Weten, doen en leren
Een proeftuinonderzoek naar gebiedsgerichte opsporing
Samenvatting
Deze uitgave onderzoekt in vier politieteams of meer gebiedsgerichte opsporing (GGO) mogelijk is. Daarmee wordt opsporing bedoeld waarbij de recherche en de uniformdienst echt samenwerken en gebruikmaken van elkaars kennis en informatie en van de netwerken van – met name – de wijkagenten. De aanpak van lokale (ondermijnende) misdaad, waaronder drugshandel, vraagt om een intensievere samenwerking tussen recherche en uniformdienst. Veel signalen komen binnen bij de uniformdienst en er is veel kennis over wijken, buurten en de personen die daar leven. Die signalen en kennis komen alleen niet altijd bij de recherche.
De studie heeft de vorm van een proeftuinenonderzoek: onderzoekers zoeken samen met het politieveld naar kennis om de samenwerking van de recherche en de uniformdienst te verbeteren. De onderzoekers geven aan dat het goed zou zijn om te bezien of de recherche, net als de wijkagent, meer zelf de wijk in kan gaan om situaties ter plekke te bekijken en burgers te bevragen. Het onderzoek levert een menukaart en een stappenplan op voor eenheden en basisteams die zelf aan de slag willen met gebiedsgerichte opsporing.
Specificaties
Inhoudsopgave
1 Gebiedsgerichte opsporing: een proeftuinonderzoek / 13
1.1 Inleiding / 13
1.1.1 Horen, zien en zwijgen / 14
1.1.2 Aanbeveling afgerond onderzoek: gebiedsgerichte opsporing / 15
1.1.3 Conceptueel kader voor proeftuinonderzoek / 16
1.2 Gebiedsgerichte opsporing nader bekeken / 17
1.2.1 Opsporing: definitie, recente ontwikkelingen en politiepolitiek / 18
1.2.2 Opsporing met een gebiedsgericht karakter / 24
1.2.3 Vier uitdagingen, twee voorwaarden / 26
1.2.4 Leentjebuur bij de krijgswetenschappen: effectdenken / 28
1.3 Onderzoeksvragen en toetsingskader / 29
1.3.1 Onderzoeksvragen / 30
1.3.2 Analysekader als basis voor actieplan / 31
1.4 Wat volgt / 32
2 Onderzoeksopzet en verantwoording / 35
2.1 Typering onderzoek: praktijkonderzoek / 35
2.2.1 Onderzoeksstrategie en selectie proeftuinen / 36
2.2.2 Actieplannen: centrale rol / 36
2.2 Metingen, methoden en verantwoording / 38
2.2.1 Voormeting (december 2018 tot en met maart 2019) / 39
2.2.2 Eerste tussenmeting (juli en augustus 2019) / 41
2.2.3 Tweede tussenmeting (januari en februari 2020) / 42
2.2.4 Derde tussenmeting (juni en juli 2020) / 43
2.2.5 Eindmeting (september-oktober 2020) / 43
2.2.6 Vinger aan de pols: bijeenkomsten en advisering / 44
2.3 De rol van de onderzoekers: onderzoekend, meedenkend, adviserend / 45
2.4 Risico op zelfevaluatie / 46
2.5 Tot slot / 46
3 Vier proeftuinen: introductie en vergelijking / 47
3.1 Inleiding: drie hechte en een minder hechte leefgemeenschap / 47
3.2 Deventer: Keizerslanden / 47
3.2.1 De gemeenschap: kwetsbare bewoners / 47
3.2.2 Opvallende kenmerken: grote sociale controle en geslotenheid / 48
3.2.3 Veiligheidsbeeld: onzichtbare drugsproblematiek / 49
3.2.4 De plaatselijke politie: een basisteam in ontwikkeling / 49
3.2.5 Startsituatie en lokaal opsporingsvraagstuk / 50
3.2.6 Actieplan: meer en beter info rond drugsmarkt / 52
3.3 Rhenen: Achterberg / 54
3.3.1 De gemeenschap: bevindelijk-gereformeerden / 54
3.3.2 Opvallende kenmerken: parallelle samenlevingen / 55
3.3.3 Veiligheidsbeeld: evenementen en openbare ordeproblematiek / 57
3.3.4 De plaatselijke politie: gebiedsgebonden groepen / 57
3.3.5 Startsituatie en lokaal opsporingsvraagstuk / 58
3.3.6 Actieplan: betere informatiepositie ondermijning en jeugd / 59
3.4 Oudheusden / 60
3.4.1 De gemeenschap: ‘arbeiderswijk’ met voor criminaliteit kwetsbare bewoners / 60
3.4.2 Opvallend: gesloten afgescheiden groepen en lage meldingsbereidheid / 61
3.2.3 Veiligheidsbeeld tijdens de voormeting / 62
3.4.4 De plaatselijke politie / 62
3.4.5 Opsporingsvraagstuk: inzicht drugscriminaliteit, verbeteren veiligheidsgevoel / 63
3.4.6 Actieplan: ontsluiten van een gesloten gebied / 65
3.5 Gouda: Korte Akkeren / 67
3.5.1 De gemeenschap: een diverse stadswijk / 67
3.5.2 Opvallende kenmerken: geen hechte gemeenschap (meer) / 67
3.5.3 Veiligheidsbeeld: veel woninginbraken / 69
3.5.4 De plaatselijke politie: oudgedienden naast ‘nieuwe wind’ / 70
3.5.5 Startpositie en lokaal opsporingsvraagstuk: ‘oude’ criminele netwerken / 71
3.5.6 Actieplan: betere informatiepositie rond woninginbraken en drugs / 73
3.6 Tot slot: vergelijking op de zes thema’s / 75
4 Feitelijke ontschotting en criminaliteitsbeheersing / 77
4.1 Inleiding: de werkvloer op / 77
4.2 Blauw in opsporing / 77
4.2.1 De uitvoering van de actielijnen: vijf varianten / 77
4.2.2 Wijkagenten verzamelen opsporingsinformatie / 78
4.2.3 Wijkagenten delen opsporingsinformatie met de recherche / 80
4.2.4 Zelf speuren: blauw verricht zelf opsporingstaken / 83
4.2.5 Blauw loopt periodiek mee met de recherche / 86
4.2.6 Blauw maakt afspraken met Team Criminele Inlichtingen (TCI) / 87
4.2.7 Wat het oplevert / 89
4.3 Samenwerken recherche en blauw / 90
4.3.1 De uitvoering van de actielijnen: vier varianten / 90
4.3.2 De recherche informeert het blauw / 91
4.3.3 De recherche adviseert het blauw / 95
4.3.4 De recherche betrekt wijkagenten bij de opsporing: zaken meedraaien / 96
4.3.5 Fysiek bij elkaar zetten / 98
4.3.6 Wat het oplevert / 100
4.4 Criminaliteitsbeheersing: externe partijen bij de opsporing / 101
4.4.1 De uitvoering van de actielijnen: vijf varianten / 101
4.4.2 Relaties uitbouwen / 102
4.4.3 Meer informatiedeling / 104
4.4.4 Acties ondernemen / 105
4.4.5 Aan de slag met restinformatie / 106
4.4.6 Publiek-private samenwerking / 107
4.4.7 Wat het oplevert / 108
4.5 Wat verder opvalt rondom opsporing in basisteams / 110
4.6 Tot slot / 111
5 Nabijheid en kennis over de plaatselijke bevolking / 113
5.1 Inleiding / 113
5.2 Toegankelijkheid en nabijheid plaatselijke bevolking / 113
5.2.1 De uitvoering van de actieplannen: vijf varianten / 113
5.2.2 Wijkagent meer aanwezig in de wijk / 114
5.2.3 Digitaal contacten opbouwen en onderhouden met de wijk / 119
5.2.4 Vergroten benaderbaarheid voor bewoners / 122
5.2.5 Communiceren met burgers over (successen) opsporingszaken / 123
5.2.6 Nahoren / 124
5.2.7 Wat het oplevert / 125
5.3 Kennis over de plaatselijke bevolking / 127
5.3.1 De uitvoering van de actielijnen: vier varianten / 127
5.3.2 Meer kennis over de (bevolking in de) wijk verzamelen / 128
5.3.3 Delen van de kennis uit en over de wijk / 130
5.3.4 Wijkgebonden ploegen / 131
5.3.5 Wat het oplevert / 133
5.4 Wat verder opvalt / 134
5.5 Tot slot / 134
6 Effectbereiking met actieplannen / 137
6.1 Inleiding: invulling gebiedsgerichte opsporing / 137
6.1.1 Oorspronkelijk model GGO / 137
6.1.2 Feitelijke invulling GGO / 138
6.1.3 Leeswijzer / 140
6.2 Hoofdeffect: meer en betere opsporingsindicaties / 141
6.3 Duiding bereiking hoofdeffect / 142
6.3.1 Informatieaanlevering vanuit externe partners (deeleffect) / 143
6.3.2 De informatiepositie van de wijkagent (deeleffect) / 145
6.3.3 Resumé / 147
6.4 Ontschotting: informatie van blauw naar grijs (deeleffect) / 147
6.5 Niet direct aan actieplan gerelateerde ontwikkelingen / 149
6.6 Meer opsporingsindicaties bij de recherche – en dan? / 150
6.6.1 Deventer / 151
6.6.2 Gouda / 152
6.6.3 Resumé / 154
6.7 Tot slot: kernbevinding en overzicht / 154
7 Conclusies, discussie en menukaart / 157
7.1 Inleiding / 157
7.2 Conclusie bestanddelen proeftuinen / 157
7.3 Conclusie realisatie proeftuinen / 159
7.3.1 Ontschotting uniformdienst en recherche / 159
7.3.2 Criminaliteitsbeheersing: externe ontschotting / 161
7.3.3 Lokale oriëntatie / 162
7.4 Conclusie koerswijzigingen proeftuinen / 164
7.5 Conclusie effectbereiking / 165
7.6 Kernconclusie: ontschotten noodzakelijk, niet voldoende / 167
7.7 Reflectie: het onderzoek, rol en bijdrage van de onderzoekers / 168
7.7.1 Overdenking van het onderzoek / 168
7.7.2 Rol van de onderzoekers / 169
7.7.3 Uiteindelijke bijdrage / 170
7.8 Discussie: nieuwe nabijheid / 172
7.9 Menukaart en Stappenplan Gebiedsgerichte Opsporing / 175
7.10 Niet het einde: borging / 176
Literatuur / 179
Bijlage 1: Eerste (werk)sessie met het basisteam / 185
Bijlage 2: Interview en observatieprotocol wijkagenten voormeting / 189
Bijlage 3: Interviewprotocol kernteamleden voormeting / 193
Bijlage 4: Topiclijst interviews externe partners voormeting / 197
Bijlage 5: Topiclijst interviews kernteamleden eerste tussenmeting / 199
Bijlage 6: De vinger aan de pols / 201
Bijlage 7: Topiclijst interviews kernteamleden tweede tussenmeting / 203
Bijlage 8: Leden begeleidingscommissie / 207
Bijlage 9: De bevindingen per proeftuin samengevat / 209
Leden Redactieraad Programma Politie & Wetenschap / 211
Uitgaven in de reeks Politiekunde / 213
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht