Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verbinden is het nieuwe verkopen

Roel Welsing nodigt de lezer in Verbinden is het nieuwe verkopen uit tot dialoog. De communicatie loopt verantwoord, ik zal niet met het bestraffende vingertje worden toegesproken en van greenwashing is geen sprake. Ik moet vooral kritsch blijven denken. Ik besluit een pot groene thee te zetten en het gesprek aan te gaan. Ik begin mijn vragenvuur: verantwoord ondernemen, moet daar nu nog steeds aandacht aan worden besteed?

Wendy Reijnhoudt | 19 februari 2015

Kalm worden mijn vragen afgeweerd: ‘Ik ga 10 inzichten met je delen, eigen ervaringen en ik nodig ook wat vrienden uit die hun visie graag delen.’ Ik neem een slok van mijn thee en laat het boek uitweiden. Ai, ik heb te maken met een feitelijke gesprekspartner. Onderzoeksbureaus met hun cijfers passeren de revue. Het opsommen van resultaten en demografische kenmerken laat mijn gedachten langzaam afdwalen. Onbeleefd, blijf bij de les! Gelukkig maken de cijfers plaats voor de mededeling dat Social Entrepreneurs de komende jaren gaan verdubbelen, meer mensen willen als ondernemers het verschil maken. En het blijkt dat verantwoord ondernemen niet meer wordt gezien als unique selling point, maar een gegeven voor een bedrijfsstrategie. Vandaar mijn vraag, waarom dit onderwerp? Tussen de regels door lezend zie ik een wedervraag: Weet jij hoe je verantwoord ondernemen naar de huidige markt kan vertalen? Door markten te creëren. Ok, ik luister! Let op maatschappelijke vraagstukken die passen bij jouw onderneming en ontwikkeld kunnen worden naar een dienst of product. Staar je niet slechts blind op de klantbehoeftes die in neonletters aan je gepresenteerd worden, maar lees tussen de regels door. Daar ligt innovatie! Kun jij het antwoord bieden op deze vraag, of kun je dit met samenwerkingspartners goed aanpakken? Marktcreatie in 8 stappen, met de gouden tip: durf samen te werken. Een mooie nieuwe term die bij mij werd geïntroduceerd is maatschappelijk fatsoenlijk ondernemen. Bedrijven die het verantwoord ondernemen opgelegd hebben gekregen, in plaats van hier zelf actief mee aan de slag te gaan. Veel bedrijven pretenderen de people, profit, planet P’tjes aan te hangen, maar doen dit niet vanuit hun kern. Zit het in je DNA of wil je voldoen aan de norm? Hoe zit het eigenlijk met mij? Het vragenvuur wordt omgedraaid in hoofdstuk 5, waarbij ik wordt uitgedaagd kritisch naar mezelf te kijken. Immers, je kunt niets verkopen waar je zelf niet achter staat! Hoe kan ik het verschil maken en de wereld met mijn onderneming mooier maken? Hier heb ik een aantal goede ideeën over, maar ik ga er zeker langer over nadenken. En als jij denkt dat jouw baas hier meer van moet weten, maak dan een businesscase. Dit gaat je tijd kosten en waarschijnlijk moet je een flink aantal collega’s meekrijgen. Waar hier de nadruk op ligt is dat de winst niet alleen te behalen valt voor de organisatie, maar voor alle stakeholders, waaronder leveranciers en de natuur. Ik schenk een kop koffie in, en stel mijn volgende vraag. Welke bedrijven of multinationals hebben verantwoord ondernemen in het DNA? Familie bedrijven. Klinkt logisch want de gehele balans van werken, relaties en toekomst komt hierin samen. In kortetermijnwinst ligt de interesse niet, het behouden van het bedrijf voor toekomstige generaties is de drijfveer. Mooie aanvulling is dat familiebedrijven zich naast het bedrijf verantwoordelijk voelen voor de omgeving waar het bedrijf opereert. En dat is succesvol gebleken: familiebedrijven zijn minder hard door de crisis getroffen en lenen minder. Waar ligt de nuance tussen financieel succesvol en maatschappelijk succesvol zijn? Het een hoeft het andere niet uit te sluiten wordt mij uitgelegd. Als jij een mooi product ontwikkelt dat de wereld beter maakt, wil je juist dat dit verkocht wordt aan de mensen met dezelfde mindset. Daar krijg je geld voor dat je kan investeren in je onderneming zodat deze blijft voortbestaan en goede dingen blijft brengen. Meteen een mooie brug naar prijsbepaling, want verantwoord betekend meestal duurder. Als je de meerwaarde van je product weet over te brengen vinden consumenten het niet erg om meer in te moeten leggen. Bijkomend voordeel is dat je door meer te verdienen wegblijft van het prijsvechterschap en je kan focussen op ontwikkeling. Blijf niet heel lang bij prijzen hangen, want verantwoord ondernemen gaat vooral over relaties in plaats van transacties. Nadat zijn vijf ondernemersvrienden aan het woord zijn geweest en hun ervaringen hebben gedeeld, doe ik het boek dicht. De koffie is koud, de dialoog zeer boeiend. Juist nu is verantwoord ondernemen een relevant onderwerp, daar ben ik nu wel achter.

Over Wendy Reijnhoudt
Wendy Reijnhoudt werkt voor een ingenieursbureau. Daarnaast heeft zij een eigen blog gericht op het inspireren van ambitieuze gelukszoekers: GoGetster.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden