Recensie

Ziekenhuis Survivalgids

Yvonne Prins levert met de 'Ziekenhuis Survivalgids' een zeer herkenbaar prettig leesbaar boek af. Ze beschrijft een op eigen ervaringen gebaseerde overlevingstocht door ziekenhuisland en maakt u wegwijs in de wereld van de witte jassen. Het is een feest der herkenning voor zowel patiënt, bezoeker als medewerkers in een ziekenhuis.

Peter Vermeulen | 24 november 2008 | 3-4 minuten leestijd

‘Survival’... volgens Van Dale betekent dit: overleven. Een vreemde woordspeling van Yvonne Prins voor de titel van haar boek: Ziekenhuis Survivalgids. Een gids om te overleven in een ziekenhuis dus. Is het dan zo beroerd gesteld met onze gezondheidszorg dat er behoefte is aan een gids die ervoor moet zorgen dat u verticaal een ziekenhuis kunt verlaten? Wie schaft deze survivalgids aan: patiënten, dokters, verpleegkundigen?

Wanneer koopt u een survivalgids? Meestal ter voorbereiding van een toekomstige verre reis in een vreemde en vaak gevaarlijke omgeving. En daar zit de clou. Voor velen is een ziekenhuis een vreemde, bedreigende omgeving met onbekende stammen.

Yvonne Prins kwam op haar zesde in aanraking met de gezondheidszorg. Vanaf het moment dat bij haar cystic fibrosis (taaislijmziekte) werd geconstateerd, begeeft zij zich tussen de wereld van de witte jassen. Deze progressieve ziekte veroorzaakt steeds meer onherstelbare beschadigingen aan de luchtwegen. Na toenemende infecties en toenemende longschade kun je er uiteindelijk aan overlijden. Yvonne Prins prijst zich gelukkig dat ze uiteindelijk in 2007, ondanks een enorm tekort aan donoren, een succesvolle dubbelzijdige longtransplantatie heeft ondergaan.

Al haar jarenlange, veelvuldige persoonlijke ziekenhuiservaringen heeft zij op een luchtige wijze beschreven in de Ziekenhuis Survivalgids. Ondanks dat elke ziekte anders is en anders beleefd wordt, blijken patiënten vaak dezelfde ervaringen te hebben. Verplaatst u zich maar naar een gemiddelde verjaardag. Er is ongetwijfeld iemand die zijn ziekenhuiservaring met u wenst te delen. Ondanks de verschillen tussen de ziekte en de beleving ervan, zijn dit vaak dezelfde verhalen, problemen en vragen. Populaire verjaardagsonderwerpen zijn de communicatie tussen patiënt en arts en de keuze van behandeling.

Wat beoogt Yvonne Prins te bereiken met de Ziekenhuis Survivalgids? Haar boodschap is dat het onverstandig is om de gang van zaken gelaten over u heen te laten komen, wanneer u voor het eerst in aanraking komt met een specialist of ziekenhuis. Vertrouw niet blindelings en volledig op de artsen. U dient namelijk zelf te allen tijde betrokken te blijven bij uw behandeling. Niet dat het anders misgaat, maar hiermee vergroot u de kans dat de zorg die u krijgt optimaal is en bij uw wensen past.

Het boek is geen klaagzang over de Nederlandse gezondheidszorg. Integendeel zelfs. De essentie van de Ziekenhuis Survivalgids is dat u vanaf het begin van de ziekenhuisopname moet meedenken. Uw bijdrage is van groot belang voor het (genezings)proces – zowel voor patiënt als behandelaar.

Bent u in de gelukkige omstandigheid nog niet met een ziekenhuisopname geconfronteerd te zijn? Dit boek is ook zeer de moeite waard om (nog) in een gezonde toestand te lezen. Dan komt het van pas zodra u wél als cliënt de ziekenhuiswereld betreedt, en kunt u tijdens een ziekenhuisbezoek zelfs de nodige tips aan anderen verstrekken.

Welke doelgroep had Yvonne Prins in gedachten toen ze met schrijven begon? Hier wil ik wel een suggestie van de hand doen en een lans breken. Raden van Bestuur van ziekenhuizen: schenk al uw medewerkers dit boek, zodat ze kunnen lezen hoe patiënten (uw cliënten!) de behandeling van uw medewerkers ervaren. Want er is kennelijk behoefte aan deze Ziekenhuis Survivalgids.

Tijdens het lezen van de Ziekenhuis Survivalgids zult u verschillende emoties beleven. U zult geëmotioneerd raken, lachen, geschokt zijn, verbaasd reageren, maar vooral positief voorbereid een ziekenhuisopname tegemoetzien.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden