Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
6 juli 2011 | Dick Bos

Mooi stukje journalistiek onderzoek, een triest verhaal maar waar ligt de waarheid? In 'De zaak Kooistra' geven Joost van Kleef en Henk Willem Smits inzicht hoe Sjoerd Kooistra als horecaondernemer groot is geworden. Hoe hij een bepalende factor was bij het afsluiten van deals en overeenkomsten, onder andere met pachters, maar ook met bierbrouwerijen. Eerlijk gezegd wordt het boek pas in de laatste hoofdstukken leesbaar. De eerste hoofdstukken zijn taai en behandelen vooral aankopen, verkopen, deals en het doorschuiven van horecabedrijven.

Beide auteurs hebben zich grondig verdiept in het dossier Kooistra en de opkomst en ondergang van deze horecaondernemer/-tycoon uitvoerig beschreven. 'De zaak Kooistra' heeft, gelet op de achterzijde van het boek, een goede recensie ontvangen vanuit de pers.

Het kost veel moeite om Joost van Kleef en Henk Willem Smits te volgen in de eerste hoofdstukken van hun boek. Het aankopen, verkopen en op andere wijze verschuiven van horecabedrijven is - om zicht op het geheel te krijgen - zeker van belang, maar vraagt teveel aandacht. Het is vooral even doorbijten bij het lezen van de eerste hoofdstukken om niet proberen te onthouden waar het eigendom van een horecabedrijf nu weer ligt vergeleken met een hoofdstuk eerder. Van de gemiddelde lezer mag worden verwacht dat deze min of meer bekend is met de wijze waarop een ondernemer handelt. Dat hij loert op buitenkansen, dat hij formules zal uitproberen om een bedrijf succesvol te maken, maar net zo makkelijk ook bedrijven zal afstoten als deze niet winstgevend zijn.

Het boek wordt pas echt interessant als de betrokkenen in het hoofdstuk over 'Das Endspiel', wat meer inzicht geven in wie de mens Kooistra was en hoe zij hem hebben ervaren. Er wordt daarmee een beperkt inzicht in zijn privé- en zakenleven gegeven.

Wat de uiteindelijke motieven voor Kooistra waren om zelfmoord te plegen, wordt niet duidelijk uit het boek en dat zal waarschijnlijk ook nooit duidelijk worden. Verondersteld wordt dat de relatie met een van de grootste bierbrouwerijen in Nederland van invloed is geweest, maar net zo makkelijk kan het gelegen hebben aan het verliezen van het 'fingerspitzengefühl' van Kooistra zelf bij het aankopen en exploiteren van horecabedrijven.

Duidelijk is wel dat als hij de laatste dagen van zijn leven daadwerkelijk veelvuldig de weg heeft afgelegd naar één van zijn allerbelangrijkste zakenrelaties, dat voeding geeft aan speculaties en vraagt om verder onderzoek. De werkelijke reden zal echter wel nooit bekend worden omdat Kooistra, met het zelf bepalen van het einde van zijn leven, ook dat laatste geheim mee in zijn graf heeft genomen.

Joost van Kleef, Henk Willem Smits
De zaak Kooistra

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden