Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Juridische boeken
Alle juridische boeken
  • Aanbestedingsrecht
  • Aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
  • Accountancy
  • Algemeen juridisch
  • Arbeidsrecht
  • Bank- en effectenrecht
  • Bestuursrecht
  • Bouwrecht
  • Burgerlijk recht en procesrecht
  • Europees-internationaal recht
  • Fiscaal recht
  • Gezondheidsrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectuele eigendom en ict-recht
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Milieu- en omgevingsrecht
  • Notarieel recht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Sociale zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht en criminologie
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Vreemdelingenrecht
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091959
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091959
Boeken Non-fictie informatief/professioneel De docent als meester van de interactie
De docent als meester van de interactie
Menno Hulswit

Menno Hulswit is leerlingbegeleider, vertrouwenspersoon en docent biologie aan Thomas a Kempis Arnhem.

Meer over de auteurs
Menno Hulswit, Jan Teggelaar

De docent als meester van de interactie

Motiveren, coachen, adviseren, grenzen stellen

Specificaties
Paperback, 275 blz. | Nederlands
Noordhoff | 1e druk, 2021
ISBN13: 9789001293604
Rubricering
Hoofdrubriek : Non-fictie informatief/professioneel
Juridisch :
Noordhoff 1e druk, 2021 9789001293604
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
37,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

- Effectief leren motiveren, coachen, adviseren én grenzen stellen aan ongewenst gedrag;
- stimuleert een goed en prettig leerklimaat in de klas;
- gebaseerd op wetenschappelijke theorie en op jarenlange ervaring van de auteurs.

Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kampen met een motivatieprobleem. Ze hebben het gevoel dat de lesstof nauwelijks aansluit bij hun voornaamste interesses en ervaren maar weinig autonomie.

Veel scholen experimenteren daarom met manieren om leerlingen meer regie te geven over hun eigen leerproces. Hierdoor verschuift de rol van de docent van voornamelijk instruerend naar meer begeleidend.

Maar begeleiding houdt beduidend meer in dan alleen motiveren. De docent dient ook te kunnen coachen, adviseren en grenzen stellen. De intuïtieve aanpak van de docent blijkt vaak weinig effectief te zijn.

De docent als meester van interactie beschrijft een nieuwe visie op begeleiden, waarbij het uitgangspunt is dat de docent meesterschap dient te ontwikkelen op vier fundamenteel verschillende gebieden van interactie, die hij afhankelijk van de context flexibel kan inzetten: coachen, adviseren, instrueren en grenzen stellen. Met als resultaat: docenten die met zelfvertrouwen en plezier een goed en prettig leerklimaat weten te creëren.

De docent als meester van interactie is gebaseerd op vier pijlers, die worden uitgewerkt aan de hand van concrete voorbeelden:
• Een inleiding in de psychologie van motivatie;
• een theorie over gedragsverandering, met speciale aandacht voor de rol van emoties en de invloed van de context op gedrag;
• de interactiematrix: een schematisch overzicht dat in één oogopslag de verschillen en overeenkomsten tussen de vier verschillende interactieposities (coachen, adviseren, instrueren, grenzen stellen) laat zien;
• een grondige uitwerking van de verschillende interactieposities.

Hoewel het boek veel wetenschappelijke informatie bevat, is het vooral een praktijkboek, opgebouwd rond concrete voorbeelden. Ieder hoofdstuk bevat reflectievragen, zelfinzichtvragen en oefeningen.

De docent als meester van interactie is geschreven voor (aanstaande) docenten, mentoren en schoolleiders van het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Het boek is inzetbaar vanaf de propedeusefase.

Trefwoorden

docenten   onderwijs   interactie   motivatie   coaching   zelfdeterminatietheorie   gedragsverandering   adviseren   grenzen stellen   oplossingsgericht werken   psychologische basisbehoeften   mindset   verbindend gezag   verbondenheid   competenties   autonomie   extrinsieke motivatie   intrinsieke motivatie   attributietheorie   groeimindset   klassenmanagement   dialoog   leerklimaat   interactiematrix   gedragsveranderingsmodel   docentrol   gepersonaliseerd onderwijs   middelbaar beroepsonderwijs   mentor   voortgezet onderwijs  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789001293604
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:275
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:19-5-2021
Hoofdrubriek:Non-fictie informatief/professioneel

Over Menno Hulswit

Menno Hulswit is leerlingbegeleider, vertrouwenspersoon en docent biologie aan Thomas a Kempis Arnhem. Daarnaast is hij docent filosofie aan de Radboud Universiteit. Hij heeft veel ervaring met het begeleiden van leerlingen met wie het (tijdelijk) minder goed gaat. Hij heeft zich verdiept in motivatieproblematiek en in oplossingsgericht werken.

Andere boeken door Menno Hulswit

Bekijk alle boeken

Over Jan Teggelaar

Jan Teggelaar is onderwijssocioloog en was jarenlang rector van het Olympus College. Als directeur van advies- en trainingsbureau ‘Teggelaar & Partners. Advies, Training en Coaching’ heeft hij talloze docenten en schoolleiders getraind en gecoacht.

Andere boeken door Jan Teggelaar

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Verantwoording 3
Voorwoord 9

1 Inleiding 13
1.1 Het onderwerp van dit boek 14
1.2 Problemen in het onderwijs 14
1.3 Gepersonaliseerd onderwijs 15
1.4 De docent als meester van de interactie 16
1.5 Doel en doelgroep 16
1.6 De interactiematrix 17
1.7 Coaching 18
1.8 Leeswijzer voor de volgende hoofdstukken 18
Samenvatting 21
Vragen en opdrachten 23

2 Psychologie van motivatie: de zelfdeterminatietheorie 25
2.1 Inleiding 26
2.2 Overgangsvergadering 26
2.3 Intrinsieke motivatie 28
2.4 Drie fundamentele psychologische behoeften 30
2.5 Extrinsieke motivatie 32
2.6 Controlerende contexten 36
2.7 Geschikte contexten voor zelfbepaald gedrag 39
2.8 Ondersteuning van autonomie 40
2.9 Ondersteuning van competentie 42
2.10 Ondersteuning van verbondenheid (relatie) 48
2.11 De overgangsvergadering opnieuw bekeken 50
Samenvatting 52
Vragen en opdrachten 53

3 Doelen, verwachtingen en mindsets 55
3.1 Inleiding 56
3.2 Doelen en verwachtingen 57
3.3 Hoe komt de leerling aan zijn verwachtingen? 61
3.4 De attributietheorie 63
3.5 De fundamentele attributiefout 67
3.6 Groeimindsets en vaste mindsets 69
3.7 Hoe helpen we de leerling aan een groeimindset? 72
3.8 Slotoverweging 73
Samenvatting 74
Vragen en opdrachten 75

4 Stimuleren van gedragsverandering 77
4.1 Inleiding 78
4.2 Casus van een leerling die zich niet laat aansturen 79
4.3 De verdeelde mens: deels Olifant en deels Berijder 80
4.4 Drie sleutels tot verandering 81
4.5 Stuur de Berijder aan 82
4.6 Motiveer de Olifant 87
4.7 Effen het Pad 91
4.8 Het geheim van zelfdiscipline 96
4.9 Hoe je een gedragsverandering stimuleert 97
Samenvatting 99
Vragen en opdrachten 101

5 Interactie op maat 103
5.1 Inleiding 104
5.2 Twee dilemma’s en vier interactieposities 104
5.3 De begrippen ‘coaching’, ‘positie’ en ‘rol’ 105
5.4 Een weerbarstige leerling 106
5.5 Vier belangrijke gevolgen van ons interactiemodel 108
5.6 De vier interactieposities in relatie tot de psychologische
basisbehoeften van de leerling 109
Samenvatting 110
Vragen en opdrachten 111
Intermezzo Oplossingsgericht Coachen 112

6 De oplossingsgerichte blik 115
6.1 Inleiding 116
6.2 Het oorzaak-gevolgmodel 116
6.3 Uitgangspunten van oplossingsgericht werken 117
6.4 Aannames bij oplossingsgericht werken 126
Samenvatting 128
Vragen en opdrachten 129

7 Oplossingsgerichte samenwerking 131
7.1 Inleiding 132
7.2 Omgang met een boze ouder 132
7.3 Drie fasen in de samenwerkingsrelatie 133
7.4 Van bezoeker tot klager 135
7.5 Van bezoeker naar klager: een stappenplan 137
7.6 Van klager naar klant 138
7.7 Omgaan met weerstand 141
7.8 Een oplosbaar probleem of een beperking? 144
Samenvatting 147
Drie praktische suggesties 148
Vragen en opdrachten 149

8 De oplossingsgerichte gereedschapskist 151
8.1 Inleiding 152
8.2 Complimenten maken 152
8.3 Het probleemgedrag externaliseren 155
8.4 Het waarnemingsvermogen vergroten 157
8.5 Het zelfbeeld versterken 159
8.6 Een routekaart maken 162
8.7 De wondervraag/morgenvraag 163
8.8 Schaalvragen 164
8.9 Uitzonderingen op probleemgedrag 166
Samenvatting 169
Vragen en opdrachten 170

9 Het oplossingsgerichte coachinggesprek 173
9.1 Inleiding 174
9.2 De achterliggende gedachte 174
9.3 Het eerste coachinggesprek 175
9.4 Uitwerking van het eerste coachinggesprek 176
9.5 Het vervolggesprek 182
9.6 Uitwerking van het vervolggesprek 183
9.7 Het vervolggesprek bij afwezigheid van positieve ontwikkelingen 184
9.8 Verslag van een oplossingsgericht gesprek 185
Samenvatting 190
Vragen en opdrachten 191

10 Adviseren 193
10.1 Inleiding 194
10.2 Het probleem in een notendop 194
10.3 Waarom je beter geen advies kunt geven 195
10.4 Drie manieren om te adviseren 197
10.5 Advies vanuit de bovenpositie 198
10.6 Advies vanuit de onderpositie 200
10.7 Advies vanuit de tegenpositie 201
Samenvatting 204
Vragen en opdrachten 205

11 Grenzen stellen 207
11.1 Inleiding 208
11.2 Het probleem met autoriteit 209
11.3 Reacties op probleemgedrag van leerlingen 210
11.4 De legitimatie van autoriteit 211
11.5 Verbindend gezag 212
11.6 Toepassen van verbindend gezag op school 214
11.7 Niveaus van waakzame zorg 216
11.8 Vormen van aanwezigheid 217
11.9 Aanwezigheid in de klas 217
Samenvatting 229
Vragen en opdrachten 231

12 De dialoog 233
12.1 Inleiding 234
12.2 Het belang van de dialoog 234
12.3 Kenmerken van een dialoog 236
12.4 Hoe voer je een dialoog? 238
Samenvatting 240
Vragen en opdrachten 241

13 Op weg naar meesterschap 243
13.1 Inleiding 244
13.2 De eerste stappen 244
13.3 De eerste vervolgstappen 244
13.4 Begin met wat het gemakkelijkst voor je is 245
13.5 Begin met wat het meest relevant voor je is 245
13.6 Coachinggesprekken 245
13.7 Adviseren 247
13.8 Grenzen stellen 247
13.9 De dialoog 248
Samenvatting 249
Vragen en opdrachten 251

Bijlage 1 Protocol eerste coachinggesprek 252
Bijlage 2 Protocol vervolggesprekken 254
Begrippenlijst 256

Geraadpleegde literatuur 262
Over de auteurs 266
Register 267

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Dat doe je toch niet alleen?!
    Barend Last
    Dat doe je toch niet alleen?!
    € 39,95
  • Leren en onderwijzen
    Simon Ettekoven
    Leren en onderwijzen
    € 61,94
  • ik lees en zing groep 3 deel 1
    Daniella Ezerman
    ik lees en zing groep 3 deel 1
    € 20,00
  • Ons mbo het werboek
    Golan Miss G Muhyaldin
    Ons mbo het werboek
    € 10,00

Net verschenen

Rubrieken

  • aanbestedingsrecht
  • aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
  • accountancy
  • algemeen juridisch
  • arbeidsrecht
  • bank- en effectenrecht
  • bestuursrecht
  • bouwrecht
  • burgerlijk recht en procesrecht
  • europees-internationaal recht
  • fiscaal recht
  • gezondheidsrecht
  • insolventierecht
  • intellectuele eigendom en ict-recht
  • management
  • mens en maatschappij
  • milieu- en omgevingsrecht
  • notarieel recht
  • ondernemingsrecht
  • pensioenrecht
  • personen- en familierecht
  • sociale zekerheidsrecht
  • staatsrecht
  • strafrecht en criminologie
  • vastgoed- en huurrecht
  • vreemdelingenrecht
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
De expert in juridische vakliteratuur
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De docent als meester van de interactie

        De docent als meester van de interactie
        Menno Hulswit , Jan Teggelaar
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De docent als meester van de interactie

        Verwijder uw beoordeling