Nu denk je misschien: 'hartstikke leuk, maar verder niet zo spannend, dat online gebeuren'. De grap is dus, dat dat wel hartstikke spannend is. De groei van ondernemingen komt vandaag de dag vooral uit mobiel internet. En precies daar over heeft Brechtje de Leij, a.k.a. 'lady geek', een boek geschreven: Mobiele Eenheid. Omdat je wat De Leij betreft de boot mist als je bedrijf niet toegerust is op mobiel gebruik, omdat het grootste deel van websitebezoekers hun telefoon gebruiken om zich te laten informeren én om aan te kopen.
Waarom ze er dan een boek over schreef en er niet een appje voor ontwikkelde? Omdat, zelfs in deze snel veranderende wereld waarin digitale informatie en bijbehorende devices steeds onmisbaarder lijken te worden, een boek dé manier is om juist daarbij stil te staan.
En dat stil staan, dat doet De Leij kundig. Door De Leij's lichtvoetige wijze van schrijven (volg haar op Twitter en je hebt haar duidelijke en humoristische schrijfstijl te pakken) is het boek goed leesbaar. Ook zonder informatica-achtergrond snap je waar De Leij het over heeft, en zet ze in heldere stappen uiteen hoe je jouw onderneming, groot of klein, mobiel-proof kunt maken.
Want hoe je het ook wendt of keert: mobiele toepassingen zijn dé innovatie van de eenentwintigste eeuw. Steeds meer doen we digitaal via onze telefoon: die eerder genoemde afspraak bij de kapper maken, eten bestellen via een handig appje, de planning van een bepaald project raadplegen, collega's uitnodigen voor een event en ga zo maar door. Met 86% mobiele-telefoon-bezitters die ieder gemiddeld honderdvijftig keer per dag een blik werpen op die telefoon, is het apparaat dé kans om jouw bedrijf, jouw boodschap, onder de aandacht te brengen. En of dat nu het beste kan met een website die mobiel-vriendelijk is, of met een eigen app: De Leij gaat uitgebreid in op wat er wanneer handig is.
Dat doet ze nadat ze je heeft meegenomen op hoe jouw mobiele aanbod naadloos aan kan sluiten bij je klantverwachtingen: als dat namelijk niet zo is, heeft je klant je binnen no-time weg geswipet. Met de theorie uit het boek en de invuloefeningen kun je voor jezelf bepalen wat jouw organisatie wel en niet te bieden heeft op mobiel vlak, wat je klanten van je mogen verwachten en wat wel en niet aansluit op de kernwaarden van jouw organisatie. De Leij behandelt ook onderwerpen als relevante inhoud en gebruiksgemak voor jouw specifieke klant, en beschrijft tenslotte wat je te doen hebt als je organisatie dan zo ver is dat het een optimale digitale strategie heeft: hoe houd je deze dan zo flexibel mogelijk?
Al met al een prettig en duidelijk boek, waarin De Leij veel voorbeelden geeft en je stap voor stap meeneemt in de ontwikkeling van een digitale strategie. Voor mij als zelfstandig ondernemer met een niet voor de hand liggend digitaal product (namelijk mediations) een bijzonder bruikbaar boek. Ook vanuit mijn ervaring bij grote multinationals durf ik te zeggen dat het boek goed leesmateriaal is voor CEO's en CMO's van grote ondernemingen, om zo de (on)mogelijkheden van zakelijke en commerciële digitale kanalen te ontdekken.
Extra leuk aan het boek:
De Leij schrijft duidelijk en zorgt er voor dat je geen begrippenlijst nodig hebt. Toch zit er een hele uitgebreide achterin het boek, boordevol termen zoals cross device en skeuomorfisme, zodat de lezer na de laatste bladzijde van het boek ook echt helemaal op de hoogte is.
Ook extra leuk: als je het papieren boek koopt, krijg je de toegang tot het E-book en andere relevante informatie er bij cadeau. Een mooi voorbeeld van 'walk your talk'.
Helmar Niemeijer werkt met Buro Zuiver aan verbinding tussen kinderen, ouders & onderwijs en blogt op www.helmarniemeijer.nl
Over Helmar Niemeijer
Helmar Niemeijer werkt als (interim) secretaris van bestuurders en toezichthouders, mediator en trainer op het gebied van communicatie- en conflictmanagement.