Maar dan ben je ook meteen bijgepraat over Pinterest. Als kapstok gebruikt de auteur de metafoor van een optreden. Het draait allemaal om het vertonen van beelden waarvoor inspiratie & selectie, een affiche en een podium nodig zijn om publiek te trekken en te behouden.
Om de inhoud te begrijpen hoef je geen internetmarketeer te zijn, maar wat basiskennis over de werking van social media is wel handig. Van den Dungen gaat in op het ontstaan, de populariteit, de werking en het nut van het plaatjes-platform. En bewijst meteen dat Pinterest veel meer is dan een digitaal plakboek over ‘vrouwen en trouwen’.
Dat begint al bij de relevantie van het medium. Gelanceerd in 2010 is het bedrijf op papier zo’n 11 miljard dollar waard en bezoeken 2 miljoen Nederlanders maandelijks Pinterest, en 334.000 zelfs dagelijks. De reden hiervoor is de kracht van Visual Storytelling. In de digitale realiteit hebben (bewegende) beelden een grotere impact en retentie dan tekst. En Pinterest blijkt daarin verslavend en leidt zelfs tot ‘Pinsomnia’, niet kunnen slapen omdat je nog 1 laatste keer op see more pins klikt.
Actieve gebruikers blijken per bezoek zelfs iets langer gebruik te maken van Pinterest dan Facebookgebruikers met 34 versus 33 minuten. Twitter en Instagram komen niet verder dan 24 minuten, waarbij Instagram vooral publicatie van eigen content bevordert en Pinterest vooral andermans content.
Belangrijker nog, vanuit een zakelijk perspectief, is dat Pinterest een sterke trafficbuilder is die je website van meer bezoekers kan voorzien en die leidt tot een hogere verkoopwaarde per bezoeker. Dit laatste is zeker voor webwinkels een belangrijk argument. Dat pins op Pinterest een veel langere houdbaarheid hebben dan posts op Facebook maakt het rendement op de inspanning hoger en daarmee Pinterest aantrekkelijk om op te nemen in je plannen voor contentmarketing.
Helene licht de mogelijkheden van Pinterest uitgebreid toe en voorziet de lezer van allerhande extra informatie door middel van how-to’s, webadressen en namen van vooraanstaande Pinterestgebruikers die haar zelf weer inspireerden. Het boek is daarmee een laagdrempelige introductie die de lezer zeker zal activeren om Pinterest te proberen en te gebruiken. Ook kijkt ze vooruit en belicht mogelijkheden die al wel in de VS, maar nog niet in Europa bruikbaar zijn.
Is Pinterest nu afdoende verlost van het ‘vrouwen en trouwen’ stigma? Na lezing van In beeld met Pinterest ben ík in elk geval om en ga het medium werkelijk gebruiken. Zeker nu ik weet wat de voordelen zijn en hoe ik dat effectief kan doen.
Let wel, succes met Pinterest komt je volgens Van den Dungen niet aanwaaien: net als bij het aloude plakboek gaat het om smaak, selectie en een aantrekkelijke presentatie van beelden. Maar aan de gebruiksvriendelijkheid van Pinterest zal het niet liggen en met haar boek in de hand kan de drempel niet lager liggen.
Arjan Yspeert adviseert MKB bedrijven over hun marketing en communicatie. Hij is verbonden aan YA! Internetmarketing.
Over Arjan Yspeert
Arjan Yspeert geeft presentaties en trainingen over succesvol adviseren. Hij begeleidt individuele adviseurs bij het opzetten van een succesvolle praktijk. Als marketingadviseur helpt hij mkb-ondernemingen en begeleidt hij startups bij het organiseren en financieren van hun bedrijf.