Ontwerpen van onderwijs
Samenvatting
- Compleet werkboek voor didactiek in het basisonderwijs;
- biedt een praktische invulling van de drie hoofddoelen van onderwijs;
- maakt eigentijds basisonderwijs levend en biedt houvast bij stages.
Met Ontwerpen van onderwijs leren pabostudenten in vele opdrachten stapsgewijs onderwijs te ontwerpen. Het begint met een simpel stappenplan voor eenvoudige activiteiten met kinderen en eindigt met het ontwerpen van complexe arrangementen. Met behulp van praktische aanwijzingen en eigentijdse voorbeelden ontwikkelen studenten een breed scala aan didactische vaardigheden. Ieder schoolvak krijgt ruime aandacht via diverse ontwerpopdrachten. De studenten leren gebruik te maken van de SMART-methode om doelen te stellen en die te evalueren.
In deze vijfde druk is voor alle drie de componenten leerstof, leerling en leefwereld, een uitgebreid hoofdstuk opgenomen waarin studenten leren didactische routes te ontwerpen vanuit die component. In een nieuw hoofdstuk over leeromgevingen komen activiteiten voor kleuters en oudere kinderen uitgebreid aan bod. Ontwerpen van onderwijs vormt samen met Kennis over onderwijs en Opvoeden in het onderwijs een drieluik. De delen zijn samen of los te gebruiken.
Studenten hebben online toegang tot tips over het ontwerpen en extra informatie over nieuwe ontwikkelingen in het basisonderwijs. Docenten hebben online toegang tot tips over de inzet van het boek in de propedeuse en de hoofdfase en adviezen over het formuleren van stageopdrachten en de afspraken die hiervoor gemaakt moeten worden.
Ontwerpen van onderwijs is speciaal gericht op studenten en docenten aan de pabo. De eerste vier hoofdstukken van het boek zijn bedoeld voor de propedeuse, de overige vijf hoofdstukken voor de hoofdfase.
Trefwoorden
onderwijs didactiek onderwijsontwerp lesvoorbereiding pabo leeromgeving adaptief onderwijs passend onderwijs didactische routes basisonderwijs onderwijsdoelen leerstof leefwereld onderwijsevaluatie leerlinggerichtheid samenwerkend leren onderwijspraktijk onderwijsinteractie reflectie projectonderwijs kindgericht onderwijs kringgesprekken filosoferen met kinderen meervoudige intelligentie cognitieve ontwikkeling ervaringsgericht leren directe instructie onderzoekend leren ontdekkend leren intercultureel onderwijs
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Reflecteren, noteren en ontwerpen 10
1.2 Onderwijs is interactie in een leeromgeving 16
1.3 Ontwikkelen en ontwerpen 19
1.4 Hulpmiddelen 21
Samenvatting en behaalde doelen 23
2 Kennismaken met didactische routes 25
2.1 Routes met de driehoek 26
2.2 Leefwereld 27
2.3 Kinderen brengen hun leefwereld de school in 29
2.4 Drie componenten 31
Samenvatting en behaalde doelen 36
3 Routes ontwerpen 39
3.1 Meer over de drie componenten 40
3.2 Activiteiten van leerlingen 45
3.3 Lesvoorbereidingsformulier 50
Samenvatting en behaalde doelen 55
4 Haltes bij leerstof 59
4.1 De haltes in het schema 60
4.2 Haltes bij de component ‘leerstof’ 60
4.3 Meer doen met de component ‘leerstof’ 72
4.4 Concrete doelen formuleren 73
Samenvatting en behaalde doelen 76
5 Haltes bij leerling 79
5.1 Wat kinderen al opgeslagen hebben in hun brein 80
5.2 Kringgesprekken 81
5.3 In gesprek met een dennenappel 84
5.4 Filosoferen met kinderen 86
5.5 Cognitieve ontwikkeling van kinderen 89
5.6 Reflecteren met kinderen 90
5.7 Een integraal voorbeeld 92
Samenvatting en behaalde doelen 97
6 Haltes bij leefwereld 101
6.1 Over de leefwereld 102
6.2 Ervarend leren 103
6.3 Projectonderwijs 109
6.4 Meervoudige talenten 111
6.5 Creatief ontwerpen door kinderen 117
Samenvatting en behaalde doelen 121
7 Aspecten van onderwijs 125
7.1 Een rekenles 126
7.2 Een les natuuroriëntatie 128
7.3 Nog meer aspecten van onderwijs 130
7.4 Feedback geven 132
7.5 Evalueren 134
7.6 De tweeëntwintig aspecten van onderwijs 136
Samenvatting en behaalde doelen 140
8 Werken met leeromgevingen 143
8.1 Leef- en leeromgevingen voor jonge kinderen 144
8.2 Spel- en thematische activiteiten voor jonge kinderen 146
8.3 Leeromgevingen voor oudere kinderen 153
Samenvatting en behaalde doelen 168
9 Ontwerpen van adaptief en passend onderwijs 171
9.1 Begripsverheldering 172
9.2 Adaptieve routes 173
9.3 Adaptieve arrangementen 178
9.4 Samenwerkend leren 182
9.5 Leer- en ontwikkelingslijnen 188
9.6 Adaptief en intercultureel onderwijs 192
Samenvatting en behaalde doelen 198
Bijlage 1: Lesvoorbereidingsformulier 1 200
Bijlage 2: Aspecten van onderwijs 201
Bijlage 3: Lesvoorbereidingsformulier 2 202
Bijlage 4: Stageverslagformulier 204
Bijlage 5: Schema onderwijs ontwerpen 205
Literatuurlijst 206
Illustratieverantwoording 207
Register 208
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht