Lees verder
Karin de Galan is oprichter van Karin de Galan school voor training en heeft vele jaren ervaring als trainer van trainers. Ze heeft een eigen methode: praktisch, persoonlijk en evidence based. o
Meer over de auteursEvidence-based trainen
44 slimme interventies voor maximaal resultaat
Samenvatting
Als professioneel trainer streef je naar geweldige trainingen waarin deelnemers geboeid leren en die veel transfer hebben. In de praktijk ontdek je steeds meer over wat werkt; je leert en verbetert jezelf continu. Dat is natuurlijk prima, maar het kan handiger. Met dit boek maak je in één keer een enorme sprong in je professionele ontwikkeling.
Train-de-trainer Karin de Galan en onderzoeker Peter Baggen hebben hun krachten gebundeld en combineren praktijk met wetenschap. In Evidence-based trainen delen zij al hun inzichten om niet steeds betere, maar direct de meest effectieve én leukste trainingen neer te zetten.
Maak kennis met de wetenschap van het trainen, in praktijkgerichte hapklare brokken:
• 44 prachtige onderzoeken naar trainingsinterventies met verrassende conclusies, direct vertaald naar jouw training;
• een excellente leertheorie die verklaart hoe deelnemers nieuwe vaardigheden leren;
• een praktisch model voor trainingen in 4 stappen;
• 7 meta-evaluaties die laten zien hoeveel verschil evidence-based trainen maakt in de praktijk.
Aan het eind neemt Karin de Galan haar eigen methode van de glijbaan en de trap onder de loep en spaart ze zichzelf niet. Want ook de trainingen van Nederlands bekendste trainer bleken écht nog beter te kunnen.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Over Karin de Galan
Over Peter Baggen
Inhoudsopgave
Deel 1 Albert Bandura over trainen 15
1 Wie is Albert Bandura? 17
2 Vaardigheden als aangeleerd, effectief gedrag 23
3 Vaardigheden leren in vier fasen 27
4 De eerste fase van het leren als succes- of faalfactor 31
5 Trainen volgens Bandura 36
6 Hoe goed werkt dit model? Een managementtraining 40
7 Hoe goed werkt dit model? Een training voor verlegen mensen 45
8 Hoe goed werkt dit model? Zeven meta-analyses 50
9 Hoe gaat dit boek verder? 58
Deel 2 Fase 1: geef demonstraties en uitleg met leerpunten 59
10 Hoe belangrijk is een demonstratie voor het leerresultaat? 61
11 Zijn meer demonstraties beter dan één? 66
12 Waardoor zien deelnemers het meest in demonstraties? 70
13 Laat je ook valkuilen zien in demonstraties? 74
14 Hoe voorkom je dat deelnemers denken ‘dat lukt mij nooit’? 82
15 Kan een voorbeeld ook met foto’s of op papier? 87
16 Voegen leerpunten nog iets toe aan demonstraties? 94
17 Hoe voorkom je dat de deelnemers kunstjes leren? 98
18 Hoe help je deelnemers om de leerpunten echt te begrijpen en op te slaan? 105
19 Bewezen effectieve interventies voor fase 1 110
Deel 3 Fase 2: laat deelnemers oefenen en geef feedback 113
20 Zijn oefenen en feedback echt zo belangrijk? 115
21 Laat je deelnemers zelf kiezen hoe ze gaan oefenen? 119
22 Werkt mentaal oefenen? 125
23 Is om en om oefenen net zo goed als alleen oefenen? 129
24 Leren deelnemers minder als ze oefenen zonder trainer erbij? 135
25 Geef je feedback op gedrag of op effect? 139
26 Feedback: zeg je wat er fout ging of geef je een tip? 145
27 Helpt positieve feedback deelnemers om te leren? 150
28 Leren deelnemers meer als ze hun 2.0-versie bekijken? 155
29 Passen deelnemers meer toe als je ze laat dooroefenen tot perfectie? 160
30 Werkt die brief aan het eind van de training echt? 165
31 Bewezen effectieve interventies voor fase 2 169
Deel 4 Fase 3: geef praktijkopdrachten 171
32 Zijn opdrachten na de training echt nodig? 173
33 Laat je deelnemers focussen op het effect of op hun gedrag? 181
34 Mijn deelnemers voeren de praktijkopdracht slecht uit. Hoe komt dat? 188
35 Laat je deelnemers makkelijk of stressvol oefenen? 192
36 Laat je deelnemers monitoren wat ze níét hebben toegepast? 198
37 Laat je deelnemers expliciet voornemens opschrijven? 203
38 Wordt de transfer beter als je de leidinggevenden van deelnemers ook traint? 208
39 Heeft begeleide intervisie na de training effect? 213
40 Hoe help je deelnemers met weinig vertrouwen in eigen kunnen om aan de slag te gaan? 218
41 Bewezen effectieve interventies voor fase 3 223
Deel 5 Fase 4: geef zelfregulatietraining 225
42 Moeten deelnemers blijven focussen op gedrag? 227
43 Wordt het effect beter als deelnemers het bijhouden? 233
44 Hoe kijken deelnemers naar resultaten? Alles-of-niets versus meer-of-minder 239
45 Hoe kijken deelnemers naar resultaten? Glas halfvol versus glas halfleeg 245
46 Hoe kijken deelnemers naar hun vaardigheden? Goed versus slecht te leren 252
47 Hoe kijken deelnemers naar hun omgeving? Te beïnvloeden of niet 258
48 Heeft het zin om deelnemers te trainen in zelfregulatie? 264
49 Bewezen effectieve interventies voor fase 4 272
Deel 6 Naar de praktijk 275
50 De oogst: 44 evidence based interventies 277
51 Praktijkvoorbeeld: een verzoek weigeren 288
52 Praktijkvoorbeeld: afbeeldingen toegankelijk maken voor blinden en slechtzienden 302
53 Onze eigen trainingen onder de loep 312
Nawoord 323
Literatuur 325
Dankwoord 335
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht