Recent verscheen ‘HR & Social Media: HR in de rol van gebruiker, business partner & change agent’ van Diana Russo en Inge Beckers. Dit gloednieuwe boek combineert een schets van de stand van zaken op het gebied van sociale media met praktische tips en voorbeelden voor de toepassing ervan op HR-interessegebieden. Het boek begint met een degelijk overzicht van de meest gebruikte sociale media en de huidige context van het veld, om lezers met verschillende achtergronden op gelijk kennisniveau te brengen. Daarna volgt er een praktische handleiding voor toepassing in HR. Dat wordt na een theoretisch begin een steeds rijkere bron aan ideeën en inspiratie om ook echt goed mee aan te pakken. Want, zo laten Russo en Beckers zien, sociale media kun je inderdaad inzetten voor recruitment, maar de juiste middelen kunnen ook bijdragen aan bijvoorbeeld branding, interne communicatie en learning & development. Het is duidelijk dat de schrijvers veel expertise hebben in strategisch HR, verandermanagement en communicatie, die ze vaardig toepassen ter verrijking van het HR-vak. Bovendien neemt het boek je mee in de insteek van sociale media, breed gezien. Dat is slim, want we hebben in de afgelopen jaren gemerkt dat de specifieke middelen, hun populariteit en ook hun toepassing(en) snel kunnen veranderen. Het boek is met de nieuwe ideeën die het voorstelt een frisse wind in HR. Het schetst toekomstige ontwikkelingen en beschouwt de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Het biedt een routeplanner voor HR in die veranderende wereld om ons heen. Wel is het zo dat de auteurs vooral grote organisaties (duizenden medewerkers) als voorbeeld geven. Het maakt me nieuwsgierig naar toepassingen in middelgrote en kleinere organisaties; meer ideeën daarover zouden een welkome aanvulling zijn. Wil je nu al mogelijkheden toepassen in een kleinere organisatie, dan moet je zelf goed nadenken over wat daar wel en niet zinvol is. Bijvoorbeeld de inzet van sociale media voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding, die kan ook voor kleinere organisaties een krachtig middel zijn. Maar als je met niet zoveel medewerkers bent, communiceer je lijkt mij liever ‘live’ met elkaar dan online. ‘Bij sociale media gaat het niet om de media an sich, maar om de beweging die zij in gang hebben gezet om werk op een andere manier te organiseren, mensen op een andere manier met elkaar te verbinden en collega’s op een andere manier met elkaar samen te laten werken. Dat is de echte vernieuwing. Dat geldt ook voor HR.’ Het optimale resultaat behaal je als sociale media een integraal onderdeel van de HR-toolkit worden. Want je verrijkt je organisatie ermee. Een nuttig boek dus en vooral een stevige start in het benutten van sociale media voor HR!
Over Marjolijn Vlug
Marjolijn Vlug heeft een verfrissende blik op HR. Met inzicht in (online) marketingcommunicatie en gastgerichtheid biedt ze inspiratie en pragmatische tips. Ze heeft ervaring als adviseur HR & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum en werkt als HR business partner bij marktonderzoeksbureau Ipsos.