Het boek is het gezamenlijke product van serieondernemer Jonas Kjellberg en Stanford University docenten Lena Ramfelt en Tom Kosnik. Het is geschreven voor ondernemers en managers die hun onderneming een boost willen geven. De kern van het boek vormt een model van negen tandwielen, die gezamenlijk die boost moeten veroorzaken. Het is hoe dan ook een opvallend boek, 'Gear up – Breng je business model in de hoogste versnelling'. Dit zit vooral in de vorm en wat minder in de inhoud. De missie van de auteurs Jonas Kjellberg, Lena Ramfelt en Tom Kosnik is om een toegankelijk en praktijkgericht boek te schrijven over het opzetten en uitbouwen van een bedrijf. Met relatief weinig tekst, veel cartoons, per hoofdstuk een aantal oefeningen en vooral veel ogenschijnlijke eenvoudige vragen zijn ze daarin geslaagd. Vooral voor veel beginnende ondernemers, zoals ZZP-ers die geen businessopleiding hebben gevolgd, is dit boek waarschijnlijk toegankelijk en waardevol. Het is daarbij wel zaak om je over de soms overenthousiaste tekst heen te zetten, zoals '… groter en beter dan je ooit voor mogelijk had gehouden….' en '…volledig geperfectioneerd…', althans voor mij als geboren Groninger. Negen hoofdstukken in de vorm van negen tandwielen vormen de kern van het boek. In de juiste verhouding toegepast geven deze tandwielen de onderneming vleugels. De versnellingsbak bestaat uit de tandraderen klanten, verrukking, klantenwerving, businessmodel, partners, concurrenten, internationaal, team en ten slotte de realiteitscheck. Inderdaad, geen baanbrekende nieuwe componenten, waardoor het boek een zeker 'oude wijn in nieuwe zakken' gehalte heeft. Dit wordt versterkt door dat dé versneller van het afgelopen decennium, ICT en dan vooral de sociale media, niet als tandwiel is gepresenteerd. De rol van technologie bij het versnellen van een onderneming krijgt in het boek opvallend genoeg geen aandacht. Dit terwijl één van de auteurs lid van het managementteam van Skype is geweest. Wat me naast de vele scherpe vragen aanspreekt in het boek is het negende en laatste tandwiel: de realiteitscheck. Het hoofdstuk heeft als ondertitel 'Schuw de harde waarheid nooit'. Het is een pleidooi voor een simpele risicoanalyse op de acht voorgaande business versnellers. Op basis hiervan kunt u besluiten waarmee te starten, in een hogere versnelling door te gaan, of juist mee te stoppen. Vooral dit laatste is in de praktijk nogal eens lastig, leert mijn ervaring. Dit onder het Nederlandse motto 'wie A zegt moet ook…'. De eindconclusie over dit boek: het is een klassieke benadering voor het starten van een onderneming, gekleed in een strak gesneden modern jasje. De achtergrond van twee van de drie auteurs binnen de instituten Harvard en Stanford klinkt hierin door. Het boek is ongetwijfeld een nuttige basishandreiking voor de minder ervaren ondernemers of ondernemende managers, die van een idee business willen maken. Zorg er dan dus wel voor om daarbij de nodige kennis over de rol van ICT en sociale media te vergaren. En, dat moet me wel van het hart, nuanceer alsjeblieft de quote op de allerlaatste pagina: 'Ondernemen is simpel. Uiteindelijk draait het allemaal om winnen'. Ik zou dat anno nu echt actualiseren in 'Ondernemen is niet simpel. Uiteindelijk draait het allemaal om win-winnen.'
Over Martin van Staveren
Martin van Staveren is adviseur, auteur, docent en spreker. Hij ontwikkelde het gedachtegoed voor risicoleiderschap. Met zijn bureau VSRM helpt hij organisaties doelgericht om te gaan met risico’s én kansen in complexe situaties. Hij is auteur van Risicogestuurd werken (2015), Risicoleiderschap (2018), Iedereen Risicoleider (2020) en Risicodialoog (2023).