Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Winst en waarden

Maatschappelijk verantwoord ondernemen als onderdeel van kwaliteit

Specificaties
Ingenaaid, 179 blz. | Nederlands
Wolters Kluwer | 0e druk, 2001
ISBN13: 9789014072050
Rubricering
Juridisch : Management
Wolters Kluwer 0e druk, 2001 9789014072050
Onderdeel van serie INK-managementmodel
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren een essentieel bestanddeel geworden van de totale waardering van een organisatie. Onderdeel daarvan is het afleggen van verantwoording over het ontwikkelde en gevoerde beleid. Allerlei belanghebbenden hechten grote waarde aan de wijze waarop gedacht wordt over en invulling wordt gegeven aan sociaal beleid en milieuvraagstukken. Ook binnen organisaties zelf bestaat behoefte aan een verbetering op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Het is een belangrijke uitingsvorm van kwaliteit. Bovendien blijkt in veel gevallen dat dit kan leiden tot risicobeheersing, significante kostenbesparingen en resultaatverbeteringen.
Een bedrijf onderneemt maatschappelijk verantwoord als het erin slaagt zowel economische als ecologische als sociaalmaatschappelijke winst te behalen (triple bottom line: people, planet, profit), door de belangen op drie gebieden met elkaar in balans te brengen. De onderneming heeft dan een duidelijke visie ontwikkeld waarin het streven naar duurzaamheid naar voren komt, en geeft hieraan invulling met respect voor de mogelijkheden voor toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien.
Vanwege de vanzelfsprekende focus op financieel rendement zullen bedrijven pas in groten getale overgaan tot duurzaam handelen of ondernemen, indien de positieve effecten daarvan zichtbaar gemaakt worden. Al deze aspecten komen terug in dit boek. Het schetst de ontwikkelingen, geeft vele voorbeelden, en reikt instrumenten aan om op voor bedrijf en maatschappij zinvolle wijze invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Specificaties

ISBN13:9789014072050
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:179
Druk:0
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Winst en waarden
Victor Blom | 22 april 2002
Het sturen op aandeelhouderswaarde - 'shareholder value' - is momenteel in het bedrijfsleven een dominante trend. En zoals veel trends vindt ook deze zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Toch worden ook in de VS momenteel kanttekeningen geplaatst bij de vorm die shareholder value management in de praktijk aanneemt.
Lees verder

Inhoudsopgave

1. Inleiding in maatschappelijk verantwoord ondernemen
2. Maatschappelijk verantwoord ondernemen in mondiaal en historisch perspectief
3. Trends
4. De rol van het bedrijfsleven
5. De rol van de overheid
6. Het ontwikkelen van een maatschappelijke strategie
7. Meten
8. Het INK-model en de aandachtsgebieden
9. Het proces op weg naar excellentie

Bijlagen

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Winst en waarden