‘Weet je nog, vanmiddag, achter de winkel? Die auto? Toen heb ik Bas kunnen tegenhouden, maar ik zal niet altijd in zijn buurt zijn. Vanaf kun je beter over je schouder kijken, niemand die je helpen al. Ik zette nog een pas in haar richting en drukte haar tegen de hoek van de pomp, mijn onderarm over haar hals.’ Hoofdpersoon Anna heeft op het oog alles wat haar hartje begeert. Samen met haar zakenpartner Chris Ypma runt zij een eigen bedrijf, ze heeft een lieve man, leuke kinderen. Enfin, niets op aan te merken zou je zeggen. Of is het te mooi om waar te zijn? Wanneer haar zus verhuist, loopt Anna een vroegere schoolvriendin tegen het lijf. Dat zou leuk kunnen zijn, ware het niet dat er een mysterie schuilgaat in Anna’s verleden. Wordt Anna’s verleden opgerakeld? Lees het in ‘Maakbaar’!
‘Ik snapte wel dat oude vrienden al snel niet meer kwamen, dat het contact sleet en onze levens onherroepelijk divergeerden. Zelf zocht ik ze ook niet op, meed het dorp. En als ik mijn familie bezocht reed ik rechtstreeks naar de plaats van bestemming en via de kortste route weer naar huis, oogkleppen op.’ Zweers weet haar personages uitstekend te karakteriseren. Vanzelfsprekend gaat de meeste aandacht wat dat betreft uit naar hoofdpersoon Anna, maar die leren we dat ook goed kennen. Anna wordt in ‘Maakbaar’ zeker niet geromantiseerd. Zweers zet haar neer zonder franje. Inclusief haar eigengereidheid, haar nukken en haar charmante eigenschappen. Dat is overigens wat deze hoofdpersoon zo boeiend en geloofwaardig maakt en je bovendien totaal met haar meeleeft. ‘Als dit eens mijn hoofd was. Dan zou ik mijn gedachten wegsnijden. Wegschrapen, wegkrabben, ieder spoor uitslijpen. Miriam vergeten en nooit meer denken aan vroeger. Niet aan Mette, niet aan wat allemaal moest en mest en moest, aan wat onherroepelijk op mij wachtte zodra ik mijn telefoon aanzette, de computer opstartte, de voordeur met mijn sleutel opendeed.’ ‘Maakbaar’ is een prima literaire thriller met een dito opbouw en verrassend goed plot. Wat mij betreft zeker niet het laatste boek van de hand van deze ‘nieuwe’ auteur.