Zelfregulerend leren Hoe? Zo!
voor elke leersituatie,in elk vak en met elke leerling
Samenvatting
- WAAROM HEEFT ZELFREGULEREND LEREN DE MEESTE IMPACT OP LEERPRESTATIES?
- WANNEER WERKT HET BIJ JOUW LEERLINGEN?
- HOE ZORG JE VOOR EEN GEMOTIVEERDE KLAS?
Zelfregulerend leren (ZRL) ligt in het hart van leren en lesgeven. Elke leraar ondersteunt op een bepaalde manier al ZRL-vaardigheden. De vraag is echter hoe doeltreffend die ondersteuning is en er daadwerkelijk voor zorgt dat alle leerlingen zichzelf beter sturen.
Dompel je onder in Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! en ontdek de schat aan kennis die bestaat over ZRL. Laat je inspireren door de vele voorbeelden en weet je uitgedaagd door de opdrachten.
Het boek beschrijft precies wat jij nodig hebt om vertrekkende vanuit je eigen aanpak straks nog meer resultaat te boeken, en dat met al jouw leerlingen. Ondersteun je leerlingen doelgericht en onderzoek hoe het werkt. Zo heb jij straks meer tijd en winnen jouw leerlingen kansen.
Specificaties
Inhoudsopgave
INLEIDING 11
HOE WORDT ZELFREGULEREND LEREN NU ONDERSTEUND? 11
HOE WORDT ZELFREGULEREND LEREN HET BESTE ONDERSTEUND? 17
HOE HELPT DIT BOEK JOU OP WEG? 20
1 IK WEET WAAROM
WAAROM ZETTEN WE IN OP ZELFREGULEREND LEREN? 27
VOLGENS JOU 27
VOLGENS ONDERZOEKERS 30
VOLGENS BELEIDSMAKERS 32
2 IK BEGRIJP
HOE ZIET HET ZELFREGULEREND LEERPROCES ERUIT? 35
WAT IS ZELFREGULEREND LEREN? 36
WAT DENKT, DOET EN VOELT EEN ZELFREGULERENDE LEERLING? 39
3 IK KIJK
HOE BRENG IK ZELFREGULEREND LEREN IN KAART? 81
IK KIJK NAAR MEZELF 82
IK MEET DE ZELFREGULERENDE VAARDIGHEDEN VAN MIJN LEERLINGEN 93
IK KIJK HOE VER LEERLINGEN STAAN IN HUN ONTWIKKELING
VAN ZELFREGULEREND LEREN 117
IK GA NA WAAROM MIJN LEERLINGEN HUN LEREN NIET REGULEREN 122
4 IK ONDERSTEUN ADAPTIEF
HOE ONDERSTEUN IK ZELFREGULEREND LEREN? 125
HOE ONDERSTEUN IK OP DIT MOMENT ZELFREGULEREND LEREN? 125
IK (HER)KEN DE VIER EFFECTIEVE ONDERSTEUNINGSVORMEN 127
IK ONDERSTEUN MIJN LEERLINGEN GERICHT (THIS IS WHERE THE MAGIC HAPPENS) 130
IK VERDIEP ME IN DE VIER VERSCHILLENDE ONDERSTEUNINGSVORMEN 141
5 IK WERK SAMEN
HOE MAKEN WE ONZE ONDERSTEUNING ZO
DUURZAAM MOGELIJK? 185
IK WERK SAMEN MET COLLEGA’S 185
IK WERK SAMEN MET OUDERS EN LEERLINGEN 197
IK WERK SAMEN MET EXPERTS 202
6 AAN DE SLAG
MET CHECKLISTS EN CASUSSEN 207
DE (ON)ZIN VAN CHECKLISTS 207
DE ROL VAN PRAKTIJKVOORBEELDEN 209
AAN DE SLAG MET CHECKLIST EN CASUSSEN 211
DANKWOORD 235
BIJLAGEN 237
BRONNEN 249
EINDNOTEN 253
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht