vraag & antwoord

Hoe ga ik om met werknemersactivisme binnen mijn organisatie?

Werknemersactivisme is een groeiend fenomeen waarbij medewerkers zich uitspreken over beleid, beslissingen of waarden van hun organisatie. Als leidinggevende kun je dit zien als bedreiging, maar ook als kans om je organisatie te versterken. Hoe ga je hier constructief mee om zonder de bedrijfsbelangen uit het oog te verliezen? We verkennen verschillende perspectieven en praktische benaderingen.

Begrijpen wat werknemersactivisme is

Werknemersactivisme ontstaat vaak vanuit frustratie, betrokkenheid of een gevoel van onrechtvaardigheid. Medewerkers die zich inzetten als 'corporate activist' doen dit meestal niet om dwars te liggen, maar omdat ze iets tegenkomen dat volgens hen niet klopt en ze daar iets mee willen doen. Zoals Rudy Vandamme stelt: "De Corporate Activist wordt getypeerd als iemand die in een organisatie aangeeft dat hij dingen tegenkomt dat voor zijn gevoel niet klopt én daarmee gaat werken. Niet vanuit een ideaal maar echt vanuit emotie en ervaring."

Werknemersactivisme kan verschillende vormen aannemen: van het aankaarten van interne problemen tot het publiekelijk bekritiseren van bedrijfsbeleid of het organiseren van collectieve acties.

Martine Veeger
Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken
In haar boek 'Superkrachten' laat Martine Veeger zien dat het creëren van eigenaarschap bij medewerkers cruciaal is. Ze stelt dat veel leidinggevenden te veel zelf doen en daardoor onbewust veroorzaken wat ze niet willen: een organisatie die alleen op hun kracht draait. Door medewerkers te betrekken, ontstaat meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid.
Boek bekijken
€ 30,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Creëer een veilige omgeving voor dialoog

Een van de belangrijkste stappen in het omgaan met werknemersactivisme is het creëren van een veilige omgeving waarin mensen zich vrij voelen om hun mening te uiten. In organisaties met een angstcultuur durven medewerkers zich vaak niet uit te spreken. Zoals beschreven wordt: "Medewerkers durven zich niet altijd uit te spreken. Zeggen JA tegen een plan, maar voelen en denken nee. Medewerkers staan niet achter de plannen en gaan daardoor vaak onbewust tegen de stroom in."

Karin Bosman Frank Peters
Stop het zwijgen
In 'Stop het zwijgen' benadrukken Karin Bosman en Frank Peters dat een sociaal veilige werkomgeving essentieel is. "Het gaat erom dat je open communicatie en respect voor verschillende perspectieven in de organisatie stimuleert. Fouten maken mag, maar het is belangrijk daarvan te leren."
Boek bekijken
€ 25,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Stephanie van Rossum benadrukt in haar werk het belang van constructief omgaan met weerstand. Dit is direct toepasbaar op werknemersactivisme, dat vaak ontstaat uit weerstand tegen bepaalde ontwikkelingen of beslissingen binnen de organisatie.

Stephanie van Rossum
Lui Leiderschap & Krachtig Kaderen
In 'Lui Leiderschap & Krachtig Kaderen' biedt Van Rossum inzichten in hoe je veiligheid in je team creëert en constructief met weerstand omgaat. Ze laat zien hoe je gedragen besluiten neemt en vastgeroeste patronen doorbreekt - essentiële vaardigheden bij het omgaan met werknemersactivisme.
Boek bekijken
€ 24,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Luister actief naar zorgen en ideeën

Werknemersactivisme komt vaak voort uit oprechte zorgen en betrokkenheid bij de organisatie. Door actief te luisteren naar wat medewerkers te zeggen hebben, kun je waardevolle inzichten krijgen en potentiële problemen vroegtijdig aanpakken.

Michel Verheijden adviseert: "Mijn hoop is dat directies zodra ze ook maar denken aan verandering, dit gelijk delen met de rest van de organisatie en vragen: hoe gaan we daar komen, wat zijn jullie ideeën? Dan voelt iedereen zich gehoord en heb je aan het einde van de dag al een plan of in ieder geval een stap die je met elkaar hebt bedacht."

Kreeften hebben geen last van ‘inattentional blindness’
Bert Peene
Organiseer regelmatig gesprekken met je medewerkers waarin vragen centraal staan als: doen we de goede dingen, doen we ze op de juiste manier, hoe weten we dat, vinden anderen dat ook en wat doen we met die informatie? Agendeer die gesprekken, ook al lijkt daar geen concrete aanleiding toe.

Het is belangrijk om niet alleen te luisteren, maar ook werkelijk iets te doen met de input die je krijgt. Kjeld Aij waarschuwt dat medewerkers 'uitchecken' als ze het gevoel hebben dat er niets met hun inbreng wordt gedaan: "Ze krijgen dan een houding van: 'zie je wel, het wordt hier nooit wat, ze luisteren toch niet, wij doen er niet toe'. Dit kun je voorkomen, door heel simpel oprecht geïnteresseerd te zijn in de mening van de ander en door erop te letten dat je je teamleden altijd op de hoogte houdt."

Betrek medewerkers bij besluitvorming

Een effectieve manier om werknemersactivisme in goede banen te leiden is door medewerkers actief te betrekken bij besluitvorming. Medezeggenschap en participatie kunnen voorkomen dat medewerkers zich genoodzaakt voelen om als activist op te treden omdat ze geen andere kanalen hebben om gehoord te worden.

Manou Doutrepont
Survivalgids van het ondernemingsoverleg
Manou Doutrepont biedt in 'Survivalgids van het ondernemingsoverleg' praktische handvatten voor het organiseren en valoriseren van sociaal overleg. Hij benadrukt het belang van striktheid, vertrouwen en concrete doelstellingen om medewerkers effectief te betrekken bij besluitvorming.
Boek bekijken
€ 29,99
In herdruk, verschijningsdatum onbekend
Employee Experience - 'Aanrader!'
Carole Lucas
Een praktische tip is om medewerkers uit te nodigen voor rondetafelgesprekken om hun mening te horen over zaken die spelen in de organisatie.

Zet collectieve wijsheid in

Werknemersactivisme kan ook een bron van innovatie en verbetering zijn. Door de 'wijsheid van de menigte' te benutten, kun je tot betere beslissingen en oplossingen komen.

Spotlight: Hans Hubers

Hans Hubers pleit in zijn boek 'Iedere medewerker strateeg' voor het actief betrekken van medewerkers bij strategische besluitvorming. Hij laat zien dat medewerkers waardevolle inzichten kunnen bieden en dat hun betrokkenheid bij strategie leidt tot betere implementatie en meer draagvlak.

An Kramer adviseert activisten om binnen organisaties een collectief te vormen: "Een activist probeert een collectief van minimaal vier mensen bij elkaar te brengen van binnen en buiten de organisatie dat een engagement deelt rond een vraagstuk. [...] Ik adviseer om directie en management te verbinden met de professionals en uitvoerders, en ook klanten of burgers te betrekken, zodat de activist alle vertegenwoordigers van binnen en buiten de organisatie bijeenbrengt."

Stel duidelijke grenzen

Hoewel het belangrijk is om open te staan voor werknemersactivisme, is het ook essentieel om duidelijke grenzen te stellen. Niet alle vormen van activisme zijn constructief of passen binnen de waarden en doelstellingen van de organisatie.

Wiep Staal
Samen hart werken
In 'Samen hart werken' benadrukt Wiep Staal het belang van grenzen stellen én ruimte geven. Ze beschrijft hoe eigenaarschap bij medewerkers alleen kan gedijen wanneer er duidelijke kaders zijn waarbinnen zij verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Boek bekijken
€ 24,90
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Het is belangrijk om te onderkennen dat sommige vormen van werknemersactivisme niet constructief zijn en mogelijk zelfs schadelijk voor de organisatie. Manou Doutrepont beschrijft in zijn boek verschillende uitdagende omgangsvormen van gedelegeerden, zoals bluf, kwaadaardig gedrag, en open contestatie van gezag. Hij biedt handvatten om hiermee om te gaan zonder de dialoog te verliezen.

Juridische aspecten van werknemersactivisme

Bij het omgaan met werknemersactivisme is het belangrijk om ook de juridische aspecten in het oog te houden. Medewerkers hebben bepaalde rechten, zoals het recht op vrije meningsuiting en het recht op collectieve actie, maar deze rechten zijn niet onbegrensd.

Hanneke Bennaars Jaap van Slooten Evert Verhulp Mies Westerveld
De werknemerachtige in het sociaal recht
In 'De werknemerachtige in het sociaal recht' wordt dieper ingegaan op collectief onderhandelen, organiseren en het recht op collectieve actie. Het boek belicht de juridische kaders waarbinnen werknemers(vertegenwoordigers) actie kunnen voeren en hoe werkgevers hiermee kunnen omgaan.
Boek bekijken
€ 100,00
Dit product is niet leverbaar

Hoe om te gaan met grensoverschrijdend activisme

Soms kan werknemersactivisme grensoverschrijdend worden. Het is belangrijk om hier adequaat op te reageren en tegelijkertijd de dialoog open te houden.

Patrick van Veen
Help! Het is hier een beestenbende
Patrick van Veen onderzoekt in 'Help! Het is hier een beestenbende' hoe je kunt omgaan met storend en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Hij benadrukt het belang van tijdig ingrijpen bij 'storend gedrag' als voorfase van grensoverschrijdend gedrag om verdere escalatie te voorkomen.
Boek bekijken
€ 23,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Artikelen over werknemersactivisme en medezeggenschap

De volgende artikelen bieden aanvullende inzichten in het omgaan met werknemersactivisme, medezeggenschap en het stimuleren van een open dialoog binnen je organisatie:

Rudy Vandamme: ‘Veranderaars zijn te weinig bezig met hun eigen profiel’
Rudy Vandamme
In dit interview wordt uitgelegd dat iedereen een corporate activist kan zijn. Het gaat erom optimaal binnen je Cirkel van Invloed te werken en die waar mogelijk verder op te rekken. Niet volstaan met klagen of berusten, maar handelen!
De Corporate Activist - Het transitiecanvas als leidraad
Rudy Vandamme
Rudy Vandamme legt uit hoe professioneel activisme in organisaties vorm kan krijgen. Hij benadrukt dat het niet gaat om roepen, maar om in verbinding met de organisatie ideeën uit te werken.
Ben jij al activist? - Organisatieverandering in de betekeniseconomie
An Kramer
An Kramer moedigt aan: "Zeker als je anderen aanspreekt op hún engagement, krijg je mensen makkelijk mee. Dus volg je engagement. Wacht niet op een nieuw beleid van de directie. Het maakt niet uit wat voor positie of rol je hebt, je kan morgen beginnen."

Conclusie: Van weerstand naar waarde

Werknemersactivisme hoeft geen bedreiging te zijn voor je organisatie. Sterker nog, het kan een waardevolle bron van inzichten, innovatie en verbetering zijn. Door een veilige omgeving te creëren voor dialoog, actief te luisteren naar zorgen en ideeën, medewerkers te betrekken bij besluitvorming, collectieve wijsheid in te zetten en duidelijke grenzen te stellen, kun je werknemersactivisme ombuigen van potentiële weerstand naar toegevoegde waarde.

Het vraagt om leiderschap dat niet bang is voor kritische geluiden, maar deze juist omarmt als kans om te leren en te groeien. Zoals Marc Vollebregt adviseert: "Waardeer medewerkers en creëer een veilige omgeving: Zorg dat ze zich vrij voelen om hun mening te geven, vooral als ze het ergens niet mee eens zijn. Dit versterkt vertrouwen."

Door werknemersactivisme te zien als een vorm van betrokkenheid en hier constructief mee om te gaan, kan het een krachtige motor worden voor positieve verandering binnen je organisatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden