

Ron van Hogen werkt als docent Nederlands bij Hogeschool INHolland.
Meer over de auteursCommunicatie Compleet
Voor hulp- en dienstverleners
Samenvatting
'Communicatie Compleet voor hulp- en dienstverleners' is een nieuw communicatiehandboek. Dit verfrissende boek biedt de student theorie en oefenmateriaal waarmee u zich bekwaamt in alle vormen van communicatie. Mondeling en schriftelijk. Het geeft u inzicht in de gedegen ervaring van verschillende professionals in de hulp- dan wel dienstverlening in het hbo.
'Communicatie Compleet voor hulp- en dienstverleners' is uniek omdat het u alle facetten van communicatie biedt: van gesprekken tot rapportage, van het omgaan met weertand tot reflectie op eigen ontwikkeling, zoals:
- Aanwijzingen en tips voor gespreksvoering met cliënten: intakegesprekken, activerende en motiverende gesprekken, oplossingsgerichte gesprekken en gesprekken gericht op 'empowerment'.
- Culturele verschillen en de omgang met weerstand en agressie
- Gesprekken voeren binnen het team en met extern betrokkenen
- Handvatten voor het maken, evalueren en aanpassen van een hulpverleningplan als onderdeel van rapportage
- De noodzaak van objectiviteit en juridische aspecten van rapportages in de hulpverlening
- Het gebruik van nieuwe media in de hulp- en dienstverlening en de voor- en nadelen
- Reflecteren op uw ontwikkelingen als aankomende professional.
Met de code bij het boek krijgt u toegang tot:
- Samenvattingen
- Uitwerkingen bij opdrachten
- Extra vragen en opdrachten
- Taaltoetsen, eerste ronde
- Taaltoetsen, tweede ronde
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1: Communicatie als proces
1. Communicatiemodel
2. Culturele aspecten van communicatie
Deel 2: Mondelinge communicatie
3. Basisvaardigheden voor mondelinge communicatie
4. Interview
5. Slechtnieuwsgesprek
6. Teamoverleg
7. Onderhandelingsgesprek
8. Mondelinge presentatie
Deel 3: Schriftelijke communicatie
9. Schriftelijk rapporteren
10. Nieuwe media in de hulpverlening
Deel 4: Communicatie binnen de hulpverlening
11. Hulp verlenen
12. Begeleiden en ondersteunen
13. Plannen voor hulp- en dienstverlening
14. Een hulpverleningsgesprek voeren
15. Formulieren en brieven namens de cliënt
16. Schriftelijk rapporteren in de hulp- en dienstverlening
17. Teamoverleg in de hulpverlening
18. Reflecteren
Deel 5: Taalnormen en taalregels
19. Vier visies op formuleren
20. spelling van het Nederlands
21. Interpunctie en andere tekens voor de leer
Literatuur
Illustratieverantwoording
Register
Ober de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht