Cloud computing is in principe net zo simpel als het afnemen van elektriciteit. In het begin hadden de grote gebruikers van elektriciteit hun eigen centrale om zeker te zijn van stroom, maar ook om pieken in het gebruik op te vangen. Later werd de productie en distributie centraal georganiseerd en tappen we allemaal uit min of meer het hetzelfde vaatje. Cloud computing schijnt veel overeenkomsten te hebben met dit voorbeeld. Verscheidende organisaties maken dan gebruik van een server waaruit je dan werkt, bestanden ophaalt, opslaat en zelfs met meerdere gebruikers samen in werkt. Zolang je verbonden bent met deze server (de cloud) heb je niet veel software nodig op je eigen computer. Dit kan leiden tot een behoorlijke kostenbesparing in onderhoud en investeringen. Je hoeft namelijk niet meer uit te gaan van een eventuele piek in je gebruik. Neem als voorbeeld de Staatsloterij die tijdens en net na een trekking een piek heeft in haar websitebezoek, aangezien veel mensen willen kijken of ze prijs hebben. Met cloud computing is ze in staat deze piek prima op te vangen. Inmiddels maken organisaties als Google, KLM en Motorola al gebruik van deze nieuwe vorm van dienstverlening. Eén van de auteurs beweert zelfs dat het niet lang meer zal duren of deze dienst zal op gelijke wijze worden aangeboden zoals nu elektriciteit. Werken met computers zal dan beschikbaar zijn als een openbare voorziening. Van hoog tot laag heeft iedereen op een eenvoudige manier toegang tot dezelfde informatie. Cloud computing is eigenlijk een volgende stap; het stelt mensen in staat om op een nieuwe wijze samen te werken en tegelijkertijd de kosten van IT te reduceren. Het is echter nog niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er liggen nog een paar onopgeloste discussies, onder andere over waar de grenzen van het eigendom van gegevens liggen tussen de klant en de cloudaanbieder. Ook is er nog geen standaard op het gebied van cloud computing, daarom ligt hier een risico om afhankelijk te worden van je aanbieder. Het boek is geschreven door zo'n twintig auteurs, allemaal vakbroeders met hun eigen specifieke achtergrond en specialisatie. Op zich geeft deze vorm van schrijven een breed beeld van het onderwerp vanuit een praktische hoek. Aan de andere kant geven ze ook hun eigen mening weer. Deze is soms onderling tegenstrijdig wat de duidelijkheid niet ten goede komt. Tevens heeft iedere auteur zijn eigen inleiding maar deze vertonen onderling veel overeenkomsten; deze doublures voegen weinig toe en gaan op den duur vervelen. Al met al zullen we binnenkort zeker te maken krijgen met deze niet te stuiten ontwikkeling en 'Over cloud computing' geeft je een prima eerste kennismaking met deze nieuwe vorm van dienstverlening.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.