Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Contact

Hanneke Tinor-Centi | 13 december 2016

strong>‘Contact’ is een verzameling van 29 korte verhalen, met veelal heftige thema’s, waarin de relatie en interactie tussen mensen centraal staan.

‘Het is niet dat ik de tijd die ik verloren heb met het verwerken van verdriet wil terughalen, als dat mogelijk zou zijn. Die periode heeft nut gehad, het leed heeft zich in mijn linker- en rechterhartkamer gevoegd, stevig als cement. Ik zal het altijd met me meedragen tot ik het loodje leg, door ziekte of ongeval, dat doet er niet toe.’

Contact is een onderwerp dat in vrijwel alle verhalen een grote rol speelt. Sommige personages zijn er naar op zoek, terwijl anderen contact juist willen vermijden. De titel lag derhalve voor de hand.

‘De gedachte aan die vrijheid veroorzaakt enerzijds een gevoel van euforie, anderzijds een gevoel van dysforie. Juichen en zingen blijven achterwege en het in tranen uitbarsten, bewaart ze voor later. Haar verstand waarschuwt haar voor geduvel en dat het een krachttoer zal worden haar toekomst in goed banen te leiden.’

De personages die in ‘Contact’ acteren zijn van een heerlijke alledaagsheid waardoor zij heel dichtbij voelen. Jansen-Kim doorspekt de zwaarheid van de verschillende onderwerpen bovendien met een vleugje humor en soms zelfs cynisme, waardoor het aan geloofwaardigheid wint.

‘Ik zit aan de eettafel en zweet. De verwarmingsketel loeit onafgebroken. Voor me ligt een stapel post, mijn mobiel zit aan de oplader; op het scherm van mijn laptop staat de website van een potentiële klant met wie ik volgende week een afspraak heb. Moeder zit ineengedoken op de bank, een broos hoopje mens.’

De schrijfstijl van Jansen-Kim is zeer verfijnd, haar taalbeheersing verzorgd en dat draagt bij aan het complete pakket dat ‘Contact’ te bieden heeft. Respectvol maar anderzijds met een niets ontziende transparantie weet de auteur tal van gevoelige onderwerpen voorbij te laten komen.

Door de veelheid aan onderwerpen zal een groot lezerspubliek zich kunnen identificeren met de onderwerpen en de personages die erin voorkomen.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jeannette Jansen-Kim
Contact

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden