‘Als je gaat schrijven, moet het echt van binnenuit komen. Ergens in je hoofd, in je lichaam moet iets zitten wat eruit moet. Een gedachte, een verhaal, een angst, een kwaadheid, een wat-dan-ook. Je moet die innerlijke noodzaak hebben om te kunnen schrijven. Zonder die drijfveer is het bijna onmogelijk aan de slag te gaan.’
Sebes en Bisseling ontvangen circa 1000 manuscripten op jaarbasis. Ondanks het feit dat beginnende schrijvers met regelmaat kiezen om hun boek in eigen beheer uit te geven, vermindert dit aantal niet. Volgens de mannen heeft dit te maken met het feit dat wanneer een auteur aan het schrijven is, hij zich niet wenst bezig te houden met het werk van een uitgever en/of boekmarketeer. Bovendien heeft de gemiddelde auteur te weinig inzicht in de uitgeefwereld en van het aanbod van diverse uitgeverijen.
‘Let op je woordgebruik en varieer ook daarin. Dat geeft blijk van een uitgebreide woordenschat. Veel woorden hebben synoniemen en elk woord heeft weer zijn eigen ‘kleur’, afhankelijk van de context. Om variatie in je woordkeus aan te brengen kan een synoniemenwoordenboek (of website) een goede hulp zijn. Zelfs Microsoft Wordt heeft een synoniemenfunctie.’
Sebes en Bisseling barsten van de kennis en dat delen zij, met duidelijk plezier, met iedereen die daarin geïnteresseerd is. Aangezien ik tot deze doelgroep behoor, heb ik ‘Alweer een bestseller’ met minstens evenveel plezier gelezen. Een keur aan tips een berg aan kennis! De tips hebben met name betrekking op stijl, perspectief, plot(wendingen), spanning, personage en presentatie.
Een van de boeiende aspecten in dit boek is de uitleg over hoe zij een selectie maken uit de enorme stroom manuscripten. Eveneens heel interessant is de verhandeling over welke uitgever goed presteert en welke minder.
‘Achteraf is het heel moeilijk om te zeggen wat nu precies de doorslag heeft gegeven als een boek een bestseller wordt: een opvallend omslag, een goede titel, een goede recensie, radio- of tv-optredens, of het enthousiasme van de boekhandel. Het kopen van een boek is veelal een impulsaankoop, die veroorzaakt wordt door een combinatie van bovengenoemde aspecten.’
‘Alweer een bestseller’ is, in elk geval, een aanrader voor elke schrijver. Maar, naar mijn mening, zeker niet alleen voor (beginnende) schrijvers, ook voor de boekenliefhebber, iedereen die zich wil bekwamen in het uitgeefvak of meer wil weten over boekmarketing en het werk van een literair agent is dit een zeer interessant boek.
Uiterst leerzaam, boordevol tips, maar vooral ook heel realistisch, humoristisch en zelfs –hier en daar – een beetje cynisch. Dat is in het kort waar we het over hebben wanneer we ‘Alweer een bestseller’ van dichtbij beschouwen.
‘Hoe dan ook, als je echt kunt schrijven, en je hebt wat tegenslagen gehad, gooi dan niet meteen de handdoek in de ring. Geloof ons: als je het echt kunt, zal het uiteindelijk gezien worden.’
Sebes en Bisseling zullen sommige schrijvers wellicht, met hun vleugje cynisme, demotiveren om verder te gaan. De echte schrijver zal echter doorzetten en alle kennis uit Alweer een bestseller! opzuigen als een spons!
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.