Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven

Jancees van Westering daagt u in 'Onderneem! Commercieel worden en uzelf blijven' uit echt bij uzelf te rade te gaan. Via twaalf sleutelwoorden spoort hij u aan om de ondernemer in uzelf te ontdekken. Dit boek kan echt uw 'ondernemingsbijbel' worden waarin uw gedachten en leerpunten verwoord zijn. Aangezien het een mooi en handzaam boekje is dat er erg aantrekkelijk uitziet, kan ik het aanraden als u aan de slag wilt met ondernemen - binnen een vaste baan of als zelfstandig ondernemer!

Ilja Jacobs | 24 december 2008

Ondernemen: ik wil het wel, maar houd toch nog steeds vast aan de zekerheid van een vaste baan. Want ondernemen zit me wel in het bloed, maar om mezelf nu echt te verkopen, vind ik toch wel een moeilijk verhaal. Dat is wat mij belemmert om de stap naar zelfstandigheid te zetten. 'Onderneem!' is me dus op het lijf geschreven. In het boek neemt Jancees van Westering u mee langs twaalf sleutelwoorden voor ondernemers. Elk van de sleutelwoorden worden ingeleid met een persoonlijke ervaring van Van Westering. Daarna staat er een quote en wordt u (door collega-ondernemers) op weg geholpen met uw invulling van dit sleutelwoord. Door er zelf mee aan de slag te gaan, werkt u toe naar uw eigen ondernemersplan. Wat wilt u en moet u nog verder ontwikkelen voordat het echte ondernemen kunt starten? Een sleutelwoord dat mij bijvoorbeeld aanspreekt, is stilstaan. Het kostte me wel wat tijd om hiermee aan de gang te gaan. Wat is mijn ervaring ermee, hoe beoordeel ik mezelf op dit woord, wat stimuleert mij hierin en wat houdt me tegen? Hoe ga ik er in mijn huidige werk mee om en neem ik wel eens de tijd om stil te staan? Geen vragen die ik direct kon beantwoorden, maar waar ik voor moest gaan zitten. Ik realiseer me nu dat ik te weinig stilsta en niet de tijd neem om na te denken of wat ik allemaal doe voor mij de beste keuze is. Iets leuks dat voorbij komt, kan er meestal nog wel bij. Ik zal mezelf nu moeten dwingen om echt stil te gaan staan en na te denken over wat ik wil. Daarom heb ik een afspraak met mezelf in mijn agenda gezet, eens kijken of dat voor mij de manier is! Als u zo met alle sleutelwoorden aan de gang gaat, heeft u een aardig beeld waar u zelf staat. Aan het einde van het boek is er nog de mogelijkheid om alle 12 sleutelwoorden in een spinnenweb (onderneemplan-diagnose) te zetten, zodat u snel kunt zien aan welke woorden u aandacht moet geven. Om direct in actie te komen, kunt u ook vastleggen hoe en wanneer u dat gaat doen. Nu nog de mogelijkheid om de invulbladen, spinnenweb en uw actieplan via een link te downloaden en dan wordt het helemaal makkelijk. Maar ondernemen is ook zelf aan de gang gaan, dus die bladen kunnen we ook zelf ontwerpen en dan is de basis van ons onderneemplan gelegd! En daarmee eindigt het boek ook: DOEN. U zult uzelf over de streep moeten trekken om te gaan ondernemen: of dat nu in uw baan is (want ook in een vaste baan kun je ondernemer zijn), in een nieuwe baan, in een combi van baan en ondernemer of als zelfstandige. En wat ik zo leuk vond, is dat Jancees van Westering ondernemen niet direct koppelt aan volledig zelfstandig zijn. Ik ging daar altijd vanuit en beschouwde me niet als ondernemer. Na het lezen van 'Onderneem!' ben ik overtuigd: ik ben een ondernemer. Zowel in mijn vaste parttime baan, als in mijn freelance werk daarnaast. Ondernemen kan op meer manieren dan met een eigen bedrijf en ik kan helemaal mezelf er in zijn. Doordat 'Onderneem!' heel praktisch is vormgegeven, kunt u er direct mee aan de slag. Er is zelfs ruimte overgelaten voor uw antwoorden. Het is een boek op A5-formaat dus past zo in uw tas, zodat u regelmatig mee bezig kan zijn. Vandaar dat ik het boek wel omschrijf als 'onderneembijbel'.

Over Ilja Jacobs

Ilja Jacobs is auditor bij de provincie Overijssel, is freelance docent en zit in de raad van toezicht van een welzijninstelling. Ze schrijft de recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden