Op bladzijde 42 van De Feel Good-factor noemt Esther Sluijs voor mij het beestje bij de naam: ‘Organisaties zijn gemaakt en bedacht door mannen. Vrouwen spelen in het bedrijfsleven pas sinds begin jaren ’70 echt een rol, wat relatief nog maar kort geleden is….”
En wat dat betekent, wordt in dit boek duidelijk.
Transparantie
In deze tijd van de digitale economie kunnen bedrijven er niet meer omheen: Als een bedrijf of organisatie de ‘feel good factor’ niet heeft, wordt het steeds moeilijker om te overleven. Het bedrijf, de producten en diensten, moeten kloppen en overeenkomen met de waarden en normen die steeds belangrijker worden in het leven van mensen: openheid, verantwoordelijkheid en met oog voor de wereld om ons heen.
Mensen, vooral ook de millennials, willen het liefst werken bij een bedrijf dat past bij wat zij belangrijk vinden: een bedrijf met een duidelijke missie, waar het ‘Waarom’ helder is en betekenis geeft aan alle activiteiten, producten en diensten.
En dat wat je eerst verborgen kon houden: onethisch handelen, corruptie, niet goed voor je personeel zijn, het milieu zwaar belasten, het komt boven water en wordt niet meer geaccepteerd.
‘Feel Good’ factor
En daar moet je als bedrijf iets mee als jij het goed wilt blijven doen in jouw markt.
Alleen hoe doe je dat? Hoe zorg je dat jouw bedrijf of organisatie ‘goed’ voelt? Voor zowel klanten als medewerkers?
Zeker als je een bedrijf hebt dat al lang bestaat, met een sterke bedrijfscultuur gestuurd door overtuigingen en waarden die hier niet mee stroken, is het enorme klus om dat bij te sturen. Emotie als uitgangspunt voor de bedrijfsvoering vergt dan hele grote aanpassingen.
Hiervoor is dit boek geschreven!
In De Feel Good factor komen een aantal belangrijke elementen samen:
WAAROM doe je wat je doet? Wat is het ECHTE waarom van jouw bedrijf?
Zoals ook Simon Sinek zegt: Start with why. Onderzoek wat het echte WAAROM is in jouw bedrijf en maak dat groot. Laat dat de basis zijn van alles wat je doet.
HOE ga jij om met de mensen die voor je werken, met het milieu, met de omgeving, klanten en alle betrokkenen? Hierover werd ook het Handboek Betekenisvol Ondernemen geschreven. Alle factoren, alle stakeholders, worden meegenomen in de beslissingen die jij neemt met je bedrijf. En je wilt met je impact een positieve bijdrage leveren aan al die stakeholders..
Hoe wordt er binnen jouw bedrijf omgegaan met EMOTIES? Is er ruimte voor gevoel, intuïtie en de meer ‘vrouwelijke’ kwaliteiten? Samenwerken, verbindingen maken, oog hebben voor alle partijen en hierbij ruimte maken voor het gevoel. Brené Brown, ook kort genoemd in het boek, heeft als wetenschapper hier een aantal geweldige boeken over geschreven. Kwetsbaar durven zijn in het bedrijfsleven vraagt enorme moed!
Het gevoel moet kloppen..
Want het blijkt dat dat de verbindende factor is: als het gevoel klopt, dan heeft dat een positieve impact op het resultaat. Maar er was/is in het bedrijfsleven vaak geen ruimte voor zoiets vaags als ‘het gevoel’…
Dit boek is zo geschreven dat het bijzonder geschikt is om te gebruiken in een bedrijf of organisatie die deze veranderingen wil gaan maken. De uitleg, schema’s en termen die worden gebruikt zijn praktisch toepasbaar en de verhalen eromheen zijn inspirerend en motiverend.
Het scheiden van emotie en business, van je gevoel en je verstand, van je hart en je omzet, het wordt (gelukkig!) steeds minder geaccepteerd. En of dat nou komt omdat er meer vrouwen in het bedrijfsleven en organisaties te vinden zijn, of dat het een andere oorzaak heeft, maakt eigenlijk niet uit. Waar het om gaat is: Hoe verbinden we de twee?
Voorbeeld over innovatief ondernemen
Als je als bedrijf innovatief wilt zijn, moeten mensen de ruimte krijgen om heel creatief te kunnen denken en handelen. Daarbij worden altijd fouten gemaakt. Wanneer durf jij als werknemer fouten te maken? In een omgeving die veilig is.
Wij leven nu in een afrekencultuur. En we moeten scoren en geen geld verliezen aan fouten. Dus zijn mensen bang om hun nek uit te steken en laten bedrijven kansen liggen omdat ze geen gebruik maken van het echte potentieel van hun werknemers.
Fouten maken en daar goed mee omgaan, mensen vertrouwen geven, veiligheid bieden, ondersteunen en stimuleren om hun creativiteit ten volle te benutten, vergt een grote emotionele wijsheid van een leidinggevende. Dit is echt samenwerken i.p.v. met elkaar concurreren. En je wilt als bedrijf een cultuur hebben waar die veiligheid de norm is en men leert hoe je goed om kunt gaan met ingewikkelde gevoelens.
De Feel Good-factor geeft een mooie aanzet om daarmee te beginnen.