, maar iets wat een startpunt kan zijn. De lezer wordt uitgenodigd eigen ervaringen en voorbeelden toe te voegen en deel uit te maken van een netwerk dat begint - en niet eindigt - met het lezen van 'Handboek communities'.
Mijn eigen ervaring is dat het lezen van dit boek voortdurend aanleiding geeft voor actie. Je blijft links en suggesties, waarmee de auteur in het boek rijkelijk strooit, volgen, proeven en proberen. Zo kun je met recht zeggen, dat 'Handboek communities' een echt doe-boek is. Ook nieuwelingen op het vlak van sociale netwerken worden praktisch op weg geholpen met hun eerste schreden in de wereld van netwerken, websites of Twitter, om er maar een paar te noemen. Want er blijken online zoveel meer instrumenten te vinden, die ook ik echt niet allemaal kende. Dit boek verschaft er makkelijk toegang toe.
Over Perry Oostrum
Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.