Recensie

Businessideeën testen - Goed voor CX-experts, marketeers, UX-designers en onderzoekers

In Businessideeën testen doen Alexander Osterwalder en David Bland een oproep tot meer experimenteren. Elk nieuw businessidee vraagt om een grondige test in de praktijk om te zien of je hypotheses over de resultaten kloppen. De scope is breder dan alleen experimenteren: het gaat ook om klantonderzoek en analyses om beter te begrijpen wat je klanten willen. Mooi vormgegeven en praktisch door de stappenplannen en templates.

Manfred van Gurchom | 21 november 2025 | 2-3 minuten leestijd

Wat direct opvalt aan Businessideeën testen, is de uitstekende grafische vormgeving. Een genot om dit als fysiek boek door te bladeren – zo zijn boeken bedoeld. De templates en stappen zijn direct inzetbaar bij de acties voor jouw bedrijf of organisatie. Voor mij bekende en bewezen modellen, zoals het business model canvas en het value proposition canvas, komen opnieuw langs.

Als je gewend bent aan de Engelse benamingen van deze methoden, kan de Nederlandse vertaling soms een struikelblok zijn. Zo zijn de evaluatiecriteria feasible, desirable en viable wel vertaald, maar feature stub of mash-up niet. Ik geloof in uitleg geven in het Nederlands en het behouden van de belangrijkste begrippen in het Engels. Zo vermijd je ook kunstmatige woorden zoals ‘experimentceremoniën’.

Van Storyboard tot Wizard of Oz

Sterk is de uitleg aan de hand van verschillende soorten experimenten. Op basis van inhoud, beschikbare tijd en je hypotheses kun je nagaan welk type experiment past. Van een visueel vormgegeven storyboard tot een 3D-print van je toekomstige product, en van een klikbaar prototype tot een mash-up: een combinatie van diensten en technologie die je tijdelijk inzet voor een werkend product. Wat ik in de praktijk nog wel eens wil proberen, zijn het prototype op ware grootte en de Wizard of Oz-methode. Dit laatste is een prototype waarbij je achter de schermen nog handmatige acties uitvoert.

Businessideeën testen is ingedeeld aan de hand van deze typen experimenten. Het inspireert om na te denken over welk experiment het beste past bij jouw situatie binnen jouw organisatie. Ze zijn grofweg in tweeën gedeeld: ontdekken en valideren. Elk type experiment wordt ingeschat op kosten en doorlooptijd, en op wat je ermee kunt toetsen. De stappen laten zien hoe je het kunt aanpakken en zijn fraai geïllustreerd.

Praktisch handboek

Businessideeën testen is geen boek om van begin tot eind door te lezen - daarvoor is het te weinig verhalend. Het bevat wel veel stappenplannen en templates om je werk te organiseren. Gebruik het meer als checklist als je een nieuw businessidee in een experiment wilt uitproberen. Of als je nog weinig weet en een klantonderzoek of -analyse wilt doen. In het boek staan bijvoorbeeld klantgesprekken en webanalyses beschreven, die meestal bedoeld zijn om gebruikersgedrag in beeld te brengen.
Als je experimenten met innovatieve ideeën wilt opzetten en je hebt daar nog geen ervaring mee, dan kan Businessideeën testen je echt helpen. Het geeft je nieuwe ideeën over welke experimenten je kunt uitvoeren en waar je op moet letten. Daarmee is het een goed naslagwerk voor CX-experts, marketeers, UX-designers en onderzoekers.

Over Manfred van Gurchom

Manfred Gurchom is lead in CX/UX bij de ANWB, is expert in customer experience en digitale strategie. Eerder werkte hij als management consultant bij EY en Capgemini Consulting. Hij publiceert en spreekt regelmatig over customer experience.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

    Personen

      Trefwoorden