trefwoord
Scholing: De sleutel tot blijvende ontwikkeling
In een wereld die razendsnel verandert, is scholing geen eenmalige gebeurtenis meer, maar een continue reis. Of het nu gaat om het ontwikkelen van trainingsvaardigheden, het verbeteren van onderwijspraktijken of het faciliteren van leren op de werkplek: effectieve scholing draagt bij aan zowel persoonlijke groei als organisatiesucces. Van klassikale trainingen tot werkplekleren, van basis- tot hoger onderwijs – de manieren waarop we kennis overdragen en vaardigheden ontwikkelen zijn net zo divers als de leerenden zelf.
Boek bekijken
Boek bekijken
Onderwijsvernieuwing vanuit de praktijk
Terwijl trainers volwassenen begeleiden in hun ontwikkeling, staat het onderwijs voor een andere uitdaging: hoe bereiden we jonge mensen voor op een onzekere toekomst? Scholen worstelen met structurele problemen, lerarentekorten en de vraag wat 'goed onderwijs' eigenlijk betekent. Gelukkig zijn er ook inspirerende voorbeelden van onderwijsleiders die laten zien dat transformatie mogelijk is.
SPOTLIGHT: Eric van 't Zelfde
Boek bekijken
De kunst van effectieve werkvormen
Een goed ontworpen training of les staat of valt met de juiste werkvormen. Te vaak worden deelnemers overweldigd met PowerPoint-presentaties, terwijl actieve, gevarieerde werkvormen veel effectiever zijn voor kennisoverdracht en vaardighedentraining. Klassieke naslagwerken bieden trainers en docenten een schat aan mogelijkheden om leren interactief en boeiend te maken.
Boek bekijken
Boek bekijken
Scholing in het digitale tijdperk
Kunstmatige intelligentie en digitalisering transformeren niet alleen wat we moeten leren, maar ook hóe we kunnen leren. Van ChatGPT in de klas tot virtual reality-trainingen: technologie biedt ongekende mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren. Tegelijk vraagt dit om nieuwe competenties van zowel docenten als trainers.
Boek bekijken
Spotlight: John Hattie
Boek bekijken
De beste trainers zijn niet degenen die het meeste weten, maar degenen die anderen het beste kunnen laten leren. Uit: Van deskundige naar trainer
Duurzame ontwikkeling en de leerstand
In een tijd waarin banen snel veranderen en kennis razendsnel veroudert, is 'een leven lang leren' geen luxe maar noodzaak. Duurzame inzetbaarheid vraagt om medewerkers die voortdurend in de 'leerstand' blijven: nieuwsgierig, leergierig en bereid om zich aan te passen. Maar hoe creëer je werkomgevingen waarin dat vanzelfsprekend wordt? En welke rol spelen leidinggevenden hierin?
Boek bekijken
Van deskundige naar trainer De beste trainingen ontstaan niet in een ivoren toren, maar in nauwe samenwerking met de doelgroep. Begin klein, test je aanpak en blijf bijsturen op basis van feedback van deelnemers.
Boek bekijken
Van kennis naar wijsheid
De toekomst van scholing ligt niet alleen in wat we leren, maar ook in wie we worden. Superschool laat zien dat excellentie ontstaat wanneer een team samen aan dezelfde missie werkt. John Hattie bewijst dat evidence-based onderwijs werkt. En Karin de Galan toont aan dat iedereen kan leren trainen. Of je nu werkt in onderwijs, training of organisatieontwikkeling: investeren in scholing is investeren in de toekomst. Niet als verplichting, maar als kans om mensen te helpen hun potentieel te realiseren en bij te dragen aan een wereld waarin blijven leren vanzelfsprekend is.