Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Zelfregulerend leren: de sleutel tot effectief leren en ontwikkelen

Zelfregulerend leren is een cruciale vaardigheid in de huidige kennismaatschappij. Het is het vermogen om je eigen leerproces te sturen, te monitoren en bij te stellen. Of je nu student, professional of docent bent: zelfregulerend leren helpt je effectiever kennis op te doen, vaardigheden te ontwikkelen en langetermijndoelen te bereiken. Op deze pagina ontdek je wat zelfregulerend leren precies inhoudt, waarom het zo belangrijk is en hoe je deze vaardigheid kunt ontwikkelen.

Wat is zelfregulerend leren?

Zelfregulerend leren gaat over het actief sturen van je eigen leerproces. Het omvat het vermogen om doelen te stellen, leerstrategieën te kiezen, voortgang te monitoren en je aanpak bij te stellen wanneer nodig. In tegenstelling tot passief leren, waarbij kennis wordt 'geconsumeerd', ben je bij zelfregulerend leren zelf verantwoordelijk voor je leerresultaten.

Pieternel Dijkstra
Zelfregulerend leren
In Zelfregulerend leren legt Pieternel Dijkstra duidelijk uit hoe we leerlingen kunnen helpen om zelfstandig hun leerproces te sturen. Het boek biedt docenten praktische handvatten om leerstrategieën bij leerlingen te stimuleren en hun motivatie te ondersteunen.
Boek bekijken
€ 34,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Bij zelfregulerend leren gaat het niet alleen om de cognitieve aspecten van leren, maar ook om emotionele en motivationele aspecten. Het gaat over het reguleren van je gedachten, gevoelens en gedrag om je leerdoelen te bereiken. Dit maakt het een complexe maar essentiële vaardigheid voor iedereen die wil blijven leren en groeien.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?
Veronique Kilian
In het artikel 'Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?' wordt benadrukt dat zelfsturend vermogen de basis vormt voor effectieve zelforganisatie. Dit principe geldt ook voor zelfregulerend leren: je moet eerst het vermogen ontwikkelen om jezelf te sturen voordat je effectief kunt leren.

Auteurs die schrijven over 'zelfregulerend leren'

Waarom is zelfregulerend leren belangrijk?

In onze snel veranderende wereld is het vermogen om zelfstandig te leren belangrijker dan ooit. Kennis veroudert snel en we moeten ons voortdurend nieuwe informatie en vaardigheden eigen maken. Zelfregulerend leren stelt je in staat om:

  • Effectiever en efficiënter te leren
  • Je motivatie op peil te houden
  • Beter om te gaan met uitdagingen en tegenslag
  • Je aan te passen aan verschillende leersituaties
  • Levenslang te blijven leren en ontwikkelen
Jeltsen Peeters
Zelfregulerend leren Hoe? Zo!
Zelfregulerend leren Hoe? Zo! van Jeltsen Peeters is een praktisch handboek waarin wordt uitgelegd hoe leerkrachten zelfregulerend leren kunnen implementeren in de klas. Het boek biedt concrete werkvormen en strategieën om leerlingen te helpen zelf hun leerproces in handen te nemen.
Boek bekijken
€ 29,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

SPOTLIGHT: Pieternel Dijkstra

Dr. Pieternel Dijkstra is een autoriteit op het gebied van zelfregulerend leren. Als sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie heeft ze baanbrekend onderzoek gedaan naar leerstrategieën en motivatie. Haar werk biedt praktische inzichten voor zowel het onderwijs als de professionele ontwikkeling. Meer over Pieternel Dijkstra
Pieternel Dijkstra
Effectiever studeren - Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
In Effectiever studeren - Leerstrategieën voor het hoger onderwijs presenteert Pieternel Dijkstra veertien effectieve leerstrategieën die speciaal gericht zijn op het versterken van zelfregulerend leren bij studenten in het hoger onderwijs.
Boek bekijken
€ 35,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Bouwstenen van zelfregulerend leren

Zelfregulerend leren bestaat uit verschillende bouwstenen die samen een cyclisch proces vormen:

  1. Doelen stellen: Bepalen wat je wilt leren en waarom
  2. Planning: Strategieën kiezen en je tijd indelen
  3. Uitvoering: Actief aan de slag gaan met leertaken
  4. Monitoring: Je voortgang in de gaten houden
  5. Evaluatie: Reflecteren op je resultaten en aanpak
  6. Bijstelling: Je strategie aanpassen indien nodig
"Zelfregulerend leren betekent dat leerlingen in staat zijn om zelf het heft in handen te nemen bij het leren, zowel wat betreft hun motivatie als hun leerstrategieën. Het is niet iets wat je 'even' leert, maar een vaardigheid die voortdurend ontwikkeling vraagt." Uit: Zelfregulerend leren

Zelfregulerend leren in het onderwijs

In het onderwijs wordt steeds meer aandacht besteed aan zelfregulerend leren. Docenten en onderwijsinstellingen erkennen dat het niet alleen gaat om wat leerlingen leren, maar vooral ook om hoe ze leren. Door leerlingen te helpen zelfregulerende vaardigheden te ontwikkelen, bereiden we hen beter voor op een toekomst waarin ze voortdurend zullen moeten blijven leren.

Ariena Verbaan Susan Potiek
De leercoach
In De leercoach van Ariena Verbaan en Susan Potiek wordt uitgelegd hoe leercoaching kan bijdragen aan de ontwikkeling van zelfregulatie bij leerlingen. Het boek toont hoe coaching een krachtig instrument is om leerlingen eigenaar te maken van hun leerproces.
Boek bekijken
€ 34,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Veronique Kilian: ‘Zelforganisatie vraagt krachtig en kwetsbaar leiderschap’
Veronique Kilian
Het artikel 'Zelforganisatie vraagt krachtig en kwetsbaar leiderschap' belicht hoe zelfsturing een belangrijke gelukmaker kan zijn. Dit geldt ook voor zelfregulerend leren: wanneer mensen controle ervaren over hun eigen leerproces, leidt dit tot meer tevredenheid en intrinsieke motivatie.

De rol van blended learning bij zelfregulerend leren

Blended learning, een combinatie van online en fysiek onderwijs, biedt nieuwe mogelijkheden voor zelfregulerend leren. De flexibiliteit van online leren vraagt van leerlingen meer zelfsturing, maar biedt ook kansen om het eigen leerproces meer in handen te nemen.

SPOTLIGHT: Barend Last

Barend Last is een vooraanstaand expert op het gebied van blended learning en zelfregulerend leren. Vanuit zijn achtergrond als leerkracht en zijn passie voor onderwijsinnovatie heeft hij baanbrekend werk verricht in het begrijpen van hoe technologie het zelfregulerend leervermogen kan ondersteunen. Meer over Barend Last
Barend Last Stefan Jongen
Blended learning design
In Blended learning design beschrijft Barend Last hoe docenten zelfregulatie bij studenten kunnen ondersteunen binnen blended leeromgevingen. Een essentieel boek voor onderwijsprofessionals die technologie willen inzetten om het leerproces te verbeteren.
Boek bekijken
€ 39,25
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Blended learning stelt specifieke eisen aan het zelfregulerend vermogen van studenten. Ze moeten zelfstandig kunnen plannen, monitoren en evalueren, vaak zonder de directe aanwezigheid van een docent. Dit maakt het belangrijk dat docenten expliciet aandacht besteden aan het ontwikkelen van deze vaardigheden.

Barend Last Derk Bransen
Dat doe je toch niet alleen?!
Dat doe je toch niet alleen?! van Barend Last en Derk Bransen biedt een verfrissend perspectief op zelfregulerend leren door te benadrukken dat het vaak te individualistisch wordt benaderd. De auteurs laten zien dat sociale interactie een cruciale rol speelt in effectief zelfregulerend leren.
Boek bekijken
€ 39,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Zelfregulerend leren en emotionele intelligentie

Een belangrijk aspect van zelfregulerend leren is emotieregulatie. Om effectief te kunnen leren, moet je in staat zijn je emoties te herkennen en te reguleren. Stress, angst of frustratie kunnen het leerproces belemmeren, terwijl positieve emoties zoals nieuwsgierigheid en enthousiasme het juist kunnen bevorderen.

Jobbeke de Jong
Beheers je!
In Beheers je! laat Jobbeke de Jong zien hoe zelfregulatie een cruciale vaardigheid is voor professionals. Het boek biedt inzicht in hoe je eigen reacties, impulsen en emoties kunt herkennen en beheersen, wat essentieel is voor effectief zelfregulerend leren.
Boek bekijken
€ 25,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Beheers je! Een belangrijke les uit 'Beheers je!' is dat emotieregulatie begint bij bewustwording. Door je bewust te worden van je emotionele reacties tijdens het leerproces, kun je effectiever omgaan met uitdagingen en tegenslag. Pauzeer even wanneer je merkt dat emoties je leerproces belemmeren en vraag jezelf af: wat voel ik, waarom voel ik dit, en hoe kan ik hiermee omgaan?

Zelfregulerend leren in de praktijk brengen

Zelfregulerend leren is niet alleen een theoretisch concept, maar vooral een praktische vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Hier zijn enkele strategieën die je kunnen helpen om zelfregulerend leren in de praktijk te brengen:

Anton Vanhoucke: ‘Leidinggeven aan zelfsturende teams is veel relaxter’
Anton Vanhoucke
In het artikel 'Leidinggeven aan zelfsturende teams is veel relaxter' wordt het model van 'triple loop learning' besproken. Dit model is ook relevant voor zelfregulerend leren: op het eerste niveau leer je doelen te halen, op het tweede niveau leer je betere doelen te stellen, en op het derde niveau leer je beter te leren (meta-leren).

Concrete strategieën voor zelfregulerend leren zijn onder andere:

  • Expliciete leerdoelen formuleren
  • Een leerplan opstellen met mijlpalen
  • Je leerproces documenteren in een leerlogboek
  • Regelmatig reflecteren op je voortgang
  • Feedback vragen en gebruiken om je aanpak te verbeteren
  • Experimenteren met verschillende leerstrategieën
  • Een leeromgeving creëren die bevorderlijk is voor je concentratie
C.J. Wiekens
Beïnvloeden en veranderen van gedrag
Beïnvloeden en veranderen van gedrag van C.J. Wiekens besteedt een volledig deel aan zelfregulatie en hoe mensen hun eigen gedrag kunnen sturen en veranderen. De inzichten uit dit boek zijn waardevol voor iedereen die zijn zelfregulerend leervermogen wil verbeteren.
Boek bekijken
€ 49,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Uitdagingen bij zelfregulerend leren

Zelfregulerend leren kan uitdagend zijn. Veel voorkomende obstakels zijn:

  • Uitstelgedrag en gebrek aan discipline
  • Ineffectieve leerstrategieën
  • Moeite met het stellen van realistische doelen
  • Onvoldoende monitoren van je voortgang
  • Emotionele barrières zoals faalangst of perfectionisme
Cock Grandia Jentine Bogerd-Grandia
Had ik jouw gebruiksaanwijzing maar
In Had ik jouw gebruiksaanwijzing maar behandelen Cock Grandia en Jentine Bogerd-Grandia zelfregulatie als een van de vijf domeinen van emotionele intelligentie. Het boek biedt inzicht in hoe je bewust kunt omgaan met je eigen impulsen, emoties en stemmingen.
Boek bekijken
€ 24,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Sturen op resultaat -  Hoe je samen werkt aan de grootste ambities
Anton Vanhoucke
Het artikel 'Sturen op resultaat' beschrijft hoe experimenteren en continu bijleren essentieel zijn voor innovatie. Dit principe geldt ook voor zelfregulerend leren: door te experimenteren met verschillende leerstrategieën en regelmatig te reflecteren op de resultaten, kun je je leerproces optimaliseren.

De toekomst van zelfregulerend leren

In een wereld waarin kennis steeds sneller veroudert en levenslang leren de norm wordt, zal het belang van zelfregulerend leren alleen maar toenemen. Onderwijsinstellingen, werkgevers en individuen zullen steeds meer moeten investeren in het ontwikkelen van deze cruciale vaardigheid.

Anouk Brack
De verborgen dimensie van leiderschap
In De verborgen dimensie van leiderschap beschrijft Anouk Brack hoe zelfregulatie een kernaspect is van effectief leiderschap. Het boek leert lezers hoe ze hun automatische reactiepatronen kunnen herkennen en bijsturen via de drie A's: aandacht, acceptatie en adaptatie.
Boek bekijken
€ 29,00
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Conclusie: Zelfregulerend leren als sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Zelfregulerend leren is meer dan een onderwijskundige term; het is een essentiële vaardigheid voor persoonlijke en professionele groei in de 21e eeuw. Door bewust te worden van je eigen leerproces en dit actief te sturen, kun je effectiever leren, je motivatie op peil houden en beter omgaan met uitdagingen.

Of je nu een student bent die zich voorbereidt op een toets, een professional die nieuwe vaardigheden wil ontwikkelen, of een docent die leerlingen wil helpen zelfstandiger te worden: zelfregulerend leren biedt de sleutel tot succes. Door de principes en strategieën toe te passen die in deze artikelen en boeken worden beschreven, kun je je eigen leerproces optimaliseren en blijven groeien in een wereld die voortdurend verandert.

Boeken over 'zelfregulerend leren' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'zelfregulerend leren'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden