Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Leerlingbegeleiding: de sleutel tot succesvol onderwijs

Leerlingbegeleiding vormt het fundament van effectief onderwijs. Het omvat de ondersteuning die leraren en mentoren bieden aan leerlingen in hun leerproces en sociaal-emotionele ontwikkeling. In een tijd waarin onderwijsprofessionals steeds meer uitdagingen tegenkomen, is kennis over effectieve begeleiding essentieel. Deze pagina biedt een overzicht van de belangrijkste inzichten, methoden en actuele literatuur op het gebied van leerlingbegeleiding.

De rol van de mentor als spil in leerlingbegeleiding

De mentor vervult een cruciale rol in het begeleidingsproces van leerlingen. Als eerste aanspreekpunt staat de mentor dicht bij de leerling en fungeert als brug tussen school, ouders en leerling. Effectief mentorschap vraagt om specifieke vaardigheden en een doordachte aanpak.

Klaas Jan Terpstra Herberd Prinsen
Mentor van nu
Het standaardwerk voor mentoren in het onderwijs. Mentor van nu van Herberd Prinsen en Klaas Jan Terpstra biedt praktische handvatten voor het begeleiden van leerlingen en helpt mentoren hun rol als spil in de begeleiding effectief te vervullen.
Boek bekijken
€ 27,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Klaas Jan Terpstra Herberd Prinsen
Werkboek mentor van nu
Als praktische aanvulling op de theorie biedt het Werkboek mentor van nu concrete activiteiten en oefeningen die mentoren direct kunnen toepassen in hun mentorlessen. Het werkboek helpt bij het systematisch opzetten van een doordacht mentorprogramma.
Boek bekijken
€ 22,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

SPOTLIGHT: Herberd Prinsen

Herberd Prinsen is een autoriteit op het gebied van leerlingbegeleiding en mentorschap. Met zijn jarenlange ervaring als docent en onderwijsbegeleider heeft hij talloze mentoren en docenten getraind in effectieve begeleidingsmethoden. Zijn praktijkgerichte aanpak maakt zijn werk bijzonder waardevol voor onderwijsprofessionals. Meer over Herberd Prinsen

Auteurs die schrijven over 'leerlingbegeleiding'

Gedragsproblemen herkennen en aanpakken

Een belangrijk aspect van leerlingbegeleiding is het omgaan met gedragsproblemen. Docenten en mentoren komen regelmatig in aanraking met uitdagend gedrag in de klas. Inzicht in de oorzaken en effectieve interventiestrategieën zijn essentieel voor succesvolle begeleiding.

Anton Horeweg
Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
In Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs biedt Anton Horeweg diepgaande inzichten in gedragsproblemen bij leerlingen. Het boek helpt docenten bij het herkennen van signalen en biedt concrete strategieën voor effectieve begeleiding.
Boek bekijken
€ 39,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

SPOTLIGHT: Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) met dertig jaar ervaring als leraar. Als veelgevraagd spreker en auteur van de website gedragsproblemenindeklas.nl draagt hij bij aan betere leerlingbegeleiding voor kinderen met gedragsproblemen. Zijn expertise helpt docenten complexe gedragsproblemen beter te begrijpen en aan te pakken. Meer over Anton Horeweg

Diversiteit en inclusie in leerlingbegeleiding

In het huidige onderwijslandschap is aandacht voor diversiteit en inclusie onmisbaar. Leerlingen komen uit verschillende culturele achtergronden en hebben uiteenlopende behoeften. Een inclusieve benadering in leerlingbegeleiding houdt rekening met deze verschillen.

Kitlyn Tjin Djie Irene Zwaan
Aandacht voor verschil op school
Aandacht voor verschil op school van Irene Zwaan en Kitlyn Tjin Djie biedt waardevolle inzichten in het begeleiden van leerlingen met diverse achtergronden. Het boek helpt onderwijsprofessionals om cultuurverschillen te begrijpen en inclusieve begeleiding te bieden.
Boek bekijken
€ 26,25
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Doe dit boek – Begeleidersboek - 'Zeer waardevol'
Saskia Rasker-Boerema
Het artikel 'Doe dit boek – Begeleidersboek - 'Zeer waardevol'' bespreekt een praktische methode voor breinvriendelijke begeleiding. De transactionele analyse en het AGES-model die in dit boek worden beschreven, bieden waardevolle handvatten voor effectieve leerlingbegeleiding gericht op zelfbewustzijn en autonomie.

Didactische vaardigheden voor effectieve leerlingbegeleiding

Effectieve leerlingbegeleiding vraagt om sterke didactische vaardigheden. Docenten moeten in staat zijn om hun instructie aan te passen aan de behoeften van individuele leerlingen en een stimulerende leeromgeving te creëren.

Fred Korthagen Bram Lagerwerf
Een leraar van klasse
Een leraar van klasse van Bram Lagerwerf en Fred Korthagen biedt een integrale visie op didactiek en leerlingbegeleiding. Het boek benadrukt het belang van reflectie en het bevorderen van zelfstandigheid bij leerlingen als kernprincipes van effectieve begeleiding.
Boek bekijken
€ 65,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Een leraar van klasse
Peter de Roode
In het artikel 'Een leraar van klasse' wordt dieper ingegaan op het doorgroeien in het beroep van docent. Het bespreekt hoe docenten kunnen leren om didactisch aan te sluiten bij leerlingen en hoe zij leerlingen kunnen helpen eigenaarschap over hun leerproces te ontwikkelen - essentiële aspecten van goede leerlingbegeleiding.
Een docent is niet langer de deskundige, de allesweter die op alle vragen antwoord heeft, maar de begeleider die oog heeft voor het proces en 'eigenaarschap' bij zijn leerlingen voor het leerproces probeert te vergroten. Uit: Een leraar van klasse

Zelfregulerend leren bevorderen

Een belangrijk doel van leerlingbegeleiding is het bevorderen van zelfregulerend leren. Leerlingen die in staat zijn hun eigen leerproces te sturen, hebben vaardigheden die hen ook buiten school van pas komen. Effectieve begeleiding helpt leerlingen deze vaardigheden te ontwikkelen.

Jeltsen Peeters
Zelfregulerend leren Hoe? Zo!
In Zelfregulerend leren Hoe? Zo! biedt Jeltsen Peeters concrete handvatten voor het begeleiden van leerlingen naar meer zelfstandigheid. Het boek helpt docenten om leerlingen strategieën aan te leren waarmee ze hun eigen leerproces kunnen sturen en monitoren.
Boek bekijken
€ 29,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
Het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' benadrukt het belang van een gezamenlijke visie op leren. Voor effectieve leerlingbegeleiding is het essentieel dat scholen een helder kader hebben voor wat ze onder leren verstaan en hoe ze dat willen bevorderen bij hun leerlingen.

Invallers en beginnende docenten in leerlingbegeleiding

Ook voor invallers en beginnende docenten is leerlingbegeleiding een belangrijk aspect van hun werk. Zonder de voordelen van een langdurige relatie met leerlingen moeten zij toch effectieve begeleiding kunnen bieden.

Simone van Dijk
Het grote invalboek
Het grote invalboek van Simone van Dijk biedt waardevolle adviezen voor effectieve leerlingbegeleiding door invallers. Het boek helpt invallers om snel een constructieve relatie op te bouwen met leerlingen en adequaat om te gaan met verschillende onderwijsbehoeften.
Boek bekijken
€ 22,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Mentor van nu Een effectieve mentor zorgt voor verbinding met én tussen leerlingen. Door in mentorgroepen aan te sturen op wederzijds respect en begrip, ontstaat een veilige omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Een goede mentorles begint daarom altijd met activiteiten die groepsvorming bevorderen.

Communicatie en gespreksvaardigheden

De kwaliteit van communicatie is bepalend voor succesvolle leerlingbegeleiding. Effectieve gesprekstechnieken helpen docenten om inzicht te krijgen in de behoeften van leerlingen en gerichte begeleiding te bieden.

Mirjam Heemskerk-van der Sprong
Dialogen in het onderwijs
In Dialogen in het onderwijs beschrijft Mirjam Heemskerk-van der Sprong verschillende soorten gesprekken in leerlingbegeleiding. Van diagnostische gesprekken tot coachingsdialogen, het boek biedt concrete handvatten voor effectieve communicatie met leerlingen.
Boek bekijken
€ 31,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Doe dit boek (en begeleidersboek) - Breinvriendelijke persoonlijke ontwikkeling
Liesbeth Tettero
Het artikel 'Doe dit boek (en begeleidersboek) - Breinvriendelijke persoonlijke ontwikkeling' bespreekt hoe begeleiders leerlingen kunnen helpen bij persoonlijke groei door creatieve, breinvriendelijke methoden. Het biedt inzichten in hoe je kunt inspelen op breinbehoeften zoals status, zekerheid en autonomie.

Professionele identiteit en leerlingbegeleiding

De professionele identiteit van de docent heeft grote invloed op diens benadering van leerlingbegeleiding. Reflectie op de eigen rol en visie helpt onderwijsprofessionals om bewuste keuzes te maken in hun begeleidingsstijl.

Tonnis Bolks Ingrid Paalman
Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?
Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar? van Tonnis Bolks en Ingrid Paalman nodigt docenten uit tot reflectie op hun professionele identiteit. Het boek laat zien hoe persoonlijk meesterschap de begeleiding van leerlingen kan verbeteren.
Boek bekijken
€ 36,66
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
Werken vanuit je kern
Peter de Roode
Het artikel 'Werken vanuit je kern' bespreekt hoe professionals hun kernkwaliteiten kunnen inzetten in leerlingbegeleiding. Door middel van reflectieve oefeningen en het 'liften' tussen denken, voelen en willen, leren docenten hun begeleiding effectiever maken.
Een leraar van klasse Effectieve leerlingbegeleiding begint bij het inzicht dat de leerling de eigenaar moet worden van zijn eigen leerproces. Door vragen te stellen in plaats van antwoorden te geven, help je leerlingen hun eigen oplossingen te vinden. Dit versterkt hun metacognitieve vaardigheden én hun zelfvertrouwen.

Conclusie: Integrale benadering van leerlingbegeleiding

Effectieve leerlingbegeleiding vraagt om een integrale benadering waarin pedagogische, didactische en communicatieve vaardigheden samenkomen. Docenten en mentoren die investeren in hun kennis en vaardigheden op het gebied van leerlingbegeleiding, dragen bij aan het succes en welzijn van hun leerlingen. De boeken en inzichten op deze pagina bieden waardevolle handvatten om de praktijk van leerlingbegeleiding te versterken en te verrijken. Door een bewuste, reflectieve houding aan te nemen en gebruik te maken van bewezen methodieken, kunnen onderwijsprofessionals hun begeleidende rol met vertrouwen en vakmanschap vervullen.

Boeken over 'leerlingbegeleiding' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leerlingbegeleiding'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden