Ik kreeg de tip om dit boek te lezen van iemand uit het veld van verkeersveiligheid. Zijn oproep was dat beleidsmakers in Nederland zich te veel op de korte termijn richten en nog niet genoeg nadenken over de grote veranderingen die komen op het gebied van vervoer en maatschappij. Deze opmerking inspireerde me om dit boek te gaan lezen. Eerste indruk: het boek ziet er aantrekkelijk uit, veel kleur, foto's en plaatjes. Het lijkt een beetje op een rapport of magazine. Voor mij is het boek goed leesbaar, maar ik heb dan ook affiniteit met het onderwerp vanuit mijn opleiding en werk. Toch schat ik in dat het voor niet-verkeerskundigen ook goed te lezen is. Immers: we zijn allemaal onderdeel van het verkeer. De schrijvers hebben een heldere analyse gemaakt en ondersteunen deze met veel voorbeelden. Veel van de elementen voor toekomstige ontwikkelingen worden nu al toegepast in projecten en onderzoeken. De voorbeelden nodigen uit om hier meer informatie over op te zoeken. De koppeling tussen de verschillende scenario's, bouwstenen en toekomstbeelden wordt expliciet gelegd. Daardoor vormt het boek een inhoudelijk, leerzaam en inspirerend geheel. Als lezer word je meegenomen in de toekomst aan de hand van personages. Per toekomstbeeld wordt uitgelegd hoe de verschillende reisconcepten in hun activiteitenpatroon passen. Dit is erg leuk gedaan, omdat het helpt om de situatie praktisch voor te stellen. Een voorbeeld: ‘De bel gaat. Dat zijn vast die jongens van Magic Carpet die haar trolley komen oppikken. Bij haar aankomst in het hotel in Lagos staat die dan op haar te wachten. Met alleen een schoudertasje, loopt Sofie naar de hoek van de straat. De gereserveerde sensor car staat voor haar klaar. Naadloos voegt het voertuig zich in de verkeersstroom. Een rijbewijs is eigenlijk nauwelijks nodig in zo’n ding. Geleidingssystemen in en om de auto zorgen ervoor dat je vanzelf op de plek van bestemming komt.’ De verschillende scenario’s en toekomstbeelden roepen vragen bij me op. Bij welk scenario voel ik me het prettigst? Wil ik dat er altijd een zelfrijdende auto voor me klaar staat? Wil ik mensen vooral digitaal spreken of juist fysiek? Welke ICT-middelen gebruik ik nu zelf al? Deze voorkeuren zijn voor iedereen verschillend. Er zullen daarom altijd meerdere systemen naast elkaar blijven bestaan. Al met al is het een heel compleet boek, dat helpt richting te bepalen voor de ontwikkeling van het vervoer van morgen. De schrijvers sluiten af met aanbevelingen voor eerste stappen die overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen kunnen doen. De toekomst is dichterbij dan we denken!
Recensie
Het vervoer van morgen begint vandaag
‘Het vervoer van morgen begint vandaag’ schetst drie toekomstbeelden voor personenvervoer in Nederland over 30 jaar en onderbouwt die met een uitgebreide scenarioanalyse. De schrijvers doen geen voorspelling voor de toekomst, maar schetsen mogelijke ontwikkelingen. In hoeverre deze toekomsten werkelijkheid worden is afhankelijk van een goede samenwerking tussen verschillende partijen.
Nico de Meester
|
19 juni 2014