Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het innovatieboek, de herziene versie

Het wil maar niet lukken met innovatie in Nederland. De noodklok is zelfs geluid: Nederland is uit de top-10 van competitieve landen! Bedenk dat ons land ooit een derde plek innam. En als we niet uitkijken, zakken we nog verder. Om het tij te keren, werd het Innovatieplatform in het leven geroepen, onder voorzitterschap van de premier, om innovatie in Nederland te stimuleren. 

Carla Verwijs | 20 maart 2007 | 2-3 minuten leestijd

Maar dat platform oogstte vooral kritiek: het zou een praatgroepje zijn, terwijl het uiteindelijk toch de bedrijven zijn die actie moeten ondernemen. Om bedrijven te laten zien wat ze kunnen doen om te innoveren, en omdat hij zelf een dergelijk boek niet kon vinden, besloot Paul van der Voort een praktijkboek te schrijven: 'Het innovatieboek: Innoveren van droom tot daad'. Van der Voort put voor dit boek uit zijn ervaringen als adviseur bij Syntens, het innovatienetwerk voor ondernemers.

Beknopt, maar in duidelijke en vlotte taal beschrijft Van der Voort het proces van innoveren dat zich inderdaad laat omschrijven als 'van droom tot daad'. Hij laat zien dat innovatie niet iets geheimzinnigs is. Er is geen idee dat 'uit de lucht komt vallen' zoals veel mensen denken. Daarmee brengt hij innoveren dichter bij de activiteiten van bedrijven.

'U kunt het ook' is de onderliggende boodschap, al zult u er wel wat voor moeten doen, en misschien ook een en ander moeten wijzigen in de organisatie.

Van der Voort geeft eerst een definitie van innovatie. Dat is wel zo prettig, want dan hebben we het tenminste allemaal over hetzelfde. Er zijn drie typen innovaties: productinnovatie, procesinnovatie, en marktinnovatie. Innovatie betreft dus niet alleen technologische innovatie! Vervolgens gaat hij in op de fasen van het tot stand komen van een innovatie: dromen (ideevorming), denken (conceptontwikkeling), durven (haalbaarheidsonderzoek), en doen (realisatie).

Op deze wijze passeren veel onderwerpen rondom innovatie de revue. Ze worden kort beschreven en aangevuld met pakkende citaten en verhelderende cases. Voor meer informatie (diepgang) wordt de lezer verwezen naar de literatuursuggesties en de betreffende websites. Deze beknoptheid is plezierig, want zo blijft het boek 'to-the-point'.

Maar in het derde hoofdstuk, daar waar de aansturing van innovaties centraal staat, werkt deze formule minder goed. Er worden diverse aspecten van (project)management behandeld, maar helaas te summier om er iets aan te hebben. De rest van hetzelfde hoofdstuk beschrijft hoe de Nederlandse overheid innovaties probeert aan te sturen. Aardig als achtergrondinformatie, maar ik mis hier de praktische toepassing.

In het laatste hoofdstuk beschrijft Van der Voort hoe bedrijven hun innovatievermogen kunnen vergroten. Met andere woorden: hoe creëer je de randvoorwaarden in een organisatie die ervoor zorgen dat er meer én succesvoller wordt geïnnoveerd. Tegenwoordig wordt ook steeds vaker gezocht naar samenwerking tussen bedrijven, waarbij elk zijn deskundigheid aanlevert waarmee een ontwikkeling op gang wordt gebracht die anders niet of lastig mogelijk was. De samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts die heeft geleid tot Senseo, is een voorbeeld van zo'n succesvolle samenwerking.

Paul van der Voort is er met zijn 'Innovatieboek' in geslaagd in bijzonder weinig woorden bijzonder veel over innovatie te zeggen. Hij laat zien dat het mogelijk is er zelf ook meer aan te doen. Innovatie heeft vaak geen prioriteit bij bedrijven en zodoende dreigt de orde (of waan) van de dag altijd voor te gaan. En dat terwijl innovatie zorgt voor groeiende arbeidsproductiviteit en daardoor hét middel is om de welvaart in ons land te vergroten. Uiteindelijk hebben we dus allemaal baat bij meer innovatie.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden