trefwoord
Onderwijspraktijk: van theorie naar toepassing in de klas
De onderwijspraktijk omvat alle handelingen en beslissingen die leraren dagelijks nemen in hun werk. Het vormt de brug tussen theoretische kennis en de toepassing daarvan in het klaslokaal. Op deze pagina ontdek je hoe je als onderwijsprofessional jouw dagelijkse praktijk kunt versterken met wetenschappelijke inzichten, praktische methoden en de ervaring van experts.
De basis: van leertheorie naar praktische toepassing
Een gedegen kennisbasis over leertheorieën vormt het fundament voor effectief lesgeven. Door deze theorieën te vertalen naar praktische principes ontstaat een krachtige onderwijspraktijk die aansluit bij de behoeften van leerlingen.
Tjipke van der Veen
Jos van der Wal
Vanessa Dalm
Irene Hof
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Dit standaardwerk biedt een perfecte vertaalslag van leerpsychologische kennis naar praktische toepassingen in het basis- en voortgezet onderwijs. De auteurs tonen hoe je leerprincipes concreet kunt implementeren in jouw dagelijkse praktijk, zodat je evidence-informed kunt lesgeven.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Het vertalen van leertheorie naar de onderwijspraktijk is niet altijd eenvoudig. Het vereist dat docenten niet alleen kennis hebben van verschillende theorieën, maar ook in staat zijn om te reflecteren op hun eigen handelen en te bepalen wanneer welke aanpak het meest effectief is.
Een leraar van klasse
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt het boek 'Een leraar van klasse' dat gaat over het doorgroeien in het beroep van docent. Het belicht hoe docenten zich kunnen ontwikkelen door verantwoordelijkheid steeds meer bij leerlingen te leggen en tegelijk hun didactische en pedagogische kwaliteiten te versterken. De combinatie van heldere schrijfstijl, praktische insteek en wetenschappelijke verantwoording maakt dit tot een waardevol artikel voor elke onderwijsprofessional.
Auteurs die schrijven over 'onderwijspraktijk'
De rol van de leerkracht in de moderne onderwijspraktijk
De rol van de leerkracht is drastisch veranderd in de afgelopen decennia. Van pure kennisoverdrager naar coach, begeleider en ontwerper van rijke leeromgevingen. Deze verschuiving vraagt om nieuwe competenties en een andere mindset.
Tonnis Bolks is een toonaangevende onderwijskundige die zich richt op de professionele identiteit van leraren. Als docent-onderzoeker bij het lectoraat Goede Onderwijspraktijken aan Hogeschool Viaa verbindt hij wetenschappelijk onderzoek met praktische toepassingen voor het onderwijs.
Tonnis Bolks
Ingrid Paalman
Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?
In 'Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?' onderzoekt Bolks hoe docenten in de praktijk handelen voor goed onderwijs. Dit boek helpt leraren reflecteren op hun professionele identiteit en verbindt persoonlijk meesterschap met de dagelijkse onderwijspraktijk, essentieel voor wie wil groeien als professional.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Moderne leerkrachten moeten voortdurend reflecteren op hun eigen handelen en keuzes in de klas. Dit vraagt om een growth mindset en het vermogen om feedback te verzamelen, te verwerken en om te zetten in verbeteringen in de dagelijkse onderwijspraktijk.
De Reflectieve Leraar
Peter de Roode
Dit artikel belicht Marzano's aanpak voor reflectieve docenten. Het biedt een gestructureerde methode die uitgaat van zelfonderzoek door de leraar, waardoor eigenaarschap over professionele ontwikkeling wordt bevorderd. De reflectieve praktijk helpt docenten om hun impliciete kennis expliciet te maken en zo het dagelijks handelen te verbeteren.
Samenwerken aan onderwijsverbetering
De complexiteit van het hedendaagse onderwijs vraagt om samenwerking tussen professionals. Door kennis en ervaringen te delen en samen te reflecteren op de onderwijspraktijk, kunnen scholen betekenisvolle verbeteringen realiseren.
Maarten Bruns
Martin Bruggink
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
Het opzetten van een Professionele LeerGemeenschap (PLG) kan de onderwijspraktijk aanzienlijk verbeteren. Bruns en Bruggink tonen hoe PLG's leiden tot concrete verbeteringen in de klas door structurele samenwerking tussen docenten en het samen onderzoeken van lespraktijken.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
SPOTLIGHT: Martin Bruggink
Martin Bruggink is vakdidacticus informatica bij de TU Delft en coördinator bij het Bètasteunpunt Zuid-Holland. Met zijn expertise in vakdidactiek en professionele leergemeenschappen helpt hij docenten om hun onderwijspraktijk evidence-informed te verbeteren.
Meer over Martin Bruggink
Professionele leergemeenschappen bieden een krachtig kader voor het leren van en met elkaar. Door gezamenlijk de praktijk te onderzoeken, data te analyseren en interventies te ontwerpen, kunnen docenten hun impact op het leren van leerlingen vergroten.
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In dit interview pleit de auteur ervoor dat scholen het gesprek over leren centraal moeten stellen. Hij benadrukt dat reflectie op wat we onder leren verstaan essentieel is voor een effectieve onderwijspraktijk. Door hier bewust mee bezig te zijn, ontstaat meer betrokkenheid en welbevinden bij zowel leerlingen als professionals.
Onderzoekend vermogen in de onderwijspraktijk
Een onderzoekende houding is essentieel voor het voortdurend verbeteren van de onderwijspraktijk. Door systematisch de eigen lespraktijk te analyseren en te experimenteren met nieuwe aanpakken, kunnen docenten evidence-informed beslissingen nemen.
Jacqueline van Swet
Lisette Munneke
Karin Diemel
Helma de Keijzer
Praktijkgericht onderzoek in het onderwijs
Voor onderwijsprofessionals die hun eigen lespraktijk willen onderzoeken, biedt dit boek concrete handvatten. Het helpt bij het maken van keuzes over doel, ontwerp en ethiek tijdens het onderzoeksproces, waardoor de dagelijkse praktijk systematisch verbeterd kan worden.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Dr. Lisette Munneke is een expert op het gebied van onderzoekend vermogen in beroepsprocessen. Als onderzoeker bij het Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek helpt zij professionals om hun onderwijspraktijk systematisch te onderzoeken en te verbeteren.
Praktijkgericht onderzoek in het onderwijs draagt bij aan het professionaliseren van docenten en het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Door systematisch vragen te stellen, data te verzamelen en te reflecteren op de uitkomsten, kunnen docenten gefundeerde beslissingen nemen over hun onderwijspraktijk.
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt het boek 'Leren van binnenuit' dat een visie op onderwijs biedt die uitgaat van de kracht die docenten en leerlingen al hebben. Het pleit voor een inductieve onderwijsaanpak gebaseerd op de ervaringen van leerlingen, wat de rol van de docent als persoon meer waarde geeft in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Praktische tools voor een effectieve onderwijspraktijk
Naast theoretische kennis en een onderzoekende houding hebben docenten concrete tools en methodieken nodig om hun dagelijkse praktijk vorm te geven. Deze instrumenten helpen bij het creëren van een gestructureerde, stimulerende leeromgeving.
Lessen in orde
Peter de Roode
Het artikel over 'Lessen in orde' bespreekt een praktisch boek dat leraren helpt bij het creëren van een gestructureerde leeromgeving. Het behandelt vijf hoofdonderwerpen die direct relevant zijn voor de dagelijkse onderwijspraktijk: gedrag van de klas, het docententeam, de individuele docent, de individuele leerling en de ouders.
Weten in de praktijk, deze vorm van impliciete kennis, is net zo waardevol als theoretisch inzicht. De reflectieve docent combineert beide en is daardoor in staat om zijn onderwijspraktijk voortdurend te verbeteren.
Uit: Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Een gestructureerde, voorspelbare leeromgeving is een belangrijke voorwaarde voor effectief leren. Door duidelijke procedures en consequenties te hanteren, kunnen docenten een veilig klimaat creëren waarin leerlingen optimaal kunnen presteren.
Grej of the Day - 'Alles lijkt te kloppen'
Amber Zwartbol
Dit artikel introduceert 'Grej of the Day', een innovatieve Zweedse lesmethode die kennis op een enthousiaste manier overbrengt op leerlingen. De methode combineert nieuwsgierigheid, microlesjes en activerende werkvormen, wat perfect aansluit bij de principes van breinleren en direct toepasbaar is in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?
De belangrijkste les voor effectief onderwijs is dat je je professionele identiteit moet verbinden met je dagelijkse praktijk. Wanneer je 'wie je bent' verbindt met 'wat je doet', ontstaat authentiek en krachtig onderwijs dat leerlingen echt raakt en in beweging zet.
Balanceren tussen theorie en praktijk in onderwijsvernieuwing
Onderwijsvernieuwing is een continu proces waarbij theorie en praktijk elkaar moeten versterken. Het vereist een zorgvuldig evenwicht tussen wetenschappelijke inzichten en praktische toepasbaarheid.
Tonnis Bolks
Ingrid Paalman
Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?
Dit boek stelt de fundamentele vraag 'Hoe handel ik in de praktijk voor goed onderwijs?' Het verbindt persoonlijk meesterschap met dagelijks handelen en biedt docenten handvatten om een bewuste professionele identiteit te ontwikkelen die direct invloed heeft op hun praktijk.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
In het spanningsveld tussen vernieuwing en traditie worstelen veel scholen met het vinden van de juiste balans. Soms leidt de zoektocht naar innovatie tot het verwaarlozen van bewezen effectieve praktijken, terwijl overmatige focus op traditie kan leiden tot stilstand.
Mariël Rondeel: ‘Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk’
Mariël Rondeel
In dit interview legt Mariël Rondeel uit hoe de rol van de opleidingsfunctie is veranderd. De opleidingskundige is nu een gespecialiseerd adviseur die helpt bij organisatievraagstukken waar leren een bijdrage aan kan leveren, met een focus op het verbinden van leren en werken in de dagelijkse praktijk.
Conclusie: de kunst van het lesgeven
De onderwijspraktijk is geen rechtlijnig proces maar eerder een complexe kunst die voortdurend ontwikkeling en verfijning vraagt. Het combineren van theoretische kennis, praktische vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten is essentieel voor elke onderwijsprofessional.
Bewust onderwijzen we wat we weten, onbewust onderwijzen we wie we zijn. Daarom is het essentieel dat leraren niet alleen werken aan hun vakkennis, maar ook aan hun professionele identiteit.
Uit: Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In de bespreking van 'Het prachtige risico van onderwijs' wordt Biesta's visie besproken dat onderwijs meer is dan kennisoverdracht. Hij pleit voor het in ere herstellen van 'lesgeven' als het toevoegen van iets wat er niet was, en benadrukt dat het onderwijs geen garanties kan geven voor leerresultaten - wat het onderwijs juist zo spannend en waardevol maakt.
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Effectief onderwijs ontstaat wanneer theorie en praktijk met elkaar verbonden worden. Door leerprincipes te vertalen naar concrete handelingen in de klas en vervolgens te reflecteren op de resultaten, ontwikkel je een persoonlijke, evidence-informed onderwijspraktijk.
De onderwijspraktijk blijft een fascinerend en uitdagend terrein dat voortdurend in beweging is. Door een combinatie van theoretische kennis, praktijkervaring, samenwerking met collega's en een onderzoekende houding kunnen onderwijsprofessionals hun praktijk blijven ontwikkelen en verfijnen. Zo ontstaat onderwijs dat niet alleen effectief is, maar ook inspirerend en betekenisvol voor zowel leerlingen als docenten.
De bestsellers
-
€ 36,66
-
€ 39,95
-
€ 25,95
-
€ 33,00
-
€ 34,95