Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Iedere medewerker strateeg

Eind jaren '80 schreef professor Annemieke Roobeek al regelmatig over 'strategie van onderop'. Tot een boek van haar hand over dit onderwerp kwam het echter niet. Maar op basis van de theorie ontwikkelde Hans Hubers, directeur Strategie en Innovatie, samen met medewerkers de strategie voor de ANWB. Geïnspireerd door theorie en praktijk schreef hij 'Iedere medewerker strateeg'.

Nico Jong | 12 december 2012 | 1-3 minuten leestijd

Strategie ontwikkelen is een belangrijk leerproces voor alle betrokkenen in een organisatie. Een interactief opgezet strategieproces heeft als extra meerwaarde dat de complexiteit wordt begrepen. Men gaat dan op een netwerkende manier aan de slag, zowel onderling als met stakeholders. Dialoog speelt een centrale rol. Dit leidt tot nieuwe kennissnelwegen binnen en buiten de organisatie en bovendien stimuleert deze aanpak de onderlinge samenhang in de organisatie. Bijkomend voordeel is dat de strategie bij de medewerkers vanaf het allereerste moment bekend is en dat zij de strategie herkennen én erkennen. Voor managers echter, is het delen van kennis, netwerken en samen werken aan gemeenschappelijke doelen geen vanzelfsprekende manier van werken.

Zij moeten het nog te vaak hebben van kortetermijnresultaten binnen een beperkt onderdeel van het bedrijf. Strategie van onderop heeft dan een andere manier van leidinggeven nodig: horizontaal leiderschap. Hubers beschrijft strategieprocessen in het algemeen en toont welke factoren bepalen of strategieontwikkeling met medewerkers zinvol en succesvol kan zijn. Wie doen er mee aan zo'n strategieproces en wat betekent dat voor hun rol? Vervolgens gaat hij in op de versterkende factoren voor deze aanpak. Verwachtingsmanagement en het stellen van de juiste strategische vraag zijn invloedrijke succesfactoren voor het topmanagement. Dan komt de organisatie van een strategieontwikkelproces met medewerkers aan bod, inclusief praktische handvatten. Open communicatie tijdens het hele proces is belangrijk. Daarom behandelt Huber de fundamentele waarden die daarvoor nodig zijn. Natuurlijk zijn er ook valkuilen, kritische kanttekeningen en nadelen van dit type strategieontwikkelproces. De auteur combineert in zijn boek theorie en praktijk en komt zo tot een model voor succesvol werken met medewerkers bij strategieontwikkeling. Hij beschrijft wat er de komende tijd moet gebeuren op het gebied van leiderschap en hoe zijn werkgever, de ANWB, strategie met de medewerkers ontwikkelt. Het boek eindigt met werkvormen om in de praktijk toe te passen. 'Iedere medewerker strateeg' leest vlot en soepel. Alle invalshoeken komen aan bod en praktijkvoorbeelden ondersteunen zowel de theorie als de ervaringen van de auteur. Een mooi boek dat behulpzaam kan zijn om de horizontalisering die in de omgeving al volop in gang is ook binnen organisaties gestalte te geven.

Over Nico Jong

Nico Jong is communicatieadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden